Fate: The Winx Saga recensie - Modern Myths 2

Fate: The Winx Saga recensie – Laat je door Netflix overspoelen

Misschien gaat er een belletje bij je rinkelen als je het woord “Winx” hoort. Toen in 2004 de eerste aflevering van de animatieserie Winx Club op televisie kwam, opende er een wereld vol feeën, heksen en magische wezens. Het werd een megasucces voor de Italiaanse studio Rainbow S.p.A. en leverde hen een partnerschap met televisiezender Nickelodeon op. Na acht seizoenen, een paar films en twee spin-offs werd het tijd voor de volgende stap: live-action. Als superhelden en Disney-prinsessen het kunnen, dan staat de deur voor deze fantasy-serie wagenwijd open. Maar weet Netflix de magie over te brengen? Lees het in onze Fate: The Winx Saga recensie!

In deze recensie kijken we naar de nieuwe Netflix-serie als losstaand geheel. Wil je meer weten over de overeenkomsten en verschillen met de animatieserie Winx Club? En ben je benieuwd naar de controverse rondom beide series? Lees dan ook Daniels achtergrondartikel.

Fate: The Winx Saga recensie - posterBloom (Abigail Cowen (Chilling Adventures of Sabrina)) arriveert op Alfea, een magische kostschool voor feeën en specialisten. Doordat ze opgroeide op aarde weet ze niet dat magie bestaat. Totdat Alfea’s schoolhoofd Farah haar op een dag de waarheid vertelt. Bloom is een vuurfee en moet leren haar krachten onder controleren te krijgen. Terwijl haar ouders denken dat ze in Zwitserland op school zit, moet Bloom wennen aan een heel nieuwe wereld. Steeds meer raakt ze betrokken bij een mysterie dat verborgen ligt in de school. Wie is er te vertrouwen?

Veel verschillende feeën

De volwassenen lijken een verborgen agenda te hebben en Blooms kamergenoten hebben zo ieder hun eigen tienerproblemen. De sportieve waterfee Aisha (Precious Mustapha) heeft geen blad voor de mond, de gedachtefee Musa (Elisha Applebaum) wordt overspoeld met geluiden, de aardefee Terra (Eliot Salt) kampt met onzekerheden over haar uiterlijk en de lichtfee Stella (Hannah van der Westhuysen) gaat gebukt onder haar titel als prinses van Solaria.

Fate: The Winx Saga - Beatrix

Fate: The Winx Saga recensie – Slechts zes afleveringen

Het eerste seizoen van Fate: The Winx Saga bestaat uit zes afleveringen. Dat is nogal weinig voor zoveel personages. Naast de feeën zijn er namelijk ook nog de specialisten Sky en Riven en nog een luchtfee genaamd Beatrix. De bedenker van Winx Club – Iginio Straffi – was betrokken bij het maken van deze vertolking en heeft zelfs eerst “geoefend” met een live-actionserie (Club 57) om ervaring op te doen. Je zou er dus op moeten kunnen vertrouwen dat hij zijn best doet om de serie nieuwe leven in te blazen, maar in zes afleveringen wordt het hem wel moeilijk gemaakt.

Danny Griffin als Sky

Een traag soort sprintje

Het tempo in de serie is dan ook vreemd. Waar het ene moment iemand langzaam op zoek gaat naar die ene leuke jongen, krijg je het volgende moment een enorme onthulling voor de centrale verhaallijn. En toch helpt deze tempowisseling om geboeid te blijven. Elke scène heeft nut. Ofwel om de personages uit te diepen, of om de onderlinge relaties (of gewoon het verhaal) verder te stuwen. In zes afleveringen is er weinig tijd om te lanterfanten. Hoewel dat jammer is voor de fans die meer willen zien van hun personages, werkt het goed voor nieuwe kijkers. Ook is het fijn dat de serie meteen begint bij Bloom die op Alfea arriveert. De scène waarin een hoofdpersonage ontdekt dat ze magische krachten heeft – die de fantasykijker ondertussen wel kent – is overgeslagen.

Precious Mustapha als Aisha

Fate: The Winx Saga recensie – The Fairy Diaries

Winx Club deel 1
Winx Club

In de trailer werd meteen duidelijk dat Fate: The Winx Saga bedoeld is voor een ouder publiek dan zijn animatie voorganger. Brian Young – een van de tekstschrijvers van The Vampire Diaries – is betrokken bij het project. Je merkt meteen dat de kinderlijke animatieserie fors naar het young-adultdrama wordt getrokken. Er mag gevloekt en gedronken worden en dat is te merken in het geheel. Ook zijn de personages niet los te denken van hun telefoon. Telkens verschijnen hun onderlinge berichtjes op beeld, terwijl ze vol verwachting of onzekerheid naar hun schermpje staren. Soms mag het net een tandje minder, om meer de balans te zoeken.

Maar, toegegeven, het is wel fijn dat de personages zich naar hun leeftijd gedragen. Het is niet meteen duidelijk voor wie Fate: The Winx Saga nu precies bedoeld is. Ten eerste wijkt deze live-action serie ver af van het bronmateriaal, dus de fans zullen niet direct tevreden zijn. Ten tweede is het in de categorie fantasy tienerdrama’s nou niet bepaald baanbrekend, maar wel absoluut vermakelijk.

Riven vs Sky

Steeds een beetje meer herkenbaarheid

Of nieuwe kijkers geboeid zullen blijven door Fate: The Winx Saga seizoen 1 moet nog blijken. Wel is het prettig dat deze eerste serie lekker kort is; je bent er zo doorheen. Trouwe fans zullen de serie in het begin onherkenbaar vinden, maar onze tip: geef het tijd. Je zult merken dat er steeds meer overlap met het origineel is. En wat niet is, kan nog komen in Fate: The Winx Saga seizoen 2 (daarover meer in ons achtergrondartikel).

Abigail Cowen als Bloom

Fate: The Winx Saga recensie – Laat je overspoelen

Zoals de feeën ooit al zongen in hun intro: “Kom en laat je overspoelen, voor alweer een avontuur”. Eigenlijk is dat het beste advies. Laat deze serie maar op je afkomen. Houd je van tiendrama en verhalen vol magie? Dan past Fate: The Winx Saga precies in je straatje. Verwacht echter geen nostalgisch ritje, maar een nieuw avontuur waarin de personages nieuwe ontwikkelingen doormaken. Wij hopen in ieder geval op een tweede seizoen met meer afleveringen om de personages en de onderlinge dynamiek echt goed tot zijn recht te laten komen.

Fate: The Winx Saga is vanaf 22 januari te zien op Netflix. Bekijk hier de trailer:

Titel: Fate: The Winx Saga
Regisseurs: Divers