Het Hart van de Heks recensie – Modern Myths

Het Hart van de Heks recensie – Feministische hervertelling van de Noordse mythologie

In haar debuutroman Het Hart van de Heks die verschenen is bij uitgeverij Orlando, neemt schrijfster Genevieve Gornichec je mee in de wereld van de Noordse mythologie en de IJslandse sagen. Ze kiest echter niet de welbekende Odin of Thor als hoofdpersoon van haar verhaal, maar de mysterieuze heks Angrboda. Lees in onze Het Hart van de Heks recensie hoe die insteek de verhalen uit de Edda weer in een ander daglicht zet.

Meer weten over de Noordse godenverhalen? Lees ook Roxans Norse Mythology (van Neil Gaiman) recensie en achtergrondverhaal!

Het verhaal van de reuzin Angrboda begint waar het verhaal van de meeste heksen eindigt: op de brandstapel. Ze wordt gestraft door Odin voor haar profetische kennis en magie. Drie keer verbranden de Asen (Noordse goden) haar en drie keer wordt ze herboren. De derde keer vlucht ze, maar laat haar smeulende hart achter in de as van de brandstapel, doorboord door een speer.

Machteloos en met grote gaten in haar geheugen, vlucht ze tot diep in het hart van het IJzerwoud aan de rand van Jotunheim, de wereld van de reuzen. Daar wordt ze gevonden door de god van leugens en bedrog: Loki. Hij geeft haar haar hart terug.

Vuur en leugens, vriendschap en familie

Langzaam groeit het wantrouwen en de irritatie die Angrboda voelt jegens de onbetrouwbare Loki uit tot vriendschap. En daarna tot een diepe hartstochtelijke liefde (hoewel de irritatie altijd blijft). Uit hun verbintenis komen drie eigenaardige kinderen voort. Het meisje Hel en haar broers Fenrir – die een grote wolf is – en Jörmungandr, die de vorm van een slang heeft. Angrboda probeert wanhopig haar kinderen verborgen te houden voor Odins alziende oog. Ze wil haar kinderen in verborgenheid en vrede opvoeden.

Maar met het verstrijken van de tijd komen ook haar profetische dromen terug. Ze beseft dat haar kinderen een groot en wreed lot te wachten staat. Ze droomt namelijk steeds vaker van Ragnarök; niet alleen het einde van de goden, maar ook het einde van de hele wereld. Haar kinderen hebben daar alle drie een belangrijke rol in te spelen. Net als haar man Loki. Samen met de reuzin Skadi – een woeste jageres en haar beste vriendin – moet Angrboda kiezen of zij hun lot aanvaardt of dat ze zal proberen om de loop van de toekomst te veranderen.

Het Hart van de Heks recensie – Een nieuw verhaal met een grote geschiedenis

Genevieve Gornichec studeerde geschiedenis. Haar uitgebreide kennis van Noordse mythologie en IJslandse sagen komt dan ook duidelijk naar voren in Het Hart van de Heks. Hoewel Angrboda slechts één keer bij naam wordt genoemd in zowel de poëtische Edda als de proza Edda – de belangrijkste bronnen van onze kennis van de Noordse mythologie – als moeder van de kinderen van Loki, weet Gornichec er op meesterlijke wijze een verhaal van te weven.

Een verhaal dat een volledige roman de aandacht weet vast te houden en boeiend blijft. Zelfs al ben je ervan overtuigd dat je de Noordse sagen nu wel kent en al van tevoren denkt te weten hoe het verhaal af zal lopen.

Een verse heldin in de Noordse mythologie

Van een kleine voetnoot in de Noordse mythologie wordt Gornichecs Angrboda een volwaardig en interessant personage. Ze is woest en volhardend, maar heeft ook humor en tederheid. Ze is een vrouw die de streken van Loki aankan en die strijdbaar blijft tot het einde van de wereld.

Dat doet de auteur door verschillende snippers van verschillende Noordse verhalen samen te brengen tot één samenhangend verhaal met een originele insteek. Genevieve Gornichec heeft met Het Hart van de Heks een stem gegeven aan een fascinerende vrouw. En hoewel we nooit zullen weten hoe (en of) zij bezongen werd in de Noordse heldenliederen, is zij zeker de heldin van dit verhaal.

Het Hart van de Heks recensie – Voor elke liefhebber van Noordse mythologie

Ik heb genoten van dit boek en raad het iedereen aan die geïnteresseerd is in Noordse mythologie. Wel denk ik dat, als je nog nooit eerder verhalen over de Noordse goden hebt gelezen, je misschien beter kunt beginnen met een hervertelling van de Noordse godenverhalen. Gornichec haalt in Het Hart van de Heks veel van deze verhalen zijdelings aan. Maar vaak worden ze verteld door Loki. En de god van leugens en bedrog is nou eenmaal niet de meest betrouwbare verhalenverteller. Of door de reuzin Skadi die een hekel heeft aan Loki en hem altijd in kwaad daglicht zal plaatsen.

Enige voorkennis van de Noordse mythologie is dus zeker behulpzaam (maar niet per se noodzakelijk) bij het lezen van dit boek. Met Het Hart van de Heks heeft Genevieve Gornichec mijn interesse in de Noordse mythen en verhalen in ieder geval weer volop aangewakkerd.

Andere hervertellingen over Loki en de Edda

Norse Mythology - Neil GaimanWil jij ook meer te weten komen over de Edda en de hervertellingen hiervan? Lees dan binnenkort ook deel twee van deze recensie, waarin de hervertelling van de Edda door Neil Gaiman – Norse mythology –  aan bod komt.

Mocht je trouwens geïnteresseerd zijn in de andere kant van het verhaal van Loki en Angrboda, dan kan ik je ook The Gospel of Loki (2014) en The Testament of Loki (2018) aanraden van Joanne M. Harris. Deze verhalen zijn geschreven vanuit het oogpunt van Loki. Joanne Harris is misschien wel het meest bekend als schrijfster van het verfilmde Chocolat, maar inmiddels heeft zij ook diverse fantasyboeken geschreven onder de naam Joanne M. Harris. Niet alleen deze duologie over de god  Loki, maar ook het prachtige duistere sprookjesboek voor volwassenen Honeycomb (2021), met beeldschone illustraties van Charles Vess (Stardust).

Het Hart van de Heks is nu verkrijgbaar in de boekwinkel.

Titel: Het Hart van de Heks
Auteur: Genevieve Gornichec