Sleepless Beauty recensie - Modern Myths

Sleepless Beauty – Horror om je ogen bij open te houden

We zeggen het vaker hier op Modern Myths. Horror is er in veel verschillende soorten en maten. Voor de recensie van Sleepless Beauty gaan we in een heel bijzondere hoek zitten. Martelhorror. Grote titels binnen het genre zijn Saw, I Spit on Your Grave en Hostel. Voor Imagine Film Festival keken we naar deze Russische horror. Lees in onze Sleepless Beauty recensie of hij je slapeloze nachten bezorgt of dat je met moeite je ogen moet openhouden.

Lees meer recensies in onze Imagine Film Festival 2020 special

Sleepless Beauty recensie - posterMila (Polina Davydova) wordt op klaarlichte dag ontvoerd in haar eigen huis en ontwaakt in een afgesloten kamer. Uit een speaker klinkt een vrolijke stem die haar het dagprogramma meldt. En dat is nogal een programma wanneer blijkt dat Mila niet langer mag slapen. ’s Nachts kijkt ze gedwongen naar gruwelijke virtual reality en overdag wordt ze op andere afschrikwekkende manieren wakker gehouden. Hoe lang houdt een mens dit vol en waartoe is iemand in staat als je dagen niet geslapen hebt?

Een lange zit

Zodra ik de beschrijving van Sleepless Beauty las, was ik meteen enthousiast. Slaap hebben we nu eenmaal nodig en een mens kan goed verpest worden als dit hem ontzegd wordt. Hoewel het concept in eerste instantie interessant lijkt, komt het voor mij in de film niet helemaal uit de verf. Wellicht dat een boek met dit onderwerp pakkender was geweest, omdat je dan helemaal kan meeleven met de gedachtegang van een hoofdpersonage dat langzaam doordraait. Nu duurde de film, ondanks de 85 minuten speeltijd, voor mijn gevoel erg lang.

Sleepless Beauty - kiezen of delen

Sleepless Beauty recensie:
Livestream om in slaap te vallen

Terwijl Mila haar martelingen ondergaat, krijg je af en toe mee hoe haar terreur via een livestream te volgen is. Eigenlijk moet het maar saai zijn om naar zo’n livestream te kijken, want negentig procent van de tijd gebeurt er niets. Overdag vindt er soms iets plaats, maar ’s nachts kijk je de hele tijd naar een vrouw met een vr-bril zonder te weten wat ze ziet. Zo voelde het eigenlijk ook om naar de film te kijken. En die is nog wel gemonteerd om alleen de spannendste scènes aan elkaar te knopen.

Mila

Surrealistische en gruwelijke VR

Het is niet zo dat Mila overdag een zorgeloos bestaan leeft. Ze wordt echt wel psychologisch kapot gemaakt, maar daarin ontbreekt de visuele heftigheid die je van een martelhorror zou verwachten. Pas richting het einde krijg je te zien wat Mila ’s nachts ziet. Dat moment was ook wel nodig om mijn aandacht weer volledig bij de film te krijgen. Toegegeven, de surrealistische en afschuwelijke virtual reality die Mila heeft moeten aanzien, is werkelijk verontrustend. Het gaat net te lang door, wat het nog net ietsje ongemakkelijker maakt. Van mij had dat moment best eerder mogen komen. De “onthulling” van wat Mila zag, was niet de doorslaggevende factor om de film opeens interessant te maken. Had ik eerder geweten wat Mila moest aanzien, had ik misschien met meer bewondering zitten kijken.

Sleepless Beauty - een tegen een

Sleepless Beauty recensie:
Nog een nachtje over slapen

I Spit on Your Grave en Hostel zijn niet voor de tere zieltjes onder ons. Sleepless Beauty is op dat gebied dan wel weer een stuk toegankelijker. Het is eerder een stevige thriller met een paar uitschietmomenten, maar wellicht juist om die reden voor een breder publiek. Zelfs na een nachtje slapen kon ik geen andere dingen bedenken die me sterk opvielen bij deze film. Hij zit verder prima in elkaar, maar het was geen film die me slapeloze nachten bezorgde.

Sleepless Beauty is te zien op Imagine Film Festival op 6 september in Kriterion van 17:00 – 18:45, inclusief Q&A en van 6 – 7 september online. Tickets en tijden vind je op de Sleepless Beauty pagina.

Bekijk hier de trailer:

Titel: Sleepless Beauty
Regisseurs: Pavel Khvaleev en Claudia Zie
Acteurs: Polina Davydova, Evgeniy Gagarin, Sergey Topkov
Studio: Monomania Films
Genre: Torture horror

Imagine Film Festival 2020

Fantasy, sciencefiction en horror: het grootste Nederlandse festival voor de fantastische film – Imagine Film Festival 2020 – vindt dit jaar in een hybride vorm plaats van vrijdag 28 augustus tot zondag 6 september in Kriterion, EYE Amsterdam en online. Het festival staat in het teken van originele en eigenzinnige genre-films en bestaat dit jaar uit onder andere 28 speelfilms, korte films, showcases van Nederlands werk en online panels. Voor onze recensies van de films en een interview kijk je bij onze Imagine Film Festival 2020 special!

Imagine Film Festival 2020 - sfeerbeeld nieuw

© 2019-2024 Modern Myths / Beeldmateriaal: © Monomania Films

Polina Davydova