Dreiging in Drenkdal recensie - Modern Myths

Dreiging in Drenkdal recensie – Compleet Dungeons & Dragons detective avontuur

Het rollenspel Dungeons & Dragons kun je zo simpel of uitgebreid spelen als je wilt. Slechts een regelboek, pen, papier en dobbelstenen is alles wat je nodig hebt om te spelen. Maar met miniaturen, kaarten, muziek en eventueel digitale hulpmiddelen verrijk je het spel naar wens. Eigenlijk is je eigen fantasie gebruiken het belangrijkste. Een D&D-module met een kant-en-klaar avontuur helpt je echter eenvoudig op weg en bij “Helden op Papier” kun je deze vinden. In het Nederlands! De redactie van Modern Myths probeerde hun nieuwste avontuur uit. Lees onze Dreiging in Drenkdal recensie.

Dreiging in Drenkdal - Helden op PapierJeroen: Wil je beginnen met het spelen van Dungeons & Dragons, dan kan dat best intimiderend zijn. Het beroemde rollenspel is aan zijn vijfde editie toe en bestaat in 2024 al vijftig jaar! Tegelijkertijd betekent dit dat je moeiteloos aan kunt sluiten bij bestaande spelersgroepen, computergames kunt spelen om inspiratie op te doen en allerlei materiaal kunt kopen om je het spelen makkelijker te maken. Zo zijn er talloze miniaturen, is er terrein te koop en kun je complete avonturen aanschaffen om jou als speler – of “dungeon master” (spelleider) – op weg te helpen. Voor dat laatste kun je bijvoorbeeld terecht bij het Nederlandse Helden op Papier.

Deze uitgeverij van D&D-avonturen is opgericht om Nederlandstalige spelers een vloeiende spelervaring te bieden in hun eigen taal, met volledige narratieve immersie. Wel gebruik je daarbij de Engelstalige spelregels, maar die horde is zo genomen. Modern Myths werd benaderd door Jelmer Panman die de campaignsetting van Helden op Papier bedacht: de wereld van “Gebroken Licht”. Fantasy-auteur Petra Doom voert redactie en van haar hand recenseerden we eerder de Overstekers-trilogie.

Tot in de puntjes verzorgt

Het valt dan ook meteen op dat de modules die Helden op Papier aanbiedt, tot in de puntjes verzorgd zijn. We ontvingen de Deluxe-versie van Dreiging in Drenkdal, bestaande uit het avonturenboek en een set mooie plattegronden. Het avontuur met kaartenbundel is ook digitaal verkrijgbaar. Voor een leuk prijsje heb je zo een D&D-spelverhaal waar je een dagje – of twee spelsessies – plezier mee beleeft.

Het artwork doet niet onder voor een officiële uitgave en zowel het verhaal zelf als de plattegronden zijn tot in detail uitgewerkt. In dit artikel lees je zowel de spelervaringen van de spelers, als die van onze Dungeon Master – gastauteur Gerard Sombroek. Zoals bij elke geplande Dungeons & Dragons-sessie, was de eerste horde nemen het moeilijkste: afspreken met elkaar. Met de vakantie achter de rug verzamelden Jeroen, Dirk, André, Roxan en Gerard zich bij Daniel thuis. Waarna we ons begaven in de wereld van Phraxys.

Dreiging in Drenkdal - Dorpsplein
Het dorpsplein van Drenkdal

Dreiging in Drenkdal recensie – Als de dobbelstenen tegenzitten

Dungeons and Dragons 5th edition - Dungeon Master's Guide
D&D 5th edition – Dungeon Master’s Guide

Voor de speeldag had DM Gerard elke speler voorzien van de achtergrond van Phraxys. De Gebroken Licht-setting is rijk aan detail en geeft een duidelijke uiteenzetting van de wereld, de goden en de rassen die er te vinden zijn. De modules zijn geschikt voor de vijfde editie van Dungeons and Dragons en een beetje ervaren Dungeon Master kan er zo mee aan de slag. Gerard heeft ook heel wat jaren ervaring – zowel als speler als DM – en nam al het materiaal mee dat we maar nodig konden hebben. Miniaturen voor de door hem vooraf gegenereerde helden en de “non-player characters” van de module, fiches en andere handigheidjes. André is ook weer fanatiek aan het spel begonnen en had ook de nodige spullen bij zich.

