Eternals recensie - Modern Myths

Eternals recensie – De Genesis van ons (Marvel Cinematic) universum

De nieuwe Marvel-film Eternals beloofde anders te worden dan alle eerdere films uit het MCU. Onder leiding van regisseur Chloé Zhao (Nomadland, The Rider) duik je verder dan ooit terug in de geschiedenis van het universum. Ontmoet een groep nieuwe superhelden: de Eternals. Ze zijn op aarde om de mensheid te beschermen. Tenminste, dat denken ze. Want waar waren deze helden toen Thanos de aarde bedreigde tijdens Avengers: Infinity War en Endgame? Lees onze Eternals recensie om erachter te komen of deze ambitieuze blockbuster alle hooggespannen verwachtingen waar maakt!

De Eternals zijn een groep buitenaardse helden die zevenduizend jaar geleden naar de aarde kwam om haar te beschermen tegen de Deviants. Deze beestachtige monsters jagen namelijk op mensen. Onder leiding van Ajak – de Prime Eternal – helpen ze de mensheid om te groeien en te ontwikkelen.

Vijfhonderd jaar geleden kregen ze de laatste Deviant te pakken, waardoor hun missie er zo goed als op zit. Nu wachten ze op een bericht van Arishem, de Celestial (een ruimtegod) die hen naar de aarde stuurde, zodat ze terug mogen keren naar hun thuisplaneet, Olympia.

Richard Madden als Ikaris

De Deviants keren terug

Dat bericht blijft echter uit. Dan laten de Deviants zich plotseling in het hedendaagse Londen zien. Ze zijn sterker dan ooit en lijken erop gebrand de Eternals te doden. De superhelden – die jaren geleden elk hun eigen weg zijn gegaan – moeten zich herenigen om de mensheid opnieuw te verdedigen tegen deze bedreiging.

Maar Ajak draagt een groot geheim met zich mee en de missie van de Eternals blijkt niet zo simpel als het lijkt.

Salma Hayek als Ajak

Eternals recensie – Celestials, Eternals en Deviants

Eternals duikt niet alleen diep in het ontstaan van de menselijke beschavingen, maar ook in dat van het universum. De Celestials (godachtige wezens zo groot als planeten) zijn verantwoordelijk voor het scheppen van sterrenstelsels. Arishem is zo’n Celestial; een gigantisch rood wezen, waarbij vergeleken de Eternals niet groter zijn dan een zandkorrel. Via een magisch artefact kan de Prime Eternal met hem communiceren en op de hoogte blijven van hun missie. Er bestaan meer Celestials, en dus ook meer Eternals, die elk de beschaving van hun eigen zonnestelsel beschermen.

De Eternals hebben allemaal unieke superkrachten waarmee ze hun vijanden te lijf gaan. Zo kan Ikaros vliegen en lasers uit zijn ogen schieten, terwijl Ajak zichzelf en anderen razendsnel kan genezen. Thena kan wapens van licht oproepen en Sersi kan materialen van vorm laten veranderen. Daarmee zijn ze niet allemaal even goed uitgerust om de Deviants te bevechten. Die worden het ene moment zonder enige moeite in de pan gehakt, maar vormen op het andere moment weer een levensgevaarlijke bedreiging. Eternals zit hierdoor ook bomvol spectaculaire CGI-gevechten die in ieder geval erg leuk zijn om naar te kijken.

Eternals - Celestials

Een overdaad aan personages

De cast van Eternals is enorm: naast leider Ajak (Salma Hayek (Wild Wild West)) en hoofdpersoon Sersi (Gemma Chan (Doctor Who, Raya and the Last Dragon)) behoren ook Thena (Angelina Jolie (Maleficent)), Sprite (Lia McHugh), Phastos (Brian Tyree Henry), Ikaris (Richard Madden (Game of Thrones)), Gilgamesh (Don Lee), Makkari (Lauren Ridloff), Druig (Barry Keoghan) en Kingo (Kumail Nanjiani, (Men in Black: International)) tot de groep helden.

Tien Eternals dus, die ook nog eens allemaal een eigen verhaallijntje en ontwikkeling krijgen. En dan hebben we het nog niet gehad over de andere bijfiguren, zoals Dane Whitman (Kit Harrington (Game of Thrones)), het nieuwe vriendje van Sersi en de andere menselijke personages die om de hoek komen kijken.

Gemma Chan als Sersi en Kit Harington als Dane Whitman

Ongebalanceerde romantiek

De film krijgt het maar moeizaam voor elkaar al die personages – ondanks de lange speelduur (bijna 160 minuten!) – mooi tot hun recht te laten komen. Er wordt vooral veel tijd besteed aan de liefdesrelatie tussen Ikaris en Sersi, die vijfduizend jaar met elkaar spendeerden. Hun romance bestaat jammer genoeg uit niet veel meer dan mild naar elkaar glimlachen, waardoor je er als kijker niet echt om gaat geven.

De relatie van Phastos, die samen met zijn man een zoontje opvoed, voelt veel echter. En dat terwijl zij bij elkaar niet langer dan een kwartier in beeld zijn.

