Disney Villainous recensie - Modern Myths

Disney Villainous recensie – Breng de Disney-schurk in jezelf naar boven

Waar kinderen fan zijn van prinsessen en helden, lijkt Disney zijn slechteriken te mikken op de volwassenen. En met succes. Er bestaan heel wat merchandise en bordspellen op de markt die de schurk in ons naar boven haalt. Hun meest populaire bordspel is dan ook zonder twijfel Disney Villainous. Met alweer een nieuwe uitbreiding aangekondigd voor deze maand – Marvel Villainous: We are Venom – zetten we alle eerder uitgegeven spellen in onze Disney Villainous recensie voor je op een rij. En dat zijn er best wat. Star Wars Villainous bespreken we daarom niet.

In Disney Villainous – The Worst Takes It All nemen schurken Malafide, Jafar, Prins John, de Hartenkoningin, Kapitein Haak en Ursula het tegen elkaar op om de allergrootste Disney-schurk te worden. En om geen verwarring te veroorzaken, blijft iedereen netjes in zijn eigen film. Maar we zouden geen echte schurken zijn als we elkaar niet zouden dwarsbomen en helden op elkaars pad sturen…

Als grote Disney-fan moest ik dit bordspel in huis halen. Het heeft daarna niet lang stof gevangen. Voor het eerste spel had ik snel een groepje bij elkaar om erin te duiken. Het basisspel heeft duidelijke spelregels. Als je Engels naar behoren is en je al een aantal lichte, moderne spellen hebt gespeeld (zoals het Stenen Tijdperk, Everdell of Dungeons & Dragons: Lords of Waterdeep) zal je weinig problemen ondervinden.

Disney Villainous recensie - Speloverzicht
Elke schurk heeft zijn eigen speelveld met zijn stapel villain-kaarten, zijn stapel heldenkaarten en spelbord. In het midden van de tafel staat de ketel met tokens.

Beraam een kwaadaardig plan

Nadat iedereen een schurk had gekozen en zijn “Villain Guide” had doorgenomen, kon het spel van start. Alle kaartjes leken even belangrijk. Ik durfde er weinig af te leggen, want ze zouden straks wel van pas komen. Helaas, deze strategie werkte niet. Ik heb die avond niet gewonnen.

Het spel duurde ook erg lang. Dat was een beetje onze eigen schuld, want we speelden met zes spelers. Ondertussen ligt die avond ver achter ons en komt het spel regelmatig op tafel. We spelen maximaal met vier spelers, maar het vaakst met twee. Het belangrijkste? Jouw Villain Guide goed doornemen, want die zal je strategie bepalen!

Disney Villainous kaarten
Disney Villainous verrast met een mooi design en een vlotte gameplay. Toegegeven, er zit een sprankeltje geluk in, maar dat wordt ruimschoots goedgemaakt door het thema en de spelvariatie.

Disney Villainous recensie – Materialen en componenten

Disney Villainous zet zwaar in op het thema en doet dat prachtig. Elke schurk heeft zijn eigen spelbord, kaarten, Villain Guide en mooi gestileerde pion. De tekeningen op de kaarten zijn scènes uit de films, dan wel opnieuw getekend voor een conform geheel. In het basisspel The Worst Takes It All krijg je voldoende power tokens, een fate token, overzichtskaartjes en een plastieken ketel om je tokens tijdens het spelen in te bewaren. Alle materialen zijn van een mooie kwaliteit. Het spel wordt vaak gespeeld en ik begin nu pas te merken dat de spelersborden gebruikssporen beginnen te vertonen, vooral door ze meermaals te openen en te sluiten.

In de doos zit een handige insert. Nou, minder handig als je je kaarten in een plastic hoesje wil stoppen, want met gewone sleeves passen de kaarten niet meer in de insert. Maar met innersleeves is dat geen probleem. Zelf gebruik ik de Perfect Fit sleeves van KMC. Past perfect.

Disney Villainous recensie - Schurken

Hoe word je de grootste Disney-schurk? – Het spelverloop

Gurgi en TaranElke Disney-schurk heeft zijn eigen doel met een unieke kaartenstapel. Sommige schurken hebben zelfs een aangepaste set-up. Om een duidelijk beeld te krijgen van hoe jouw schurk werkt, kan je het beste je Villain Guide goed doornemen. Dit is een mini-spelregelboekje dat uitlegt welke kaarten belangrijk zijn om je doel te halen. Ook afwijkende spelregels worden hierin beschreven.

In je beurt verplaats je jouw pion naar een locatie op je speelbord. Op elke locatie staan een aantal acties afgebeeld. Je kan elke actie zo vaak doen als ze staan afgebeeld. De acties uit het basisspel zijn: Neem power; speel een kaart (en betaal de gevraagde power); activeer een kaart; verplaats een voorwerp of bondgenoot; verplaats een held; verover; leg kaarten af; Fate (vrij vertaalt: het noodlot slaat toe). Met Fate stuur je helden op het pad van je tegenstander. Deze helden dwarsbomen het plan van de schurk én ze blokkeren acties. Als schurk wil je deze helden natuurlijk het liefst zo snel mogelijk kwijt.