Zo konden de niet-ervaren spelers meteen aan de slag en verloren we geen tijd met uitleg en inkomen. We begonnen het avontuur rond een uur of half een ’s middags en zouden tot ’s avonds negen uur bezig zijn. Niet in de laatste plaats doordat de dobbelstenen tegen ons waren. Iedereen kreeg het voor elkaar om laag te gooien, wat in D&D behoorlijk tegen je kan werken. Gooide de DM een 2 op een D20 (twintigzijdige dobbelsteen), dan kwamen de spelers daar met een worp van 1 nog onder…

Vurige actie in Drenkdal

Dreiging in Drenkdal - Ezra Zaveltand
Ezra Zaveltand

Dat mocht de pret echter niet drukken, want zelfs met stuntelen bereikten we uiteindelijk de climax van het verhaal. Naar goed D&D-gebruik begon dat avontuur in een herberg: “De Proostende Pelgrim”. De helden waren bijeen tijdens de viering van de olijfoogst in het dorp Drenkdal. Het bier vloeide rijkelijk, tot het vuur in de open haard alarmerend opvlamt en een dreigende stem de gelagzaal vult. De inwoners van Drenkdal moeten voor middernacht een tribuut van vijfhonderd goudstukken betalen aan de IJzeren Heer. Doen ze dit niet, dan roept het dorp de vuren van de Hel over zich af.

Een halforkvrouw – Ezra Zaveltand – probeert de ontstane paniek te sussen, maar dan klinkt er een kreet: ‘Brand!’ Dreiging in Drenkdal begint dus vol actie!

Dreiging in Drenkdal recensie – Van actie naar speurwerk

Zoals gezegd rolde onze groep helden nogal verschrikkelijk. Wood elf ranger (jager) Jeroen kreeg bijvoorbeeld een kar niet van zijn plek en cleric (priester) dwerg André maakte een schuiver en gleed er zelfs onder. De menselijke tovenaar Daniel vroor zijn eigen benen vast en de menselijke krijger Dirk moest hem te hulp schieten. Ondertussen lukte het halfling rogue (dief) Roxan niet om de wachters in het dorp enthousiast te maken om ons te helpen. Uit al die chaos kwam wel een verhaal op gang, maar het zette de toon voor de rest van het avontuur.

Dat avontuur werd – na de eerste actie – een detective. Ezra Zaveltand vroeg de helden om een onderzoek te starten naar de dreiging van de IJzeren Heer. Al snel kregen de helden te maken met de legende van “de Orde van de Bokkenpoot”, een nietsontziende roversbende. De Nederlandse auteur Jelmer Panman woont sinds 2010 in België, wat de herkomst van het verhaal verklaart. Het bier en de legende van de Bokkenrijders; het draagt allemaal bij aan het Nederlandse sfeertje.

Tovenaar Daniel en krijger Dirk
Tovenaar Daniel en krijger Dirk

Een deadline om middernacht

Dungeons and Dragons 5th edition - Player's Handbook
D&D 5th edition – Player’s Handbook

Om de vaart erin te houden, is er de deadline van middernacht in het spel. Je hebt als spelersgroep maar beperkt de tijd om iedereen in en rond het dorp te bevragen, op zoek naar wat er zich in Drenkdal afspeelt. Tegen beter weten in verdeelde de spelersgroep zich in tweeën, waarbij het grappig te zien was dat er op natuurlijke wijze een team van wood elf en dwerg ontstond. André en Jeroen waren het gehele spel als Gimli en Legolas uit The Lord of the Rings op pad. In elke D&D-sessie neem je blijkbaar je voorkennis van fantasy-verhalen mee.

Uiteindelijk leidde het spoor naar een confrontatie op de plek waar het tribuut achtergelaten moest worden: een oude ruïne buiten het dorp. De module biedt veel locaties om te bezoeken en een gevarieerd aantal npc-personages om te ontmoeten. De kaartenbundel ondersteunt het avontuur op een fijne manier en de spelwereld van Phraxys komt echt tot leven.

