Modern Myths - Popcultuur voor avonturiers
Godzilla King of the Monsters - Lang leve de koning uitsnede
Modern Myths Merchandise Star Wars The Mandalorian

Monsterrecensie vol achtergronden – Godzilla: King of the Monsters blu-ray/dvd

In Godzilla: King of the Monsters gaan we opnieuw naar het MonsterVerse, waar ook King Kong: Skull Island deel van uitmaakt. Maar ditmaal is er niet één reusachtig monster om te verslaan, maar komen er meer verschrikkingen uit de holle aarde. Godzilla-fan André neemt je mee naar de Japanse oorsprong van dit monster en bijt zich vast in deze nieuwe Titanen-film. Lees zijn monsterrecensie met Godzilla-achtergrond! 

Godzilla is sinds 2015 officieel staatsburger van Japan. Het reusachtige monster is samen met sushi het bekendste exportproduct van het land. Niet slecht voor een filmmonster uit de jaren vijftig. De originele film is deels gebaseerd op de ramp met tonijnvissersboot Lucky Dragon 5. Deze boot met 23 bemanningsleden kreeg in 1954 te maken met de radioactieve wolk van de Amerikaane waterstofbomtest bij de Bikini Atoll. De ramp wakkerde felle anti-atoomprotesten op in Japan en de angst voor straling werd nog groter. Filmproducent Tomoyuki Tanaka heeft net op dat moment een behoorlijke tegenslag te verwerken. Zijn oorlogsdrama In the Shadow of Honour beloofde de grootste film van 1954 te worden maar op het laatste moment trok de Indonesische filmstudio zich terug. De druk om met een idee te komen met dezelfde potentie is groot. Op de vliegreis terug naar Japan ziet hij The Beast from 20,000 Fathoms en Godzilla is geboren.

Godzilla King of the Monsters Godzilla

Gojira – mix van gorilla en walvis

Godzilla King of the Monsters - Gojira Japan 1954
Godzilla King of the Monsters – Gojira (Japan 1954)

Godzilla heet in Japan Gojira, wat een samentrekking is van de Japanse woorden ‘Gorira’ (Gorilla) en ‘Kujira’ (Walvis). Dit omdat een van de ontwerpen leek op een combinatie tussen beide dieren. Uiteindelijk wordt gekozen voor iets meer dinosaurus. Ishirô Honda mag plaatsnemen op de regisseursstoel en het eerste wat hij doet, is de voorgenomen plannen voor stop-motion schrappen en een Godzilla-kostuum laten ontwerpen. In 2014 ontmoet ik de man in het Godzilla-pak, Haruo Nakajima. Via zijn tolk begrijp ik waarom deze keuze is gemaakt. Haruo Nakajima wilde weten waarom er voor een acteur in een pak was gekozen (in Japan bekend als Suitmation). Honda antwoordde: “Met stop-motion duren de opnames zeven jaar, en nu dat pak in!” Gojira is een aanklacht tegen de atoombom en speelt in op de heersende angst. In verschillende shots torent het hoofd van het monster als een paddenstoelwolk boven Tokyo uit en zijn schubben doen denken aan de brandwonden van radioactieve as als op de foto’s van de Lucky Dragon 5 ramp.

Godzilla King of the Monsters Millie Bobby Brown en Vera Farmiga

Aan de andere kant van de oceaan

Godzilla King of the Monsters - Amerikaanse Release 1956
Godzilla: King of the Monsters – de Amerikaanse release uit 1956

Gojira is een groot succes en in Amerika krijgen Harry Rybnick en Richard Kay de rechten in handen. Ze knippen bijna een uur van de originele speeltijd af naar veertig minuten en monteren er nieuwe scene’s in met Raymond Burr voor de Amerikaanse markt. Van de originele onderliggende toon blijft niets over en het wordt een simpele monsterfilm. In 1956 komt die film in de bioscopen als Godzilla, King of the Monsters! en is een redelijk succes. Recensenten zijn echter minder positief en het duurt tot 2004 voor Rialto Media de film in zijn originele Japanse uitvoering opnieuw uitbrengt. Wel heeft Godzilla, King of the Monsters! een grote rol gespeeld in de import van Japanse films naar de VS en Europa.

Godzilla King of the Monsters Kyle Chandler

Het vervolg: Godzilla Raids Again, Frankenstein en Mothra

Godzilla King of the Monsters - Godzilla Raids Again 1955
Godzilla King of the Monsters – Godzilla Raids Again (1955)

Een jaar eerder is Godzilla echter al eens teruggekeerd op de Japanse kust in Godzilla Raids Again en vecht hier voor het eerst tegen een ander reuzemonster, Anguirus. Ook hier is weer voor een prehistorische insteek gekozen; de gigantische ankylosaurus Anguirus neemt het op tegen het zeemonster Godzilla. In het eerste deel is Godzilla echter vernietigd door de ‘Oxygen Destroyer’ samen met diens uitvinder. De verklaring voor het opnieuw verschijnen van het monster is dan ook dat dit een nieuwe Godzilla moet zijn. Een nieuwe Oxygen Destroyer is echter geen optie, omdat niemand deze nogmaals kan maken. Wat nu?