Richard Madden als Ikaris en Gemma Chan als Sersi

Eternals recensie – Waar waren ze tijdens Endgame?

The Eternals #1 - Jack Kirby 1976
The Eternals #1 – Jack Kirby 1976

Eternals is hierdoor een ambitieuze film die vooral veel wil, maar daar niet altijd de tijd voor weet te vinden. Zo begint de film met een lap tekst in de traditie van Star Wars, waar je als kijker zelf maar even moet lezen hoe en waarom de Eternals naar de aarde kwamen. Iets dat je vervolgens in de film zelf ook nog een keer te zien krijgt.

Nu is de het verhaal achter de Eternals ook nogal ingewikkeld. Legendarische striptekenaar en – schrijver Jack Kirby werkte in 1970 voor DC Comics. Daar lanceerde hij de serie New Gods, vol mythologie en sciencefiction. Onder andere de schurk Darkseid (zie Zack Snyder’s Justice League) vond daar zijn oorsprong. Kirby kon de serie echter niet afmaken en ging weer werken voor Marvel Comics. Daar vertelde hij zijn verhaal nogmaals in de vorm van The Eternals. En nu snap je ook waarom Darkseid en Thanos zo op elkaar lijken!

Lauren Ridloff als Makkari

De mensheid in conflict met zichzelf

Kortom, het is goed opletten bij deze film. Naast de mythologische elementen in het verhaal is het ook een aardige klus om de Eternals – die al zevenduizend jaar op aarde rondlopen – te integreren in de rest van het Marvel-universum. Al snel komt de vraag naar boven waarom de groep helden zich als beschermers van de mensheid niet liet zien toen Thanos de planeet bedreigde. Het antwoord is vrij simpel: de Celestial die hen naar de aarde stuurde, beval hen om zich niet in menselijke conflicten te mengen. Sommige Eternals blijken daar meer moeite mee te hebben dan anderen. Vooral wanneer ze toe moeten kijken hoe de mensheid zichzelf in verschillende conflicten te lijf gaat.

Toch heeft het verdwijnen en weer verschijnen van de helft van de wereldbevolking wel iets losgemaakt bij de Eternals. Een paar van hen zetten vraagtekens bij hun missie, waardoor het verhaal van de film op gang komt.

Daar komen de Eternals

En hoe zit het met Gilgamesh?

Op Modern Myths kun je ook over de achtergrond van Gilgamesh lezen, die in Eternals een bijrol speelt. In deze film is hij een superheld die vooral vecht met zijn vuisten: met enorme mokerslagen timmert hij in op de Deviants. In een van de eerste scènes waarin je hem ziet, vecht hij met een stierachtige Deviant voor de (prachtig nagemaakte) Ishtar-poort van Babylon. Het is een plek waar dit personage helemaal thuishoort. Ben je geïnteresseerd in geschiedenis, dan zal je zien hoe goed Marvel Studios zijn huiswerk heeft gedaan. De realistische details in het decor en in de Akkadisch/Babylonische taal die gesproken wordt, zijn verbluffend.

In Babylon krijgen we ook meteen een verklaring voor het Gilgamesh-epos: we zien hoe Sprite – een Eternal die illusies kan maken – het verhaal van Gilgamesh en Enkidu verzint en dit in geuren en kleuren vertelt aan de mensen van de stad. Gilgamesh ontwikkelt zich tot de beschermer van Thena, een Eternal die te lijden heeft onder agressieve buien, waarbij ze de andere Eternals aanvalt. Hij is een gemoedelijke en vriendelijke superheld die graag kookt en er niet voor terugdeinst de andere helden in de maling te nemen. En of hij als Eternal het eeuwige leven heeft? Daarvoor zul je de film zelf moeten zien!

Het epos van Gilgamesh - Ma Dong-seok als Gilgamesh - Eternals

Eternals recensie –  Belangrijke, maar middelmatige spil in het MCU

Zoals je van een Marvel-film mag verwachten kijkt Eternals lekker weg en ziet hij er schitterend uit. Maar ondanks al het spektakel weet hij niet ver boven de middenmoot uit te komen. Het verhaal werkt op papier erg goed, met de nodige plottwists en spanning. Maar op het witte doek komt alles ietwat onhandig tot uiting. Toch weet regisseur Chloé Zhao het ingewikkelde verhaal van de Eternals mooi te verweven met de rest van het Marvel Cinematic Universe.

Wat je uit deze Eternals recensie zult begrijpen, is dat je deze film dus niet mag missen als je op de hoogte wilt blijven van de ontwikkelingen binnen het Marvel filmuniversum. Het verhaal heeft een behoorlijk open einde, waarin voorzetjes worden gegeven voor een vervolg. En waar we een voorproefje krijgen van de volgende bedreiging die de aarde te wachten staat! Dit is dus zeker niet de laatste keer dat we van de Celestials – de god-achtige wezens die de Eternals naar de aarde stuurden – zullen horen!

Eternals streamt vanaf 12 januari op Disney+. Bekijk hier de trailer:

Titel: Eternals
Regisseur: Chloé Zhao