Godzilla vs Kong 4K UHD recensie - Modern Myths

Godzilla vs Kong 4K UHD recensie – Titanenstrijd voor thuis

In 1962 kwamen de twee titanen Godzilla en King Kong al eens tot een gevecht. Maar nu is het zestig jaar later opnieuw raak. De special effects zijn een eind gekomen in de zes decennia sinds hun eerste treffen, maar is de kwaliteit van de film zelf ook beter? Lees in onze Godzilla vs Kong 4K UHD recensie of de confrontatie tussen de twee in je huiskamer net zo indrukwekkend is als in de bioscoop!

Godzilla vs Kong is het vervolg op de voorgaande drie films: Godzilla, Kong: Skull Island en Godzilla: King of the Monsters. We zien hoe Godzilla – die zich na de gebeurtenissen in King of the Monsters niet meer heeft laten zien – een laboratorium van Apex Cybernetics vernietigd. Enkele sympathisanten uit de vorige films herkennen zich niet in wat er over de reusachtige radioactieve hagedis gezegd wordt en gaan op onderzoek uit.

Ondertussen zien we hoe Kong behoorlijk gegroeid is sinds het jaar 1973 in zijn film Skull Island. De gigantische gorilla is zijn eiland ontgroeid. Hij wordt verzorgd door Dr. Ilene Andrews (Rebecca Hall (Professor Marston and the Wonder Women, Iron Man 3)) en het dove meisje Jia.

Godzilla vs Kong

Reis naar de holle aarde

Kong heeft een speciale band met Jia. Het eiland heeft ze beide wees gemaakt en het meisje heeft een bijzondere connectie met de gigantische primaat. Als de situatie op het eiland eigenlijk onhoudbaar wordt, ziet Ilene zich genoodzaakt in te stemmen met het plan van Nathan Lind (Alexander Skarsgård (The Legend of Tarzan, Zoolander 2, The Stand)).

Deze academicus wil als eerste de “holle aarde” betreden en Kong terugbrengen naar zijn thuis in de aardkern. Deze hele operatie wordt overigens gefinancierd door ene Walter Simmons (Demián Bichir (The Hateful Eight, The Grudge)), directeur van de multinational Apex Cybernetics.

Kaylee Hottle als Jia

Godzilla vs Kong 4K UHD recensie – Koning van de wereld

Eenmaal op weg komt het team er snel achter dat Godzilla geen rivalen accepteert. King Kong dient zich te onderwerpen aan de echte koning. Maar Kong heeft al jaren geen tegenstand gehad en is dit niet van plan.

Terwijl de twee dit uitvechten, is er ook nog Apex Cybernetics die iets in hun schild voeren. Daarnaast zijn er wat lachwekkende pogingen van de mensheid om relevant te blijven. De totale misvatting dat ze ook maar iets tegen deze natuurkrachten kunnen beginnen is bijna zielig.

Godzilla vs Kong

Oudgedienden van het Monsterverse

De titel van deze monsterfilm geeft al wel zo’n beetje weg wat je kan verwachten. Natuurlijk volgt Godzilla vs Kong de weg die zoveel actiefilms al hebben bewandeld. Twee stoere hoofdrolspelers hebben een meningsverschil, vechten het uit, krijgen wederzijds respect voor elkaar en moeten uiteindelijk de krachten bundelen om een gezamenlijke vijand te verslaan. Regisseur Adam Wingard (Death Note en Blair Witch) zet de verhaallijn over de monsterorganisatie Monarch voort om het “Monsterverse” intact te houden. Want na Marvel wil natuurlijk iedereen een cinematisch universum.

Ook oudgedienden Mark Russell en zijn dochter Madison (Millie Bobby Brown (Stranger Things, Enola Holmes)) keren terug. Samen met Jia, Ilene en Nathan krijgen we enkele geloofwaardige relaties tussen de menselijke personages, maar ook tussen de titanen. Jia springt er uit door haar band met Kong. De twee hebben een magische samenwerking op het scherm, mede door het geweldige motion caption werk van Terry Notary. Wat het eigenlijk nog erger maakt dat de man niet benoemd wordt in de credits. Net als TJ Storm als Godzilla overigens…

Millie Bobby Brown als Madison Russell

Schubben en haren tellen

Godzilla vs Kong is opgenomen met Arri Alexa camera’s waaruit een 4K DI is gekomen. Het 2160p beeld is haarscherp en zelfs in de drukste scènes kan je de schubben van Godzilla en de haren van Kong tellen. Omdat de film zo zwaar leunt op computer graphics, zijn er echter wel wat kleine voorbeelden van aliasing (vouwvervorming) langs de zijkanten. En je ziet wat oneffenheden in de meer gedetailleerde shots van de monsters. Toch blijft het native 4K-beeld, op deze kleine dingen na, ontzettend scherp.

De HDR10+ zorgt voor geweldige kleuren, waarbij de zonsondergang eruit springt. Ook de primaire kleuren springen in het oog, terwijl de secundaire kleuren voor een warme gloed zorgen. Het wit is bijzonder helder en de zwartwaarden zijn buitengewoon goed. Met name op Kongs lijf is dit goed zichtbaar. De scènes in de “holle aarde” zijn er om te laten zien aan die sceptische buurman die het onzin vindt om teveel aan een home cinema uit te geven. Waarna deze spontaan jaloers wordt uiteraard. Dus bij deze een disclaimer: Modern Myths is op geen enkele manier aansprakelijk voor buren die na het zien van je setup niet meer van je bank af te krijgen zijn en elke gelegenheid aangrijpen om zich uit te nodigen voor een filmavond.

Kong als alpha

Godzilla vs Kong 4K UHD recensie – Orkest in je huiskamer

En je krijgt ze zeker niet van je bank af als die ook nog eens bijna door de muur heen schudt door de uitstekende Dolby Atmos track. De bass is diep en komt in de lage 20 hertz. De rest van het geluid blinkt uit in de plaatsing, al is het middenbereik op een paar momenten net te scherp. Dat is bijna verwaarloosbaar, maar toch net genoeg om even te benoemen.

Verder word je volledig in het midden van de actie geplaatst en krijgen zelfs de verschillende secties van het orkest van de soundtrack een ander plekje. Hierdoor is het net alsof de filmmuziek live gespeeld wordt. Laat ook dat dus zeker niet aan je buren horen. Al hebben ze misschien geen keuze, mochten je muren niet heel erg dik zijn.

Kyle Chandler als Mark Russell

Extra’s de titanen onwaardig

Wat extra’s betreft blijft deze film wat achter, al lijkt dat tegenwoordig bijna standaard te zijn bij 4K uitgaves. Er staan enkele featurettes op over Kong, Zilla en de gevechten en een audiocommentaar van regisseur Adam Wingard. Niet heel spectaculair dus, maar het is in ieder geval beter dan helemaal niets.

Godzilla komt eraan

Godzilla vs Kong 4K UHD recensie – Aanrader met hoge herkijkwaarde

Godzilla vs Kong levert precies wat je verwacht van een popcornfilm: prachtige beelden, een dun plot, veel monsteractie en heerlijk hersenloos vermaak. Het werkt! En de herkijkwaarde is groot. Zeker dus als je thuis een degelijke setup hebt staan. Het Dolby Vision beeld is prachtig en het geluid fenomenaal. Dus ondanks de bijna niet bestaande extra’s, is Godzilla vs. Kong een kleine 60 jaar na hun eerste confrontatie echt een aanrader!

Godzilla vs Kong is nu verkrijgbaar op 4K UHD. Bekijk hier de trailer:

Titel: Godzilla vs Kong
Regisseur: Adam Wingard