Day Zero recensie - Modern Myths

Day Zero recensie – Snelle zombies in een Filipijnse horror

Het is vandaag Halloween! En waar beter kun je dat vieren dan in de bioscoop met een lekkere zombiefilm? Imagine Fantastic Film Festival 2022 bedient je op je wenken, want in LAB111 draait het Filipijnse Day Zero, waarin een zombie apocalyps uitbreekt. Maar valt er nog wat nieuws te vertellen over deze hongerige ondoden? Lees het in Andrés Day Zero recensie!

Lees meer recensies in onze Imagine Film Festival 2022 special.

Day Zero recensie - PosterZombies hebben een aardige renaissance achter de rug, mede dankzij series als The Walking Dead. De laatste tijd werd het aantal nieuwe films en series wel weer wat minder, met als uitschieter nog Army of the Dead van regisseur Zack Snyder. Op Imagine 2022 draait nu echter de Filipijnse zombiefilm Day Zero. Deze film maakt gebruik van de snelle zombies die we steeds vaker zijn gaan zien na films als Dawn of the Dead (2004).

Persoonlijk ben ik meer van de strompelende, mensenvlees etende, rottende lijken die we kennen uit de films van George A. Romero. Maar ook de snelle varianten kunnen goed werken als het plaatje klopt. Want als je uiteindelijk toch gegrepen wordt door zo’n monster, doet het hoe en waarom er natuurlijk niet meer toe…

Day Zero zombie

Special Forces versus de ondoden

In Day Zero van regisseur Joey De Guzman (Gen Z, The Ghosting) rijzen in een korte intro de doden uit het graf door een mutatie van de knokkelkoorts. Daarna maken we kennis met Emon, een bijzonder grote ex-Special Forces-commando gespeeld door Mixed Martial Arts-vechter Brandon Vera (BuyBust). Hij zit een straf uit voor geweldpleging en komt na acht jaar bijna voorwaardelijk vrij.

In de gevangenis leert hij gebarentaal van medegevangene Timoy (Pepe Herrera (The Killer Bride)) die als ruil zijn bescherming vraagt. De grote vechtmachine heeft thuis namelijk nog een vrouw Sheryl (Mary Jean Lastimosa (Damaso)) en kind Jane. Zijn dochter is doof en door in de gevangenis gebarentaal te leren wil Emon laten zien dat hij veranderd is en alles voor zijn gezin over heeft. Dan gaan de deuren van de gevangenis open en gaat Emon met Timoy in zijn kielzog op zoek naar zijn gezin in een wereld die uit elkaar valt.

Brandon Vera als Emon en Pepe Herrera als Timoy

Day Zero recensie – Een zombie in een suplex

Na Indonesische huzarenstukjes als The Raid en The Night Comes for Us, maar ook het Filipijnse Squalor, zijn we aardig verwend met actie uit het oosten. Day Zero probeert hierop in te haken en slaagt hier deels in.

Vera heeft zeker de moves, al komen ze soms net wat te gemaakt over. Een gigantische getatoeëerde man die een zombie in een “suplex” over zijn hoofd de grond in boort, doet nu eenmaal wat af van de serieuze toon die de film probeert weg te zetten. Vaak hebben professionele vechters die een overstap maken naar een acteer carrière, wat moeite om dit geloofwaardig neer te zetten. Maar Vera komt er aardig mee weg.

Day Zero recensie - Imagine Film Festival

Acteren met lichaamstaal

De choreografie is ook zeer sterk en zijn dialogen brengt hij geloofwaardig over. Enkel de visuele emotie is wat te vlak. Freya Fury Montierro zet dit wel zeer sterk neer. Zij debuteert als Jane, wier acteerprestatie vooral bestaat uit lichaamstaal.

Freya Fury Montierro als Jane

Day Zero recensie – Claustrofobische zombiefilm voor de genre-fan

Day Zero is zeker geen vernieuwende zombiefilm. Het komt behoorlijk wat tekort in vergelijking met films als Train to Busan uit Zuid-Korea of One Cut of the Dead uit Japan. Toch zal het de fan van het genre bekoren met zijn claustrofobische setting. Het grootste gedeelte van de film speelt zich namelijk af in een appartementencomplex aan de verkeerde kant van de stad.

Ook de actiescènes zijn voor het overgrote deel oerdegelijk, waardoor het voor de genre-fan meer brengt dan voor de festivalganger die op zoek is naar iets vernieuwends.

Titel: Day Zero
Regisseur: Joey De Guzman
Acteurs: Brandon Vera, Pepe Herrera, Mary Jean Lastimosa, Joey Marquez
Uitgever: Regal Films

Day Zero is te zien op Imagine Film Festival 2022 op deze tijden:

• 31 oktober om 17:00 in Lab111
  • 4 november om 21:50 in Lab111

Tickets en tijden vind je op de Day Zero-pagina.

Bekijk hier de Day Zero trailer:

Imagine Film Festival 2022

Imagine Fantastic Film Festival banner kleinImagine is het grootste filmfestival voor de fantastische film in Nederland. Kijk tijdens Imagine Film Festival 2022 van 26 oktober t/m 4 november naar het beste op het gebied van fantasy, horror en sciencefiction. Bij Imagine draait alles om de verbeelding. Ieder jaar daagt het festival het publiek uit om via de verbeelding na te denken over de toekomst van mens en maatschappij. Hierbij wordt de kracht van de fantastische film gebruikt: deze stelt je namelijk in staat om toekomstige werelden te ontdekken, een andere kijk op de werkelijkheid te ontwikkelen, het onbekende te onderzoeken en daarmee je blik te verruimen. Voor onze recensies van de films kijk je bij onze Imagine Film Festival 2022 special!

© 2022-2024 Modern Myths / Beeldmateriaal: © Regal Films

Mary Jean Lastimosa als Sheryl

Brandon Vera als Emon