Na Anguirus is er het idee om het monster van Frankenstein het tegen Godzilla te laten opnemen. Een probleem met de rechten zorgt er echter voor dat een andere grootheid de plaats van het klassieke mens/monster in moet nemen. King Kong treedt aan op het slagveld, maar omdat het script bijna niet aangepast is, heeft hij wel wat eigenaardigheden. Zo wordt hij sterker door elektriciteit en hangt hij regelmatig in de stroomkabels. Frankenstein mag later wel tegen een ander Japans monster vechten in Frankenstein vs. Baragon. Als in de volgende films Mothra de reuzenmot met haar twee ‘mini priesteressen’, Rodan de gigantische pterodactylus en de driekoppige ruimtedraak Gidorah worden geïntroduceerd, hebben we de grote namen van de nieuwste Godzilla: King of the Monsters-film wel compleet. De term ‘Kaiju’ wordt gebruikt voor dit type monsterfilms en betekent zoveel als mysterieus wezen, of monster. Binnen Japan is de correcte term echter ‘Daikaiju’ en wordt Kaiju gebruikt voor elk willekeurig monster.

Godzilla King of the Monsters - Gidorah

Godzilla: King of the Monsters (2019)

Godzilla: King of the Monsters is het vervolg op Godzilla uit 2014 en borduurt verder op Monarch, het geheimzinnige instituut dat de Titans (zoals ze in dit universum genoemd worden) bestudeert. Door de gebeurtenissen uit de vorige film ligt Monarch onder vuur. Dr. Emma Russel (Vera Farmiga (The Nun, The Conjuring 2))  en Dr. Mark Russel (Kyle Chandler (Bloodline, Super 8, The Wolf of Wall Street)) zijn uit elkaar gegaan na het verliezen van hun zoon tijdens de eerste aanvaring met Godzilla. Hun dochter Madison (Millie Bobby Brown (Stranger Things) woont nog bij haar moeder die bij een buitenpost van Monarch werkt aan een prototype machine om met de Titans te kunnen communiceren. Haar vader is weg bij de organisatie en zoekt zijn heil in het observeren van een roedel wolven. Als de buitenpost wordt overvallen en zijn ex en dochter zijn ontvoerd wordt Mark door Dr. Serizawa (Ken Watanabe (Inception, Pokémon Detective Pikachu)) met zijn team opgehaald uit het wild. Dan bevrijdt een groep ecoterroristen een driekoppige Titan en breekt de hel los…

Godzilla King of the Monsters Ken Watanabe

Reusachtige actie en menselijk drama

In deze Godzilla: King of the Monsters zijn de mensen druk bezig met de wederopbouw en is er een heftige discussie bezig over wat te doen met de Titans. Het vraagstuk lost zichzelf echter op en we krijgen behoorlijk wat reusachtige actie. Daaronder, op de grond, speelt zich voornamelijk menselijk drama af als het gezin Russel hun trauma ieder voor zich probeert te verwerken. Mark wil alle Titans uitgeroeid zien, terwijl Emma juist denkt de aarde te kunnen redden met deze giganten. Madison wil alleen haar familie weer verenigd zien worden.

De onderliggende gedachte van de film is rouw. Op de momenten dat er geen actie van het scherm spat, is de film erg uitleggerig. De manifestatie van de Titanen komt door de ecologische ramp waar de wereld op afstevend en eentje die ons ook in de echte wereld dreigt te plagen als we in de komende eeuw ons gedrag niet flink veranderen. De film doet zijn werk goed door Gidorah op te werpen als de grote dreiging voor Godzilla als heerser over deze holle aarde. De theorie die we meekrijgen uit Kong: Skull Island uit 2017 – die zich in hetzelfde monsteruniversum afspeelt – is namelijk waar en de reden dat de Titanen in zeer korte tijd gigantische afstanden kunnen overbruggen, maar ook waarom ze zo slecht waarneembaar zijn met sonar en radar. Het driekoppige monster krijgt pas later in de film een naam, tot die tijd staat hij bekend als Monster Zero. Dat is een van de vele leuke easter eggs waar de film vol mee zit. Monster Zero is namelijk de naam die Gidorah van een buitenaards ras krijgt in Invasion of Astro-monster (1965). Het bouwt de verwachting voor monsterliefhebbers op en Godzilla: King of the Monsters maakt een deel van die beloftes waar. De gevechten tussen de monsters hebben bij vlagen last van het ‘shaky cam virus’ (schokkerige beelden) waarbij we niet precies meekrijgen wie nu wie verscheurt, maar over het algemeen zien we wel wie er aan de winnende hand is.