Dreiging in Drenkdal recensie – Vanuit de DM gezien

Gerard: De Dreiging in Drenkdal-module vergt wel enige voorbereidingstijd van de spelleider. Het is geen “plug and play”-avontuur dat je kan openslaan en vervolgens kan oplezen terwijl het spel gespeeld wordt. Het is aan te raden de module een aantal keren door te lezen, zodat je op een rijtje hebt wie wie is en wat de verschillende lopende verhaallijnen zijn in het avontuur.

Het verhaal is dus een mysterie dat opgelost moet worden en aan de hand van hoe de spelers dit aanpakken, wordt ook de conclusie van het geheel bepaalt. Je spelers hebben maar beperkt de tijd om uit te zoeken wie er achter de afpersing van de inwoners van Drenkdal zit en dit betekent dus ook dat de spelers niet alles van de module zullen meekrijgen. Bij de DM ligt dan ook de schone taak om te bepalen welke stukjes informatie hij loslaat, waarbij je rekening moet houden met de andere personages (npc’s) in de spelwereld.

Cleric André en DM Gerard
Cleric André en DM Gerard

Een module waarmee je veel kanten op kunt

VuurduivelbolOmdat je de tijd bij moet houden en er verschillende non-player characters zijn met ieder hun eigen agenda, kan de module pittig zijn voor beginnende DM’s. Daarentegen zullen ervaren spelleiders met dit verhaal vele kanten op kunnen. Je kan Dreiging in Drenkdal voorleggen aan verschillende spelersgroepen en bij iedere groep een totaal ander verloop van het verhaal krijgen.

Wel was het voor de DM fijn geweest als er aan het eind van de module nog wat pagina’s met overzichten waren geweest met beknopte informatie die in één oogopslag te raadplegen was. Dat scheelt hier en daar iets opzoeken en door lappen tekst worstelen om net dat ene stukje informatie te vinden dat je nodig hebt.

Dreiging in Drenkdal recensie – Ook geschikt voor andere systemen

De module is gericht op het gebruik van de vijfde editie-regels van Dungeons & Dragons, maar een ervaren DM/spelleider/GM/storyteller kan dit verhaal redelijk makkelijk omzetten naar een ander systeem. Het zal wel iets meer werk vereisen, maar het is zeker mogelijk. Daardoor is deze module ook interessant voor spelleiders die een ander systeem dan D&D spelen. Denk bijvoorbeeld aan Pathfinder of wellicht eerdere edities van Dungeons and Dragons.

De opbouw van het verhaal is goed. Het begint met een spektakel en afhankelijk van de keuzes en acties van de spelers eindigt het ook met een spektakel. De afloop van het verhaal staat zeker niet vast en een goed einde kan alsnog een zwart randje hebben. Dit is ook bijna niet te voorkomen, omdat de helden maar beperkt de tijd hebben om hun onderzoek uit te voeren. Dreiging in Drenkdal is dan ook een module die sterk inzet op het rollenspel en minder op het “dungeon crawlen” (overleven en vechten). Voor spelers die houden van rollenspel en verhaal, is deze module dus zeker een aanrader.

De Proostende Pelgrim
In De Proostende Pelgrim

Phraxys: een uitgewerkte wereld

Ook ervaren en weer-terug-in-de-hobby speler André is te spreken over zijn ervaring op Phraxys. André: Deze one-shot van Helden op Papier is een leuk mysterie in de vorm van een klassieke “whodunnit”. Als speler heb je de kans de dreiging in de kiem te smoren, al is daar wel het nodige speurwerk voor nodig. De setting is goed uitgewerkt en de wereld Phraxys kent een religie, verleden en draaiende economie. Het verhaal is echter ook prima in een lopende campaign te verweven en is een uitstekend starters-avontuur.

Na een stevige introductie legt het verhaal de nadruk op het rollenspelen, zijn er verschillende goed uitgedachte npc’s en is er een constante dreiging door middel van tijdsdruk. Het wordt je als speler niet makkelijk gemaakt en de vaart blijft in het spel. De DM heeft wel het nodige voor te bereiden, maar zeker met de luxe editie die komt met de speelbare locatiekaarten, krijgt hij of zij de juiste handvatten om het ook voor de spelleider leuk te houden.