Disney Villainous recensie – Welke uitbreiding is het beste?

Perfectly wretched - PackshotJe hebt het basisspel niet nodig om een uitbreiding te spelen. Het zijn stand-alone spellen. Je kan ze wel mixen met alle andere Disney-schurken. Er zijn momenteel vijf uitbreidingen op het basisspel: Wicked to the Core (met Dr. Facilier, de Slechte Koningin en Hades); Evil Comes Prepared (je krijgt Ratigan, Scar en Yzma); Perfectly Wretched (met Cruella De Vil, Moeder Gothel en Boris Boef); Despicable Plots (voor Gaston, de Gehoornde Koning en de Boze Stiefmoeder) en Bigger and Badder (met Lotso, Madam Mikmak en Syndrome). Die laatste is momenteel niet bij onze partners verkrijgbaar.

Welke Villainous-uitbreiding past bij jou? Dat antwoord ligt voor de hand: die met je favoriete schurk! Als je echter verder wil kijken dan het thema, zijn er schurken die makkelijker zijn voor beginners en schurken die meer uitdaging bieden. Met “makkelijker” bedoel ik overigens niet dat ze makkelijker winnen, enkel dat ze beter te begrijpen zijn voor nieuwe spelers. Kijk in het kader voor een handig schema met schurken in de niveaus beginner, gemiddeld en expert.

Madam Mikmak versus MerlijnBeginnerschurken:
Malafide, De Hartenkoningin, Prins John – The Worst Takes It All
Scar – Evil Comes Prepared
Cruella De Vil – Perfectly Wretched
Madam Mikmak – Bigger and Badder

Mediumschurken:
Kapitein Haak – The Worst Takes It All
De Slechte Koningin, Hades – Wicked to the Core
Gaston, De Boze Stiefmoeder, De Gehoornde Koning – Despicable Plots
Lotso – Bigger and Badder

Expertschurken:
Ursula, Jafar – The Worst Takes It All
Dr. Facilier – Wicked to the Core
Ratigan en Yzma – Evil Comes Prepared
Moeder Gothel, Boris Boef – Perfectly Wretched
Syndrome – Bigger and Badder

Hou hier rekening mee als je een Villainous-uitbreiding koopt

Omwille van het asymmetrische aspect van het spel wijken nieuwe schurken steeds meer af van de basisregels. Sommige effecten op de kaarten zijn daarom niet meer duidelijk. Dat is lichtjes frustrerend, zeker gezien de verduidelijking niet altijd in het regelboek te vinden is. Gelukkig bestaat er online een grote community die deze regels verduidelijkt. De spelfouten her en der op de kaarten hinderen het spel niet, maar zijn wel erg zonde.

Villainous pionnen uitbreiding

Disney Villainous recensie – Marvel Villainous: Infinite Power

Marvel Villainous – Infinite Power staat op zichzelf en kan niet gecombineerd worden met het klassieke Disney Villainous. Om te beginnen zijn er enkele kaarten die een nieuw mechanisme toevoegen. Marvel-schurken kunnen een “specialiteit” hebben, een kaart die je een extra boost geeft. Soms mag je kaarten spelen uit je aflegstapel; iets wat in het originele spel niet kan.

Bovendien kunnen componenten “reizen” tussen spelersborden. Daar waar de klassieke schurken netjes in hun eigen tekenfilm blijven, is er in het Marvel Cinematic Universe meer interactie, meer strategie en – in mijn bescheiden mening – is het leuker vanaf drie spelers.

Schurken uit het MCU nemen het over

Er is ook een gemeenschappelijk Fate deck. Dit heeft een aantal voor- en nadelen. In de originele versie is het Fate deck zo samengesteld dat de helden actief tegen het doel van de schurk werken. De schurk heeft op zijn beurt dan weer kaarten tegen zijn eigen helden. Omdat Marvel een gemeenschappelijke stapel heeft, kan elke held op elk moment opduiken. Soms trek je een held die weinig invloed heeft op je tegenstander. Dan is het jammer van de zinloze Fate actie, maar hierdoor valt deze variant ongetwijfeld in de smaak bij minder agressieve spelers.

Ten slotte kan je het spel in verschillende moeilijkheidsgraden spelen, door bijvoorbeeld “Events” toe te voegen. Het artwork in Marvel Villainous is trouwens niet gebaseerd op de films, maar op de comics. Wanneer het op tafel ligt, is het een aantrekkelijk, kleurrijk geheel.

Disney Villainous - Marvel
Marvel Villainous – Infinite Power. In dit bordspel nemen Thanos, Killmonger, Hela, Ultron en Taskmaster het tegen elkaar op.

Marvel Villainous – Mischief & Malice brengt Loki in het spel

De eerste uitbreiding voor Marvel VillainousMischief & Malice – voegt drie nieuwe schurken toe: Loki, Madame Masque en M.O.D.O.K. Maar laten we eerlijk zijn: je koopt hem voor Loki. Madame Masque (uit Agent Carter) gebruikt wel een interessant mechanisme. In plaats van power te nemen als een actie, moet zij helden verslaan om power te krijgen.

