Het Koninkrijk der Bruggen recensie - Modern Myths

Het Koninkrijk der Bruggen recensie – Vriend of vijand?

Uitgeverij Boekerij verrast onze recensenten af en toe met nieuwe series en nieuwe schrijvers. Zo mocht Anouk deze keer kennismaken met het werk van Danielle L. Jensen, een bestseller-auteur uit Canada. Met Het Koninkrijk der Bruggen hebben we het eerste deel van een nieuwe fantasy-serie in handen. Volgens uitgever Boekerij is dit verhaal zeer geschikt voor liefhebbers van de boeken van Sarah J. Maas en Holly Black. En aangezien Anouk groot fan is van young adult-boeken, dook ze meteen met een frisse blik het verhaal in. Lees in haar Het Koninkrijk der Bruggen recensie of dit weer een succesverhaal is, of wellicht toch net een brug te ver gaat…

Prinses Lara van het land Maridrana heeft met het huwelijk dat ze sluit met de koning van het land Ithicana maar één doel: Ithicana moet vallen en hun heerschappij over “de Brug” moet ten einde komen. Van jongs af aan is Lara opgeleid als spion en ze zal er alles voor overhebben om het ijzersterke en strenge Koninkrijk der Bruggen te laten vallen.

Lara is opgevoed met de gedachte dat Ithicana de oorzaak is van de armoede en ellende in haar thuisland en de overige omliggende landen. Wie de Brug in handen heeft, heerst namelijk over de handel en het mogelijke reizen tussen de verschillende landen.

Wie is de vijand?

Maar als Lara in haar nieuwe thuisland terecht komt, leert ze haar nieuwe echtgenoot koning Aren steeds beter kennen. Ook maakt ze kennis met het ware leven in Ithicana en ziet ze de wereld ineens van een totaal andere kant. Ze begint steeds meer te twijfelen over wie nu eigenlijk haar werkelijke vijand is.

Ithicana blijkt namelijk niet zo schitterend en gemeen als haar geleerd is. Nee, Ithicana heeft het zelf ook enorm zwaar. Het is een koninkrijk dat vecht om te overleven en Aren heeft er alles voor over om zijn volk te beschermen. Is dit dan wel de ware vijand van haar volk? En is zij met haar missie niet zelf de vijand voor dit volk dat continu in overlevingsstand staat?

Het Koninkrijk der Bruggen recensie – Politiek en romantiek

Het huwelijk van Lara en Aren is niks meer dan een politiek spelletje. Een afspraak tussen Maridrana en Ithicana om de vrede te bewaren. Maar met een politiek huwelijk zijn er altijd meerdere partijen betrokken. Buurlanden zoals Amarid zien in het kwakkelende bondgenootschap een kans om de heerschappij over de Brug te verkrijgen. Ithicana vecht hierdoor op meerdere fronten.

Maar het huwelijk blijkt uiteindelijk toch niet alleen maar politiek te zijn. Naarmate Lara en Aren elkaar steeds beter leren kennen en begrijpen, bloeit er toch ook wat romantiek op. En dit maakt het voor Lara alleen maar lastiger. Wat zal haar lot zijn? Zal zij de vernietiger zijn van een koning of wordt ze de verrader van haar volk?

Een vertrouwd gevoel

Het hele idee van vijanden die uiteindelijk geliefden worden is al behoorlijk vaak uitgewerkt. Dit concept voelt dan ook vertrouwd en misschien zelfs een beetje saai en voorspelbaar. Ergens weet je als lezer van het begin af aan al waar dit verhaal naartoe zal gaan. Eerst is er haat en wantrouwen, dan is er verbazing en begrip. En langzaam ga je richting een eind goed, al goed. Toch?

Gelukkig weet Danielle L. Jensen de lezer te verrassen met enkele plottwists. Daarbij zorgt ze ervoor dat je als lezer ook echt een band krijgt met zowel Lara als Aren.

Niet alles is liefde

Waar je in het begin van Het Koninkrijk der Bruggen nog een beetje het gevoel krijgt dat dit een zoveelste love story wordt in het lijstje van young adults, word je toch nog vermaakt met het nodige geweld en actie. De wereld van Ithicana is namelijk allesbehalve liefelijk en zelfs de schitterende natuur bevat veel dodelijke verrassingen. Ook wordt het verhaal regelmatig opgeleefd met een hevige veldslag en bootgevecht. Dus het is niet alleen romantiek en liefde dat dit verhaal ons brengt.

Zoals gezegd is dit verhaal volgens uitgever Boekerij zeer geschikt voor liefhebbers van het werk van Sarah J. Maas en Holly Black. Danielle L. Jensen zelf echter, liet ons op onze Facebook-pagina weten dat Het Koninkrijk der Bruggen niet bedoeld is voor tieners, maar voor volwassenen. Uiteraard hoef je dit boek niet in een hokje te plaatsen, maar zit het dus een beetje op de scheidslijn tussen de genres.

Het Koninkrijk der Bruggen recensie – Glijdend door het verhaal

Door de beeldende schrijfstijl van Jensen waan je je als lezer echt in de wereld van Ithicana. De hevige stormen, de woeste zeeën, de schitterende natuur; het is alsof je zelf op de steile klif staat en uitkijkt over het meest bizarre en schitterende bouwwerk dat er bestaat. De auteur weet je hierdoor helemaal het verhaal in te trekken.

Dat sommige dialogen dan wat plat zijn en weinig diepgang hebben, is haar vergeven. Doordat de rest wel zo goed geschreven is, glijd je echt door het verhaal heen en ben je ineens aan het einde van het boek.

Is dit het dan?

Doordat ik door de pagina’s heen vloog, begon ik op het einde van het boek een beetje in paniek te raken. Het leek me dat er simpelweg te weinig bladzijdes over waren om het verhaal enigszins bevredigend te kunnen laten eindigen. Met een mega-cliffhanger en plottwist wordt het verhaal afgesloten. Daarna vroeg ik me heel hard af of dit het nou was. Dit kon het einde toch niet zijn?

Gelukkig wist een bezoek aan de website van Boekerij mij gerust te stellen dat dit pas het eerste deel is in de serie van het Koninkrijk. In de titel of beginpagina’s van het boek was dit nooit duidelijk naar voren gekomen, vandaar dat ik eerst enigszins verbaasd was.

Het Koninkrijk der Bruggen recensie – Leuk, maar niet bijzonder

Dat het verhaal ineens eindigde zonder een duidelijk einde, kwam voor mij dus een beetje als een verrassing. Maar dat was dan ook eigenlijk de enige échte verrassing die het boek mij wist te brengen. Het Koninkrijk der Bruggen voelt een beetje als iets dat ik al meerdere keren heb gelezen. Zelfs de enorme plottwist op het einde zag ik al van mijlenver aankomen.

Maar het boek was absoluut geen straf om te mogen lezen. Het is zelfs zeer vermakelijk te noemen. Het Koninkrijk der Bruggen is dan ook zeker een leuke aanwinst in de enorme fantasy-collectie die er bestaat. Het is alleen wel een dertien in een dozijntje. Heb je echter zin in een mooi verhaal met de nodige spanning en romantiek, dan moet je deze er absoluut bij pakken. Maar als je besluit Het Koninkrijk der Bruggen voorlopig over te slaan, is het nou ook weer niet alsof je iets mist.

Het Koninkrijk der Bruggen is nu verkrijgbaar in de boekwinkel.

Titel: Koninkrijk 1 – Het Koninkrijk der Bruggen
Auteur: Danielle L. Jensen