WandaVision recensie - Modern Myths

WandaVision recensie – Superhelden sitcom in het Marvel Cinematic Universe

Na Avengers: Endgame en Spider-Man: Far From Home werd het stil in de bioscopen rond het Marvel Cinematic Universe. Maar als we corona eronder weten te krijgen, komt de Black Widow film eindelijk uit op 5 mei. Deze ellenlange pauze kun je echter alvast onderbreken met WandaVision op Disney+. Het is de eerste van verschillende streamingseries uit de stallen van Marvel Studios. Sta jij ook te popelen om terug te keren naar het Marvel superheldenuniversum, schrik dan niet. In onze WandaVision recensie lees je dat we met deze streamingserie rond Wanda Maximoff en Vision nog niet helemaal terugkeren naar de normale realiteit…

Meer lezen over Scarlet Witch en Vision? Ga snel naar de comic tips onderaan deze recensie!

WandaVision recensie - posterWilde je naast de bioscoopfilms van het Marvel Cinematic Universe meer zien van de Marvel superhelden, dan kon je de afgelopen jaren terecht bij Netflix. Met series als Daredevil, Luke Cage, Jessica Jones en Iron Fist krijg je verhalen van de helden die in de straten van New York opereren. Zij krijgen niet te maken met de wereldomvattende problemen van Captain America en Iron Man. Deze Netflix-series verwijzen subtiel naar het Marvel Cinematic Universe, maar vormen hun eigen mini-verhaallijn; het “Defenders-universum”.

Nu Disney het Star Wars en Marvel universum heeft samengebracht op streamingdienst Disney+, kan Marvel Studios zelf series uitbrengen die wel volledig met de bioscoopfilms zijn geïntegreerd. De eerste hiervan is WandaVision, waarin we Paul Bettany (Solo: A Star Wars Story, Manhunt) en Elizabeth Olsen (Godzilla, Sorry for Your Loss) als Vision en Scarlet Witch zien. Maar op welk moment in de tijdlijn van de films deze bizarre serie zich afspeelt, was de eerste afleveringen voor mij nog een raadsel. Pas in aflevering 4 kun je het geheel plaatsen.

Gerelateerde artikelen:
Avengers: Endgame blu-ray/dvd en Spider-Man: Far From Home blu-ray/dvd

Paul Bettany is Vision

Een beetje een valse start

Laat ik het meteen maar zeggen: als je Disney+ aanzet in de veronderstelling met WandaVision seizoen 1 van een superheldenactiespektakel te gaan genieten, kun je beter wachten tot maart. Dan komt namelijk The Falcon and the Winter Soldier uit. WandaVision is dat duidelijk niet. Tenminste, op dit moment nog niet. Op het moment van schrijven waren de eerste twee afleveringen van elk ongeveer een half uur beschikbaar op Disney+. Net als The Mandalorian krijg je verder elke week een aflevering. Dat is jammer, want deze serie rond Wanda Maximoff – de Scarlet Witch – en de androïde Vision begint erg traag.

Het is meteen duidelijk dat er een mysterie gaande is, maar deze zit verborgen in een sitcom. Deze is met vlagen grappig, maar is ook vaak lastig om door te komen. En bingen tot het spannend wordt, zit er dus niet bij. Hiermee begint het Marvel Cinematic Universe op Disney+ dus een beetje met een valse start. Update: vanaf aflevering 3 begint de vaart er in te komen en met aflevering 4 zit je er echt helemaal in. Net als bij His Dark Materials seizoen 2 moet je dus even doorbijten tot het verhaal echt losbarst. In de laatste aflevering valt alles in elkaar en ontdek je wat de toekomst in petto heeft voor beide superhelden.

Wanda en Vision getrouwd

WandaVision recensie – Even geduld a.u.b.

Als comic liefhebber kan ik de diversiteit in superheldenseries op televisie alleen maar toejuichen. Er zijn inmiddels zoveel verschillende films in het genre in de bioscopen verschenen dat “afwijkende” series als Doom Patrol, The Boys en The Umbrella Academy hun publiek ook weten te vinden. En vervolgens blijven ze boeien. Maar van het Marvel Cinematic Universe zijn we vooral spektakel gewend. Zelfs in meer komische films als Ant-Man and the Wasp. Zeker na de dood van Vision in Avengers: Infinity War zou ik graag vanaf het begin hebben geweten waar deze streamingserie past in de verhaallijnen. Maar voor dit een onderdeel van het mysterie was het dus een kwestie van geduld. En dat geduld moet je de eerste afleveringen voor WandaVision hebben.

