Stephen King Later recensie - Modern Myths

Later recensie – Nieuwe “crime noir” van Stephen King

De jonge Jamie Conklin heeft een gave. Als je het tenminste een gave wilt noemen. Van een onbezorgde jeugd is bij hem niet altijd sprake, omdat de gave om dode mensen te zien hem zo nu en dan behoorlijk in de weg zit. Als er dan ook nog een corrupte agent en kwade krachten in het spel zijn, moet Jamie snel opgroeien. Lees onze Later recensie.

Wil je een exemplaar van deze nieuwe Stephen King winnen? Doe mee met onze Later winactie!

In Later kent het leven van Jamie en zijn moeder ups en downs, maar het lijkt de goede kant op te gaan. Maar als een corrupte agent de gave van Jamie voor eigen gewin gebruikt, is het niet enkel een dode man die Jamie het hoofd moet bieden.

Er komt een duistere entiteit op zijn pad. Voorheen verdwenen de doden vanzelf, maar Jamie komt erachter dat er kwade krachten aan het werk zijn. Een daarvan treft hij en hij verslaat hem ook. Maar de toekomst leert hem dat hij deze entiteit nodig heeft, met alle gevaren van dien.

Rode draad

Later begint met een intrigerende inleiding van de hoofdpersoon, Jamie. De rode draad van dit misdaadverhaal – crime noir – is het woord “later”. Jamie gebruikt het vaak in zijn verhaal. Hij verontschuldigt zich er zelfs voor. “Later” is dus niet alleen de titel van dit boek, maar een terugkerend toekomstperspectief waar de hoofdpersoon niet omheen kan. En hoewel de hoofdpersoon zich ervoor verontschuldigt, hoeft hij dat werkelijk niet te doen. Dit is goed gedaan, het ligt er niet te dik bovenop.

Later recensie – Herkenbaar en grappig

Je volgt dus, zoals gezegd, het verhaal van Jamie, wat in de ik-vorm wordt verteld. King slaagt er in zijn boeken nogal eens in om uit te wijden, maar in Later is dit vrijwel niet het geval. Tegen het eind van het boek kan hij het niet laten om een dialoog net iets te lang te maken, maar het is hem vergeven.

Later is spannend en zelfs eng op z’n tijd. De prettige schrijfstijl maakt dat je als lezer door het boek heen wandelt. Het verhaal is ook best herkenbaar. King beschrijft hoe een kind – en later, een puber denkt. Als je dat nog bent (of als het bij jou als lezer al wat “later” is, maar je voelt je nog zo), is de schrijfstijl bij tijd en wijle niet alleen herkenbaar, maar ook erg grappig.

Grafische vertelstijl

De wonderbaarlijke, maar ook grafische vertelstijl van King pakt hier goed uit. Lezers die bekend zijn met deze master of suspense, begrijpen dit. Als je moeite hebt met visualiseren is dat euvel bij de boeken van King zo verholpen. En dus ook bij Later. King slaagt er hier ook weer in om een ogenschijnlijk niet zo’n bijzonder gegeven (een jongen die dode mensen ziet, waar hebben we dat eerder gezien?) een onmiskenbaar surrealistisch tintje mee te geven. Dat is de diepere laag die Stephen King met zijn stijl weet aan te boren.

Later recensie – Een verhaal dat er mag zijn

Later eindigt met een semi open einde, wat goed werkt. De personages worden realistisch weergegeven en zijn sympathiek. Ze zijn niet overdreven irritant of dom. Om van een plottwist te spreken gaat ver, maar uiteindelijk krijgt Jamie iets op zijn bordje, wat anders uitpakt dan je zou denken. Later is het lezen zeker waard. Het formaat (wat dikte betreft) van deze Stephen King is ditmaal ook eenvoudig te behappen. Dus misschien is er een plekje in jouw boekenkast voor deze “crime noir”. Nu of… later.

Titel: Later
Auteur: Stephen King
Uitgever: Boekerij
ISBN: 978-90-225-9280-9

Later recensie: © 2019-2024 Modern Myths

Silvia van Gimst

Silvia van Gimst is van jongs af aan geboeid door het 'gothic novel'-genre en is tot de dag van vandaag een groot fan van het productiehuis Hammer. De wereld van het ongrijpbare en bizarre heeft een overweldigende aantrekkingskracht op haar. Evenals het bovennatuurlijke en het surrealistische. In 2012 begint Silvia met het schrijven van korte verhalen en in 2016 lanceert ze haar debuut, een Engelstalige korte verhalenbundel 'One for the Birds' (Godijn Publishing). Liefde, dood en bedrog spelen grote rollen in de verhalen en als je denkt dat je weet hoe het zit, laat het vaak onverwachte einde je met een onbestemd gevoel achter. Later wordt ook H.P. Lovecraft een bron van inspiratie voor Silvia.