De roep van de raaf recensie – Modern Myths

De roep van de raaf recensie – Fantasy met Keniaanse invloeden

De zestienjarige Chela leeft in het dorp Tamboyon, waar alleen mannen zijn toegestaan om magie te beoefenen. Toch wordt ze ‘s nachts verrast door een visioen van een raaf die haar vertelt dat ze haar eigen magie moet gebruiken om haar volk – de Kipsigis – te redden. Lees in onze De roep van de raaf recensie waarom je dit boek van de Keniaanse Mercy Ngeno en de Nederlandse Jen Minkman in een ruk wil uitlezen!

Na het visioen van de raaf die haar wereld op zijn kop zet, besluit Chela eerlijk te zijn. Ze gaat naar de dorpsraad om te vertellen waar de raaf haar voor gewaarschuwd heeft, maar de mannen willen niet geloven dat de geesten met een vrouw communiceren. Ze krijgt een straf opgelegd en de dorpsraad dwingt haar excuses aan te bieden voor haar leugens. Op dat moment voelt Chela een onbekende kracht in haar groeien: de kracht van de maan…

Nadat haar magie zich heeft laten zien, wordt Chela gedwongen het dorp te verlaten en begint ze aan een zwerftocht door de wildernis. Ze wordt hierbij vergezeld door haar beste vrienden – Kibelei en Chebet. Zal Chela ontdekken welke magie er in haar verborgen ligt? Alleen dan kan ze het onbekende gevaar dat haar volk bedreigt, het hoofd bieden.

Een samenwerking tussen auteurs

De roep van de raaf is geschreven door de Nederlandse schrijfster Jen Minkman en de Keniaanse auteur Mercy Ngeno. Samen hebben ze met De roep van de raaf een young adult neergezet, doordrenkt van Afrikaanse invloeden. Dat maakt het ook meteen een interessant boek om te lezen; je vindt er tal van Keniaanse gebruiken, woorden en tradities in terug.

In het nawoord staat te lezen dat de gebeurtenissen in De roep van de raaf weliswaar fictief zijn, maar dat ze gebaseerd zijn op echte feiten. Hier en daar is de loop van de geschiedenis omwille van het verhaal wat aangepast. Het biedt wat context bij het verhaal en de boodschap die De roep van de raaf wil vertellen.

De roep van de raaf recensie – Sterke genderrollen

De wereld van de Kipsigis hanteert sterke genderrollen. Mannen horen bepaalde taken op zich te nemen in de samenleving en vrouwen juist hele andere. Dit komt op interessante manieren in het boek naar voren, bijvoorbeeld wanneer Chela en haar vriendin Chebet een zware mand moeten tillen. Ze krijgen dit niet lang voor elkaar en vragen hun vriend Kibelei om hulp.

Het dragen van manden helemaal als die gevuld zijn met eten is echter een typische vrouwenrol. Als een man dit moet doen, is dat een vernedering. De personages hebben het hier allemaal ook even moeilijk mee, en dat laat zien hoe diep die traditionele rollen in hen geworteld zijn.

Kan je tradities loslaten?

Toch moeten mannen en vrouwen op gelijkwaardige voet samenwerken om weerstand te kunnen bieden aan hetgeen dat de Kipsigis bedreigt. Dat houdt in dat die traditionele rollen (bijvoorbeeld het feit dat vrouwen geen magie mogen bezitten) herzien en losgelaten moeten worden. De schrijvers gaan daar op een interessante manier mee om in de loop van het verhaal.

Een verhaal dat eigenlijk te kort is

Wel is De roep van de raaf eigenlijk te kort voor het verhaal dat het wil vertellen. Er wordt niet de tijd genomen bepaalde ontwikkelingen en plotpunten helemaal te laten floreren. Zo lijkt een liefde tussen twee personages binnen een aantal pagina’s plotseling te ontstaan. Of wordt tussen neus en lippen door behandeld dat één van de personages op hetzelfde geslacht valt in een wereld waarin dit niet geaccepteerd wordt.

Chela accepteert dat personage dan weer wel zonder de geïnternaliseerde vooroordelen waar de rest van haar volk mee kampt. Tot slot speelt het grote conflict in het verhaal zich, na een lange opbouw, opeens razendsnel af.

De roep van de raaf recensie – In één ruk uitgelezen

Toch is De roep van de raaf een mooi boek dat je in een ruk uitleest. Niet alleen omdat het kort is, maar ook omdat het zo interessant geschreven is. De wereld van de Kipsigis wordt sterk neergezet, evenals hoe zij het ervaarden toen een volledig onbekend gevaar hun bestaan bedreigde.

Ben je dus toe aan een Nederlands fantasyboek dat zich afspeelt in een setting die je niet vaak tegenkomt, geef De roep van de raaf dan zeker een kans. Ik kijk uit naar meer!

Titel: De roep van de raaf
Auteurs: Mercy Ngeno en Jen Minkman