Terwijl M.O.D.O.K. (wie kent hem van Disney+?) zonder twijfel de meest saaie schurk is in het hele spel. Er zit weinig variatie in zijn kaarten, dus je bent voortdurend hetzelfde aan het doen.

Mischief Malice - speloverzicht

Marvel Villainous – We Are Venom

Villainous - VenomTenslotte stip ik de nieuwste telg in de Villainous-familie aan: We Are Venom. Het is de eerste uitbreiding met slechts één schurk. Je hebt dus andere Marvel-schurken nodig om Venom te kunnen spelen. Het doosje is ook ietsje kleiner. Prima, al zit er alsnog veel lucht in.

Venom wil Spider-Man vinden en verslaan door “Symbiotic tokens” op hem te leggen. Spider-Man kan deze tokens omdraaien om in zijn voordeel te gebruiken. Het lijkt een interessant mechanisme als je het niet vervelend vindt om veel tokens op het spelbord te hebben liggen. Een leuk extraatje: deze uitbreiding komt met een heldenkaart van Venom. Je kan hem toevoegen aan het Fate deck. De held Venom verplaatst zich zodra een schurk een bondgenoot speelt om vervolgens deze bondgenoot te verzwakken.

Niveau van slechtheid

Fans van het bordspel discussiëren naar hartenlust welke schurk de beste is. Omwille van de asymmetrie kunnen sommige schurken een klein voordeel hebben op de anderen, waardoor hun kans op winnen iets groter is. Als je online gaat kijken, vind je verschillende rangen en niveaus. Schurken uit hetzelfde niveau zouden aan elkaar gewaagd zijn.

Als je echter een schurk uit een B-niveau tegenover een A-niveau zet, gaat schurk A waarschijnlijk winnen. Dat is de theorie althans. Over welke schurk in welk niveau hoort, zijn fans het niet altijd eens. De vraag is dus hoezeer je je daar wat van moet aantrekken. Met de verschillende combinaties die ik heb gespeeld, leek elke schurk tot op het einde een kans te maken.

Disney Villainous recensie - Schurken pionnen

Disney Villainous recensie – Loont het kwaad?

Disney Villainous is een prachtig vormgegeven, licht-strategisch spel voor Disney-fans, waarbij niet-fans het ook leuk zullen vinden om mee te spelen. Het is een van mijn absoluut favoriete spellen omwille van het mooie thema en de variatie in uitdaging.

Voordelen: Strategisch en thematisch / Veel variatie / Perfect voor twee spelers
Nadelen: Engelstalig / Hier en daar spelfouten en onduidelijkheden op de kaarten

Titel: Disney Villainous
Ontwerper: Prospero Hall / Ravensburger
Uitgever: Wonder Forge / Ravensburger
Aantal spelers: 2-6 (wij raden 4 aan)
Leeftijd: 10+
Duur: 30-60 minuten
Genre: Strategie / Fantasy

Bekijk hier een trailer van Disney Villainous:

Elke laatste vrijdag van de maand schuif je bij Modern Myths aan voor een spelletjesavond. De week is voorbij en het is tijd om tot rust te komen. Niet met een serie, maar gezellig met een bord- of ruilkaartenspel. Tijdens de Modern Myths Spellenavond worden uiteenlopende spellen besproken om alleen of met een groep te spelen, door samen te werken of gewoon ieder voor zich! Veel van de in deze rubriek besproken spellen kun je vinden in onze eigen Modern Myths Shop.

Disney Villainous recensie: © 2022-2024 Modern Myths / Beeldmateriaal: © Ravensburger

Villainous basisspel

Vicky Swers

In Vickys kindertijd draaiden de VHS-tapes met Disneyfilms elk weekend – zonder overdrijven – en de sprookjesboeken lagen meer uit de kast dan erin. Ze was 13 jaar toen ze voor het eerst het boek "Peter Pan en Wendy" las, een verhaal dat haar leven op de kop zou zetten. Nu schrijft ze haar eigen verhalen en blijft ze op zoek naar de oorsprong van haar favoriete sprookjes en mythes.

Als jeugdleidster verzon Vicky haar eerste spellen, al overleefden deze ideeën de jaren niet. In diezelfde periode speelde ze haar eerste rollenspel. Een nieuwe wereld ging voor haar open. Van de rollenspellen tuimelde ze in de thematische bordspellen. Ondertussen is ze spelauteur van "Adventures in Neverland" en een fanatieke bordspeler. Als je haar niet in de spellenwinkel vindt, dan wel op één van de vele spellenbeurzen.

Vicky combineert het beste van beide werelden – verhalen vertellen en spellen spelen – op haar website Vickyschrijft.nl. Naast alle eigen ideeën die nog op tafel liggen, ondersteunt ze graag anderen om hun droom waar te maken!