Gevecht in de Ruïne
Confrontatie in de Ruïne

Goed voor een avondje of twee

Wood elf Jeroen in de problemen
Wood elf Jeroen in de problemen

Uiteindelijk eindigde onze poging de boel te redden met een knal, maar zoals altijd met D&D liggen alle mogelijkheden open. Ik zal me zeker vaker in de wereld van Phraxys gaan begeven en met de andere avonturen van Helden op Papier is er nog genoeg te beleven. Dreiging in Drenkdal is overigens aan de lange kant als je slechts tijd hebt voor één spelsessie. Het kan uitgespeeld worden in één zit, maar trek er dan wel een hele dag voor uit. Twee avondjes is ook zeker een optie.

Jeroen: Dat laatste is zeker een goede optie. Er zit een prima pauze in het avontuur tussen het detective-gedeelte en de eindconfrontatie in de ruïne. Ik merkte als beginnende speler dat ik na vijven toch wat creativiteit begon te verliezen en me blind staarde op de situatie waarin mijn wood elf spelminiatuurtje zich bevond. Het imponerende van D&D is dat alles mogelijk is en ik vergat daarbij dat je ook op andere manieren uit penibele situaties kunt geraken dan enkel pijlen schieten en man-tegen-mangevechten houden met je kortzwaard. Volgens DM Gerard is een officiele D&D-module goed voor zo’n acht tot tien speelsessies, dus Drenkdal is wat dat betreft lekker compact.

Dreiging in Drenkdal recensie – Een compleet, spannend D&D-avontuur

Maar toen het avontuur ten einde was, had iedereen wel een geweldige dag gehad. Goed, het had allemaal wat soepeler kunnen lopen, waardoor we niet met – per persoon – slechts een of twee levenspunten over terug naar het dorp strompelden. Maar de spanning was daardoor wel op het toppunt. Net als elk goed mysterie kun je het verhaal slechts één keer onbevangen beleven, maar – net als in een computerspel – heb ik wel zin om het avontuur nog eens te ondergaan om de overige verhaallijnen te ontdekken.

Alle spelers en de DM hebben dus genoten van Dreiging in Drenkdal. Wil je in je moerstaal op D&D-avontuur, dan ben je bij Helden op Papier aan het goede adres. Voor een leuk prijsje krijg je – zoals gezegd – een mooi pakket om een speelsessie of twee zoet mee te zijn, waarna de wereld van Phraxys uitnodigt om ook de andere avonturen te proberen. Onze dank gaat uit naar Jelmer Panman voor het recensie-exemplaar van de module, naar Gerard voor het DM’men en naar Daniel voor het leveren van de locatie. Hoewel het dorp Drenkdal niet ongeschonden bleef in het avontuur, is de Modern Myths-heldengroep dat het spel gespeeld heeft wel nader tot elkaar gekomen. En dat is nog het mooiste van het geheel!

Titel: Dreiging in Drenkdal
Auteur: Jelmer Panman
Uitgever: Helden op Papier
ISBN: 609-09-108-9488-6

Dreiging in Drenkdal recensie: © 2023-2024 Modern Myths – Beeldmateriaal: © Helden op Papier / Foto’s: Jeroen Geelhoed en Dirk Middelwaart

Redactie Modern Myths

Modern Myths brengt alles wat fantastisch is bij elkaar in één online magazine en is voor iedereen die houdt van fantasy, sciencefiction, horror en alles wat daarbij hoort. Van boeken, films, televisieseries en games tot (video)reportages van de leukste fantasy fairs en -evenementen, op Modern Myths vind je elke dag een nieuw verhaal. Leer de herkomst van al deze fantastische verhalen in achtergronden en spraakmakende interviews met (internationale) schrijvers, acteurs, muzikanten en anderen die hun leven aan het genre wijden. Gebruik onze agenda met fantasy-gerelateerde evenementen. Lees in de rubriek ‘Moderne Mythes’ nieuwe verhalen van schrijvers die hun vertelling (voor)publiceren. Met het ‘Modern Myths Nieuws’ blijf je van het laatste nieuws op de hoogte!