Here to Slay recensie - Modern Myths

Here to Slay recensie – Versla jij de monsters of je vrienden?

Schattige diertjes en het slachten van monsters lijken misschien niet samen te gaan. Maar bij spellenstudio Unstable Games dacht ze daar anders over. In het kaartspel Here to Slay heb je verschillende manieren om met de winst weg te lopen, maar pas op! Soms is je beste vriend, je grootste vijand. Want om te winnen, moet de rest verliezen. Lees in onze Here to Slay recensie hoe je tactisch moet spelen, maar dat vooral met heel veel plezier zult doen.

Als je de gemiddelde spellenwinkel inloopt, ligt daar vast wel een titel van spellenuitgever Unstable Games. Met hun enorm succesvolle Kickstarter voor het bekende spel Unstable Unicorns hebben ze wel een plekje in ieders spellenkast verdiend. Over het algemeen hebben hun schattige kaarten destructieve gevolgen.

Alle spellen van Unstable Games hebben hun eigen gimmicks en thema’s. Voor iedereen is er dus wel wat te vinden. En aangezien binnenkort de tweede uitbreiding voor het kaartspel Here to Slay uit komt, kun je de komende twee Modern Myths Spellenavond afleveringen genieten van een dubbele dosis chaos. In dit artikel bespreken we het basisspel en in de editie van april recenseren we de uitbreidingen Warriors & Druids en Berserkers & Necromancers.

Here to Slay - speloverzicht

Party leaders en monsters

Here to Slay - BeerIn Here to Slay kiest iedere speler één “party leader” die zijn eigen klasse heeft. Elke klasse wordt vertegenwoordigd door een schattige diersoort. Zo heb je: Fighter/Beer, Guardian/Eenhoorn, Ranger/Vos, Thief/Kat, Wizard/Konijn en Bard/Eekhoorn. Je party leader blijft bij jou en kan nooit gestolen of gedood worden. Maar bij de andere kaarten heb je dus vrij spel.

Here to Slay is een kaartspel waarbij je elke beurt de keuze hebt uit een paar acties. Om te winnen kun je monsters doden of een party opbouwen met helden uit de zes verschillende klassen. Dat lijkt simpel, maar als je tegenspeler de overhand krijgt, kun je daar wel mooi een stokje voor steken. Zo kan je een monster een beetje helpen, voordat die verslagen wordt. Of je steelt een held, zodat jij dichter bij de overwinning bent dan je tegenstander.

HTS - Party leader kaarten

Here to Slay recensie – Gameplay

Wanneer je aan de beurt bent, heb je drie actiepunten om in te zetten. Voor één actiepunt heb je de keuze uit een kaart pakken, een held spelen, een spreuk uitvoeren, een item spelen of de kracht van een held gebruiken. Voor twee actiepunten kun je een monster proberen te doden en voor drie acties mag je jouw hand weggooien en vijf nieuwe kaarten pakken.

Je beurt is zo voorbij en je moet dus goed beslissen waar je jouw actiepunten aan gaat besteden. Veilig ben je nooit, want er zijn genoeg helden met vaardigheden om kaarten uit je hand, uit je team of uit je aflegstapel te pakken. Je kan dus maar beter alles geven voor het te laat is.

HTS - magie kaarten

Hoe meer spelers, hoe leuker

Here to Slay duurt per ronde zo’n 30 tot 60 minuten en speel je met 2 tot 6 spelers. Hoe meer spelers, hoe leuker eigenlijk. Met twee spelers is saboteren lastiger, omdat je tegenstander net die ene kaart moet hebben om jou te dwarsbomen. Maar met zes spelers is de kans veel groter dat mensen gaan samenwerken om je tegen te zitten.

Een potje met meerdere spelers duurt dan ook al snel een stuk langer. Desondanks is het spel zeker geschikt voor twee spelers. Het speelt lekker weg en het voelt minder persoonlijk als alle negatieve kaarten op jou worden gespeeld. Want ja… op wie moet dat anders?

Here to Slay kaarten

Here to Slay recensie – Kans, geluk en strategie

Here to Slay - EenhoornWat prettig is aan Here to Slay is dat elk spel weer anders is. Even vooruit denken is handig, maar je moet ook gewoon je kansen pakken en geluk hebben. Gevechten en resultaten van kaarten worden bepaald door een dobbelsteenrol, waarvan je de uitkomst kan verhogen of verlagen met kaarten. En ja, dat geldt ook voor de uitkomsten van je tegenstander. Een slechte hand kan je dus een hele beurt kosten.

