Dancing Mary recensie - Modern Myths

Dancing Mary – Humoristische genremix met geesten, Yakuza en een moraal

Elk jaar reikt Imagine Film Festival de Black Tulip uit voor de beste fantastische feature film. Dancing Mary is een van de genomineerden en André kon dan ook niet wachten om deze spookachtige genremix vol humor, geesten en Yakuza van de Japanse regisseur SABU te bekijken. Lees in zijn Dancing Mary recensie welke verrassingen André onderweg tegenkwam.

Lees meer recensies in onze Imagine Film Festival 2020 special.

Dancing Mary recensie - posterDe Japanse regisseur SABU heeft met films als Dangan ranna en Monday een aardig eigen stijl weten te ontwikkelen. Zijn vermogen om genres als horror, drama en romantiek feilloos door elkaar te roeren en te combineren met zijn typerende droge, gitzwarte humor is een gave. Als kijker genieten we daar graag van. Hiroyuki Tanaka – zoals SABU bij zijn geboorte werd genoemd – zou je kunnen kennen van zijn rollen in films als Ichi the Killer en Shinjuku Triad Society. Als acteur speelde hij vooral geharde Yakuza (“Japanse maffia”), maar in zijn films zien we vaak een romantische kern. Zo ook in Dancing Mary, die bij vlagen soms bijna te zoetsappig wordt. Toch is ook dit weer een film die de kunde van deze regisseur perfect etaleert.

Vervloekt tot in de volgende generaties

In Dancing Mary moet een oud theater verdwijnen om een groot warenhuis te bouwen. Punt is wel dat het er spookt. De opzichters zijn nogal bijgelovig en niemand wil vervloekt worden voor de komende generaties. Echter heeft Mary (Nozomi Bandô), zoals de geest van een showdanseres heette in haar sterfelijke bestaan, al verschillende mediums het ziekenhuis in geholpen. Gelukkig kunnen de bazen hun taken afschuiven op ambtenaar Kenji. Hij gaat een lijstje met mediums af, maar zonder succes.

Dancing Mary

Dancing Mary recensie: Hand in hand naar geestenland

Dan vindt hij een meisje dat zoveel spirituele energie heeft, dat ze constant geesten om haar heen ziet. Maar dat niet alleen, als ze Kenjis hand pakt, kan hij ze ook zien. Het lukt haar alleen niet Mary uit te drijven. Wel komt ze erachter dat de geest al die tijd al wacht op haar vriend. Gewapend met enkel een foto, gaat het duo op zoek. Maar de tijd dringt, want de opzichters schakelen de lokale tak van de Yakuza in om het pand op te blazen.

Dancing Mary - I see dead people

Underachiever als moraal

De moraal van Dancing Mary ligt er redelijk dik op, maar wordt met zoveel humor gebracht dat het totaal niet stoort. Kenji doet alles volgens de regels en zal zich nergens extra voor inzetten. Zijn totale onverschilligheid maakt hem dan ook veelvuldig doel van spot. Eng is de film nergens, maar de geesten zitten ook niet in de film om angst aan te jagen. Ze zijn zich maar zelden bewust van hun overlijden en gaan gewoon door met hun (veelal onbeduidende) bestaan. We zien veel overeenkomsten met een underachiever als Kenji en daar maakt de film dan ook zijn punt.

Dancing Mary - Mary

Dancing Mary recensie: terecht genomineerd voor de Black Tulip

Als de twee hoofdrolspelers samen de geestenwereld betreden, trekt spontaan alle kleur uit het beeld weg en gaan we verder in zwart-wit. Dit is een interessante keuze en zet direct een treurige en zelfs spontaan dreigende, sfeer neer. Dancing Mary is dit jaar genomineerd voor de “Black Tulip”, de hoofdprijs van het Imagine Film Festival. Wat mij betreft een zeer verdiende nominatie!

Dancing Mary is te zien op Imagine Film Festival op 5 september van 14:45 – 16:20 in Kriterion Amsterdam. Tickets en tijden vind je op de Dancing Mary pagina.

Bekijk hier de trailer:

Titel: Dancing Mary
Regisseur: SABU
Acteurs: Nozomi Bandô, Ryo Ishibashi, Jun’ya Kawashima
Producent: LDH
Genre: Horror / fantasy / Yakuza

Imagine Film Festival 2020

Fantasy, sciencefiction en horror: het grootste Nederlandse festival voor de fantastische film – Imagine Film Festival 2020 – vindt dit jaar in een hybride vorm plaats van vrijdag 28 augustus tot zondag 6 september in Kriterion, EYE Amsterdam en online. Het festival staat in het teken van originele en eigenzinnige genre-films en bestaat dit jaar uit onder andere 28 speelfilms, korte films, showcases van Nederlands werk en online panels. Voor onze recensies van de films en een interview kijk je bij onze Imagine Film Festival 2020 special!

Imagine Film Festival 2020 - sfeerbeeld nieuw

© 2019-2024 Modern Myths / Beeldmateriaal: © LDH

Hand in hand naar geestenland