Fairy Tale recensie - Modern Myths

Fairy Tale recensie – Niet zo’n soort sprookje

Het brein van Stephen King produceert nog altijd vele nieuwe verhalen die redacteurs Silvia en Daniel om beurten voor Modern Myths recenseren. Deze keer is het de beurt aan Silvia. Ze werd verrast door Fairy Tale, dat zij een van de betere boeken van King vindt. Charlie Reade en de hond Radar belanden op een bijzondere, gevaarlijke plek. Een plek die dichterbij is dan je denkt. Lees Silvia’s Fairy Tale recensie!

Wat gaat er om in het hoofd van Stephen King? Na Later en het omvangrijke Billy Summers komt de veelzijdige schrijver met een verrassend nieuw werk: Fairy Tale. In dit boekwerk – dat net niet de 600 bladzijden aantikt – leren we Charlie Reade kennen. Charlie verloor zijn moeder op jonge leeftijd en door het toedoen van een hond leert hij de opmerkelijke meneer Bowditch kennen.

De twee ontwikkelen een bijzondere vriendschap. Charlie raakt ook erg gesteld op de hond van meneer Bowditch: Radar. Zij is, net als haar baasje, al behoorlijk op leeftijd. Dan ontvangt Charlie, na de dood van meneer Bowditch, een boodschap van hem dat zijn geloof in sprookjes meer dan op de proef stelt. Door zijn nieuwsgierigheid en liefde voor Radar belanden ze samen op een bijzondere, maar zeer gevaarlijke plek…

Een hond als bindende factor

De stap van een vriendschap met een nukkige oude man met een oude hond naar een sprookje is zo gemaakt. En blijkt nog logisch ook. Stephen King krijgt dat zonder moeite voor elkaar. Dat hij een veelzijdige schrijver is, wisten we al. Fairy Tale bevestigt dit statement alleen maar.

Misschien word je door de titel – en een klein beetje door de laatste zin van de synopsis – op het verkeerde been gezet. Het eerste deel van dit verhaal doet namelijk absoluut niet als een sprookje aan. King splitst het boek dan ook niet woordelijk op in twee delen, maar zorgt voor een subtiele overlap naar – niet alleen – een andere wereld, maar ook naar een compleet ander verhaal. Die twee delen worden door één onderdeel aan elkaar gewoven: De hond Radar.

Fairy Tale recensie – Nog niet aan de wilgen gehangen

Hoewel het boek dus bijna 600 pagina’s telt, is het prettig leesbaar en wordt het nergens saai. Het is alsof King de tijden van (soms nietszeggende) terzijdes aan de wilgen heeft gehangen. Deze verandering viel ondergetekende op, zeker na zijn verhaal over de moord op John F. Kennedy: 11.22.63.

Dat is een hele verademing die ertoe geleid heeft dat ik de boeken van Stephen King niet zelf aan de wilgen heb gehangen.

Een sprookje, per toeval ontdekt

Fairy Tale is een spannend en tegelijkertijd aandoenlijk verhaal dat geloofwaardige personages bevat. Daarmee doel ik niet alleen op de personages uit het eerste deel van het boek. Het tweede gedeelte is weliswaar sprookjesachtig, maar zonder dat het feeëriek of fantasy-achtig wordt. Op bijzonder kundige manier weet King het sprookje als waarheid neer te zetten.

Tenslotte is het dat ook. Charlie belandt niet in een droom en komt ook niet via een portaal in een andere dimensie terecht. Het is slechts een levensechte trap die hem naar een andere wereld leidt die meneer Bowditch jaren geleden per toeval ontdekte. De spanningsboog is erg goed opgebouwd. Vanaf het eerste moment weet je dat er iets staat te gebeuren. Wat dat is, houdt de schrijver heel goed in het midden. Hoewel de synopsis al behoorlijk wat verraadt, blijft er gelukkig nog genoeg te raden over.

Fairy Tale recensie – Hoog in het Stephen King-lijstje

Is Fairy Tale het meesterwerk dat momenteel hoog wordt aangeprezen bij iedere boekhandel? Zoveel mensen, zoveel meningen. Ik vind dit een van de betere Stephen King-boeken. Hoewel De Buitenstaander, de Mr. Mercedes-trilogie, Later en Revival ook hoog op mijn lijstje staan. Fairy Tale is in ieder geval verrassend, nieuw, spannend en een aanrader!

Fairy Tale is nu verkrijgbaar in de boekwinkel.

Titel: Fairy Tale
Auteur: Stephen King
Uitgever: Boekerij
ISBN: 978-90-225-9660-9

Stephen King recensie - Modern Myths banner

Silvia van Gimst

Silvia van Gimst is van jongs af aan geboeid door het 'gothic novel'-genre en is tot de dag van vandaag een groot fan van het productiehuis Hammer. De wereld van het ongrijpbare en bizarre heeft een overweldigende aantrekkingskracht op haar. Evenals het bovennatuurlijke en het surrealistische. In 2012 begint Silvia met het schrijven van korte verhalen en in 2016 lanceert ze haar debuut, een Engelstalige korte verhalenbundel 'One for the Birds' (Godijn Publishing). Liefde, dood en bedrog spelen grote rollen in de verhalen en als je denkt dat je weet hoe het zit, laat het vaak onverwachte einde je met een onbestemd gevoel achter. Later wordt ook H.P. Lovecraft een bron van inspiratie voor Silvia.