Avenue 5 recensie - Modern Myths

Avenue 5 recensie – De Wet van Murphy in space

HBO bracht vorig jaar het eerste seizoen van de komische sciencefiction serie Avenue 5 uit, van maker Armando Iannucci (The Death of Stalin). Het verhaal speelt zich 40 jaar in de toekomst af op het ruimtecruiseschip Avenue 5, met Hugh Laurie (House M.D.) als haar kapitein Ryan Clark. Na een technisch probleempje met de kunstmatige zwaartekracht wordt het schip uit zijn baan geslagen en zal de reis – die oorspronkelijk zes weken had moeten duren – zes maanden (of drieënhalf jaar of acht jaar) gaan duren. Hoe lang precies zijn de ingenieurs het namelijk nog helemaal niet over eens… Lees onze Avenue 5 recensie!

Avenue 5 seizoen 1 – nu op dvd – laat haarfijn zien wat er allemaal mis kan gaan op een cruise door de ruimte. Het helpt ook niet als je je ruimteschip bemant met de meest disfunctionele crew die het heelal ooit heeft gezien. Serieus, ik ga liever op een cruise met de Guardians of the Galaxy aan het roer. In combinatie met de rijke, verwende en verveelde cruisepassagiers – waaronder de egocentrische eigenaar Herman Judd (Josh Gad (Artemis Fowl, Frozen II, The Angry Birds Movie 2)) van de reisorganisatie Judd Space – kan deze ruimtereis alleen maar volledig uit de hand lopen.
Avenue 5 - Josh Gad

Anything that can go wrong, will go wrong

In elke aflevering van de serie wordt de bemanning met een nieuwe ramp geconfronteerd die ze op hun eigen, ineffectieve manier proberen op te lossen. Tegelijkertijd probeert “mission control” op aarde een reddingsactie op touw te zetten. Ze zien zich zelfs genoodzaakt om de Amerikaanse president – die vervangen is door een Kunstmatige Intelligentie – om hulp te vragen. Dit alles terwijl de passagiers steeds onrustiger en ontevredener worden en ook de woede en onrust bij hun op aarde achtergebleven familieleden toeneemt.

Avenue 5 seizoen 1- De Wet van Murphy

Avenue 5 recensie – Lost in space

Avenue 5 is heel mooi gemaakt, zowel wat de decors als de special effects betreft. Dit is zoals we van HBO gewend zijn, maar ik vind de personages helaas te schreeuwerig, te incompetent en simpelweg niet grappig genoeg. Wat ik wel leuk vind aan de serie zijn de absurde dingen die op een rampzalige manier grote gevolgen hebben omdat ze in de ruimte gebeuren. En natuurlijk de bizarre plannen die de bemanning vervolgens bedenkt om ze op te lossen. Hoewel ik de wetenschappelijke achtergronden van zowel de rampen als de oplossingen met een korreltje zout zou nemen, zijn ze daardoor niet minder grappig.

Hugh Laurie als Ryan Clark

Avenue 5 recensie – Een rampzalige space-cation

Ik ben een groot fan van het werk van Hugh Laurie (House M.D., 101 Dalmatians, Blackadder); zijn humor is me ook niet snel te droog. Ik wilde deze serie dus heel graag goed vinden, maar ik vond het echt moeilijk om erdoorheen te komen. En dat terwijl elk van de negen afleveringen nog geen half uur duurt. Ik bleef maar wachten tot het verhaal een duidelijke richting zou krijgen of gewoon echt grappig zou worden. Maar na negen afleveringen is Avenue 5 nog net zo verdwaald als in de eerste aflevering. Misschien dat Avenue 5 seizoen 2 daar verandering in brengt…

Tot slot nog een nerdy feitje: acteur Ethan Phillips, die in Avenue 5 de uitgerangeerde astronaut Spike Martin speelt, speelde al eerder mee in een sciencefictionserie. Hij was namelijk ook Neelix in Star Trek: Voyager.

Avenue 5 – seizoen 1 is nu verkrijgbaar op dvd. Bekijk hier de trailer:

Titel: Avenue 5
Regisseurs: Divers