Elizabeth Olsen in WandaVision

Slapstick en canned laughter publiek

De eerste aflevering van WandaVision lijkt een persiflage op Amerikaanse jaren 50 sitcoms als I Love Lucy. Wanda en Vision zijn getrouwd en nemen hun intrek in de typische Amerikaanse “suburbs”. Compleet met bemoeizuchtige buren en komische verwikkelingen op kantoor. De slapstick ligt er erg dik bovenop en is soms pijnlijk om naar te kijken. In eerste instantie dacht ik ook nog te maken te hebben met “canned laughter” (ingeblikt lachen). Maar Modern Myths lezer Raymond wees er op dat er toch echt gefilmd is voor een live publiek.

Aan Paul Bettany en Elizabeth Olsen ligt het niet. Hun timing is prima en ze hebben duidelijk veel lol met hun overdreven interpretatie van die oubollige humor. Het is ook meteen duidelijk dat er iets niet in de haak is. Wanda en Vision weten zelf niet hoe ze op dit punt in hun leven zijn aangekomen. Met veel moeite – en bijbehorende grappig bedoelde momenten – houden ze hun krachten geheim. Ondertussen weten de collega’s en vrienden om hen heen van niets. Of misschien toch wel? Waarom doen sommigen van hen zo vreemd?

Vision in een sitcom

De serie roept een hoop vragen op die met elke aflevering natuurlijk iets meer beantwoord zullen worden. En als je de geschiedenis van de twee stripfiguren uit de comics kent, zal je ook vermoeden welke kant het verhaal op gaat. De titel van deze televisieserie is daar ook zeker een hint naar. De woorden Wanda en Vision staan niet voor niets aan elkaar. Maar voorlopig zal ik mijn vermoedens voor mezelf houden, om niets te spoilen.

WandaVision recensie - SWORD

WandaVision recensie – Elke aflevering meer kleur

In elke aflevering van WandaVision reis je meer af naar onze huidige tijd. Zo lijkt aflevering twee al meer op de jaren 60, met een intro die doet denken aan The Jetsons. De gelige zwart-witsfeer van de eerste afleveringen krijgen ook steeds meer rode kleurelementen. Kijk bijvoorbeeld naar het gezicht van Vision, het bloed van een buurvrouw en een speelgoedhelikopter met een mysterieus symbool van een cirkel en een zwaard. Nog meer hints dat er iets niet in de haak is. Het lijkt allemaal vooral met de Scarlet Witch te maken te hebben.

Kleur in WandaVision

Wacht nog maar wat afleveringen

Inmiddels is WandaVision afgerond en kun je de serie in zijn geheel op Disney+ kijken. Dat werkt ook het beste. Het mysterie in de serie grijpt je de eerste afleveringen nog niet voldoende om de humor zonder ongeduld te voelen door te komen. Daar is het gewoon niet grappig genoeg voor. Laat staan dat het nogal vreemd is dat Vision zich door een stukje kauwgum in zijn raderen als een dronkenlap gedraagt.

Pas als je de gehele serie hebt gezien, krijg je een gevoel dat het gat dat we moeten overbruggen tot Black Widow in de bioscoop verschijnt, een beetje gevuld is. Je hebt dan eindelijk wat bijzondere verrassingen gekregen. Die hadden wat mij betreft naar voren geschoven mogen worden. Zoals gezegd, vanaf aflevering 4 komt er vaart in en is er in de laatste aflevering zelfs veel spektakel.

Wanda Maximoff is losing it

WandaVision recensie – Aflevering 3 en 4: De vaart komt erin

In afleveringen 3 en 4 van WandaVision krijgt de serie dus meer body. Letterlijk en figuurlijk. Wanda is namelijk zwanger en Vision verbaast zich over de snelheid waarmee zijn vrouw richting de bevalling gaat. Naast veel kolderieke momenten zit er ook veel onderhuidse spanning in deze afleveringen. Het wordt nu echt duidelijk dat er iets heel erg mis is. Deze episodes geven de stripliefhebber die meer van de tragische gebeurtenissen uit het leven van Scarlet Witch en Vision kent, bevestiging over welke kant het verhaal opgaat. Voor zowel Wanda als Vision zijn er grote veranderingen op komst en uiteindelijk is het dan ook duidelijk waar deze serie de helden plaatst in het Marvel Cinematic Universe.

Als Disney de hele serie aan het begin had vrijgegeven, had ik er veel beter ingezeten. Op het moment dat in aflevering 3 het beeldformaat van het klassieke televisieformaat zichtbaar vergroot naar het moderne beeldformaat, voelt dat als een verademing. En dan gaat aflevering 4 daar nog overheen wat spanning en zelfs een tikje horror betreft! Uiteindelijk verdient WandaVision zijn plek in het doorlopende verhaal van het Marvel Cinematic Universe. Ik ben in ieder geval nu erg benieuwd waar de helden op gaan duiken en hoe hun avonturen vervolgd gaan worden. Zoals je kon lezen in deze WandaVision recensie was het een beetje een chaotische reis om deze serie te volgen, maar de eindbestemming mag er zijn.

WandaVision streamt op Disney+. Bekijk hier de trailer:

Titel: WandaVision
Regisseur: Matt Shakman