En hoewel het spel uitnodigt om elkaar in te weg te zitten, kun je dit beter strategisch aanpakken. Als je jouw kaarten namelijk verspeelt op een willekeurig iemand (gewoon, omdat het kan), geef je de koploper ruimbaan op de overwinning. Zoek jij dus een spel dat je helemaal kan uitpluizen om er beter in te worden, dan is Here to Slay wellicht niet voor jou.

HTS - Titan Wyvern

Here to Slay recensie – Wie begint?

Here to Slay: Wie als laatste een party leader kiest, mag beginnen.

Schattig en grappig

De stijl van het spel is zoals je gewend bent van een Unstable-titel. Deze is wat gelikter dan Unstable Unicorns en Exploding Kittens. Maar het weet zich toch te onderscheiden van bijvoorbeeld Happy Little Dinosaurs (een dino-spel? Ja, daar komt ook een recensie van!). De kaarten laten je niet schuddebuiken van het lachen, maar zijn toch komisch. Iedere held heeft zijn eigen vormgeving, waaraan je ziet dat er veel aandacht is besteed aan toch een redelijk simpel spel.

Thematisch is Here to Slay ook slim uitgedacht. Elke Thief/Kat heeft een vaardigheid om kaarten uit je hand te pakken en iedere Wizard/Konijn krijgt meer voordelen als er spreuken in het spel komen. De party leaders volgen dit patroon ook. En hoewel je met minder spelers al snel weet wie je het beste kan kiezen, is dat geen garantie voor een overwinning.

HTS - Fluffy Wizard Hero

Here to Slay recensie – Leuk in zijn luchtigheid!

In zijn categorie is Here to Slay zeker niet de enige. Het is een luchtig spel voor tussendoor dat door iedereen te leren valt. Het is vooral ook leuk in zijn luchtigheid. De hoeveelheid kaarten die je moet neerleggen, maakt het geen spel voor op reis. Maar je hoeft ook niet met z’n allen aan een stevige eettafel te zitten. Dit spel leent zich prima voor in je woonkamer met een variabel aantal spelers.

En als we het spel dan toch moe zijn, pakken we gewoon weer Dungeon Mayhem of Happy Little Dinosaurs op. Maar na een tijdje komt Here to Slay zeker weer vaker op tafel. Volgende maand lees je op Modern Myths alles over de uitbreiding Warriors & Druids en de nieuwste uitbreiding Berserkers & Necromancers. En dat is iets om naar uit te kijken!

Voordelen: Snel te leren en te spelen / Leuk artwork
Nadelen: Leuker met meer spelers / Niet voor op reis

Titel: Here to Slay
Ontwerper: Ramy Badie
Uitgever: Unstable Games
Aantal spelers: 2-6
Leeftijd: 10+
Duur: 30-60 minuten
Genre: Fantasy / Kaartspel

Koop Here to Slay bij Bol.com, Amazon.nl of Het Spelhuis:

Here to Slay - packshotBasisspel:
Het Spelhuis – Here to Slay – € 24,99
Bol.com – Here to Slay – € 26,50
Amazon.nl – Here to Slay – € 26,50

Here to Slay - Warriors and DruidsUitbreiding: Warriors & Druids
Het Spelhuis – Here to Slay: Warriors & Druids – € 16,99
Bol.com – Here to Slay: Warriors & Druids – € 19,95 (niet verkrijgbaar)

Here to Slay: Berserkers & Necromancers - packshotUitbreiding: Berserkers & Necromancers
Het Spelhuis – Berserkers & Necromancers – € 16,99

Bekijk hier de trailer van Here to Slay:

Elke laatste vrijdag van de maand schuif je bij Modern Myths aan voor een spelletjesavond. De week is voorbij en het is tijd om tot rust te komen. Niet met een serie, maar gezellig met een bord- of ruilkaartenspel. Tijdens de Modern Myths Spellenavond worden uiteenlopende spellen besproken om alleen of met een groep te spelen, door samen te werken of gewoon ieder voor zich! Veel van de in deze rubriek besproken spellen kun je vinden in onze eigen Modern Myths Shop!

Here to Slay artwork