Godzilla King of the Monsters monstergevecht

Destroy all Monsters

Naast Godzilla en Gidorah maken we kennis met Mothra, de gigantische mot die in de originele films altijd wordt vergezeld door twee identieke mini-elfjes. Leuk detail is dat er een tweeling in de film zit waarvan de zussen elk een ander kamp hebben gekozen. Dan is er Rodan, een uit de kluiten gewassen prehistorische vogel uit een vulkaan, ook een oude bekende. Met iets minder poeha komen er nog een aantal Titans bij kijken. Daar zit gelijk een van de mankementen van de film. Waar we in Godzilla (2014) en Kong: Skull Island (2017) ruim de kans kregen om kennis te maken met de grote hoofdrolspelers leidt Godzilla: King of the Monsters een beetje aan een overdaad van monsters zonder dat we er echt in mee kunnen gaan. Net als in Justice League (2017) voelt het verhaal te gehaast aan. Dat gezegd hebbende ben ik als liefhebber van praktische effecten misschien weleens te negatief over CGI, maar de scène met Rodan versus straaljagers deed me dat vergeten. De effecten doen goed hun werk en ik ergerde me nergens aan. Godzilla: King of the Monsters is een pure sciencefictionfilm met een boodschap die er misschien soms net wat te dik op ligt door het constante benoemen van de personages. Maar de bij vlagen briljante film laat ons monsters zien die vechten en sterven voor onze fouten. Dit is met recht de ‘King of the Monsterfilms’.

Godzilla King of the Monsters drakenaanval

Godzilla: King of the Monsters – de extra’s

Godzilla King of the Monsters blu-ray packshotDe Godzilla: King of the Monsters blu-ray heeft een prachtig beeld, de 2K-resolutie zorgt voor een levensechte weergave van de monsters. Ook het geluid blaast je van je stoel, met name de Dolby Atmos-True HD track kan je wat bonje met de buren opleveren, maar het is het waard! De bas is misschien soms net wat te hard, maar verder is het kraakhelder en imposant te noemen. De extra’s gaan diep in op het nieuwe Monster Cinematic Universe en met de Monsters 101 nemen de makers nog even de tijd om wat dieper in te gaan op Godzilla, Mothra, Rodan en Gidorah. Iets waar het in de film zelf nog wel wat aan schort. Via deze minibiografieën komen we best wat leuke dingen te weten die in de film wel meer naar voren hadden mogen komen. Millie Bobby Brown krijgt een eigen extra, waar iedereen voornamelijk roept hoe goed ze wel niet is (alsof we dat nog niet weten). Verder krijgen we extra’s over de voertuigen en wapens, CGI, weggelaten scènes en de trailers. Wat ook nog het vernoemen waard is, is de Welcome to the Monsterverse showcase, waar we iets meer over de toekomstplannen met de Titans te weten krijgen. Wat doe je hier nog, binnenhalen die monsterlijke schijf!

Godzilla: King of the Monsters is nu verkrijgbaar op blu-ray en dvd.

Titel: Godzilla: King of the Monsters
Regisseur: Michael Dougherty
Acteurs: Kyle Chandler, Vera Farmiga, Millie Bobby Brown, Ken Watanabe
Uitgever: Warner Bros Home Entertainment
Medium: Blu-ray / 4K Ultra HD blu-ray / dvd
Genre: Actie / horror

Modern Myths service: koop Godzilla: King of the Monsters op Bol.com:

Dvd – Godzilla: King of the Monsters dvd
Blu-ray – Godzilla: King of the Monsters blu-ray
4K Ultra HD blu-rayGodzilla: King of the Monsters 4K Ultra HD

Meer Modern Myths recensies vind je hier.

© 2019-2019 Modern Myths

Godzilla King of the Monsters - Charles Dance

Godzilla King of the Monsters Gidorah duikt op

André van 't Hof

André van 't Hof

Als kind van de jaren 80 is André opgegroeid in videotheken. De ervaring van wekelijks nieuwe films uitkiezen op basis van de hoes heeft een onuitwisbare indruk gemaakt. Als een van de eersten uit de straat met een VHS-speler krijgt hij zijn liefde voor film met de paplepel ingegoten. Op zijn zesde sluipt hij stiekem naar beneden en zapt langs de kanalen tot hij bij Night of the Living Dead blijft hangen. Dit heeft enkele slapeloze nachten tot gevolg, maar ook een liefde voor genrecinema die alleen maar sterker wordt. Verder spendeerde hij in zijn jeugd meer tijd aan lezen, AD&D, Magic: The Gathering en Warhammer dan aan zijn huiswerk. Naast film heeft hij ook een grote interesse in de mythen en legendes die aan de basis liggen van het fantastische genre en heeft hij een behoorlijke biblio- en videotheek opgebouwd.

GamesGames

Reactie plaatsen

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.