Family Dinner recensie - Modern Myths

Family Dinner recensie – Sommige feestmaaltijden nuttig je beter thuis

Nu Imagine Fantastic Film Festival in volle gang is, kun je dagelijks genieten van uiteenlopende genres vanuit uiteenlopende landen. Zo combineert het Oostenrijkse Family Dinner verschillende thematieken. Het presenteert zich als een dramatische horrorfilm met een doorlopend mysterie om je aandacht vast te houden. Lees in onze Family Dinner recensie of dit een filmische maaltijd is die je snel wilt opscheppen of een gerecht is dat je beter kunt laten staan…

Lees meer recensies in onze Imagine Film Festival 2022 special.

Family Dinner recensie - PosterSimi (Nina Katlein) besluit haar paasvakantie door te brengen bij haar tante Claudia (Pia Hierzegger (Die Notlüge) die bekend is geworden door haar verschillende dieetboeken. Simi zelf kampt met overgewicht en heeft Claudia’s boeken verslonden. Ergens hoopt ze die vakantie te leren hoe ze kan afvallen, maar hiervan is haar familie niet op de hoogte.

Als Claudia daar achter komt, is ze in eerste instantie afhoudend, totdat Simi zich tegenover haar bewijst. Naarmate de vakantie vordert en Simi de familie beter leert kennen, lijkt er meer gaande te zijn. Claudia’s nieuwe man (Michael Pink (Skyfall, Æon Flux)) is wel heel vriendelijk naar Simi en Claudia’s zoon Filipp (Alexander Sladek) is angstig en scheldt zijn nichtje constant uit. Het paasdiner komt dichterbij, maar misschien is dat iets waar alleen familie bij aanwezig moet zijn…

Nina Katlein als Simi en Pia Hierzegger als Claudia

Duistere Duitstalige opbouw

Waar Family Dinner meteen punten scoort, is de spanningsopbouw. Al vanaf het moment dat Simi arriveert bij haar familie voel je dat het allemaal niet klopt. Een kort gesprek onthult dat Claudia is gescheiden van de broer van Simi’s moeder en dat daardoor het contact minder is geworden. De enige reden dat Simi daar wil logeren, is om af te vallen. Al heeft ze dat dus niet verteld.

Claudia maakt meteen duidelijk dat Simi tot Goede Vrijdag mag blijven, maar het paasweekend is alleen voor het gezin. Simi kijkt toe hoe haar nieuwe oom zijn bonuszoon toeschreeuwt en hoe haar tante Filipp helemaal in de watten legt met heerlijke maaltijden die ze ook nog eens voor hem snijdt. Het contrast is groot.

Alexander Sladek als Filipp

Family Dinner recensie – After dinner dip

Hoewel de film sterk begint, is het juist het mysterie dat ervoor zorgt dat de film een dip krijgt. Simi vermoedt dat haar neefje mishandeld wordt door Claudia’s nieuwe man en ze heeft haar tante zo op een voetstuk staan, dat ze haar alles vertelt. Dit geeft Claudia uiteindelijk het vertrouwen om Simi te helpen met haar dieet, hoewel al snel duidelijk wordt dat ook Claudia iets te verbergen heeft.

De film weet met korte dialogen veel te vertellen en toch kun je met gemak raden waar het allemaal naartoe gaat. Op dat moment duurt de anderhalf uur durende film opeens erg lang.

Family Dinner recensie - Imagine Film Festival

Sterk acteerwerk met verwarrende motivatie

Maar de acteurs dragen de film goed. Vooral Pia Hierzegger weet een goede balans te vinden tussen haar rol als vriendelijke tante, overbezorgde moeder en gedreven dieetster. Desondanks is de motivatie voor verschillende personages soms wat verwarrend.

Een aantal keer vraag ik me af waarom de personages bepaalde keuzes maken en voelt het verhaal wat geforceerd. Een leuke twist of een spetterend slotstuk had de film nog wat langer laten sudderen in mijn hoofd, maar nu heb ik vooral het gevoel dat ik dit soort film al vaker heb gezien. Het had wellicht beter gewerkt als een korte aflevering in een horrorserie als American Horror Stories of Cabinet of Curiosities.

Nina Katlein als Simi - Family Dinner

Family Dinner recensie – Geen tweede keer opscheppen

Het is niet zo dat ik me verveeld heb tijdens Family Dinner, dat zeker niet. De film biedt veel in sfeer en de focus op bepaalde elementen werkt positief op je zenuwen. Wie lijdt aan misofonie (haat tegen geluid (van anderen)) kan deze film maar beter overslaan met alle eet- en bestekgeluiden.

Alles bij elkaar scoort Family Dinner nog steeds een voldoende in mijn ogen. Helaas blijft de film niet hangen en dat is vooral jammer. Want met een beetje specerijen was er nog best iets leukers van te maken.

Titel: Family Dinner
Regisseur: Peter Hengl
Acteurs: Pia Hierzegger, Nina Katlein, Michael Pink
Uitgever: Capra Film
Genre: Horror / Drama

Family Dinner is te zien op Imagine Film Festival 2022 op deze tijden:

• 1 november om 19:10 in De Filmhallen
  • 2 november om 11:50 in Lab111
  • 4 november om 19:15 in Lab111

Tickets en tijden vind je op de Family Dinner-pagina.

Bekijk hier de Family Dinner trailer:

Imagine Film Festival 2022

Imagine Fantastic Film Festival banner kleinImagine is het grootste filmfestival voor de fantastische film in Nederland. Kijk tijdens Imagine Film Festival 2022 van 26 oktober t/m 4 november naar het beste op het gebied van fantasy, horror en sciencefiction. Bij Imagine draait alles om de verbeelding. Ieder jaar daagt het festival het publiek uit om via de verbeelding na te denken over de toekomst van mens en maatschappij. Hierbij wordt de kracht van de fantastische film gebruikt: deze stelt je namelijk in staat om toekomstige werelden te ontdekken, een andere kijk op de werkelijkheid te ontwikkelen, het onbekende te onderzoeken en daarmee je blik te verruimen. Voor onze recensies van de films kijk je bij onze Imagine Film Festival 2022 special!

© 2022-2024 Modern Myths / Beeldmateriaal: © Capra Film

Nina Katlein als Simi in Family Dinner