Het Verschroeide Land recensie – Modern Myths

Het Verschroeide Land recensie – Beklemmende prequel met verstrekkende gevolgen

Het Verschroeide Land van auteur Cyn Balog is de prequel van Het Verdronken Land dat Anouk eerder las voor Modern Myths. Dit deel draait om Aliah, een jonge vrouw die per ongeluk in het koninkrijk van Getijden terecht komt. Ook nu is Getijden een land met klimaatproblemen, waar de bevolking dagelijks letterlijk het water aan de lippen staat. Als buitenstaander is Aliah niet welkom en ze wordt daarom door de koning verborgen. Lees in Yvettes Het Verschroeide Land recensie hoe de claustrofobische sfeer in dit boek zorgt voor een invoelbaar en beklemmend verhaal.

Aliah is een jonge vrouw die gewend is te leven in luxe. In haar wereld onder het oppervlak heeft ze beschikking tot de meest verbazingwekkende technologieën en wordt ze behandeld als een prinses. Op een dag verdwaalt ze echter en komt ze terecht op een heel andere plek; het koninkrijk van Getijden. Het is een ruw en ruig land, waar het gevaar telkens op de loer ligt en de mensen bereid zijn te moorden voor een veilig onderkomen.

De koning van Getijden houdt haar voor haar veiligheid verborgen voor zijn volk. En terwijl hun relatie zich ontwikkelt, zoekt Aliah wanhopig naar een weg terug naar huis. Zal ze die weg ooit vinden?

Geen warm welkom

De verwende Aliah komt in het verschroeide land in een heel slechte situatie terecht. In Getijden stijgt namelijk elke dag het water zo hard, dat iedereen zou verdrinken. Om dit te voorkomen, verzamelt iedereen zich op een veel te klein plateau tot het water weer zakt. De mensen aan de buitenrand lopen voortdurend het gevaar om in de golven te verdwijnen of verslonden te worden door de monsters die in het water leven. Hierdoor heerst er een constante dreiging onder de bevolking. Iedereen is tenslotte een concurrent op het plateau.

Als buitenstaander is Aliah dus allesbehalve welkom. Daarbij ziet ze er ook nog eens heel anders uit dan de lokale bevolking. Ze is niet alleen veel te bleek, maar ze heeft ook genetische modificaties die haar ouders voor haar gekocht hebben, zoals haar kieuwen. Om haar te beschermen, houdt de ruige koning haar dus verborgen voor zijn onderdanen. Dit betekent echter dat Aliah altijd opgesloten zit in het kasteel, dat bij hoogwater alleen bestaat uit een klein torenkamertje dat ze moet delen met de koning.

Het Verschroeide Land recensie – Een voelbaar lijden

De lijdensweg van Aliah is heel invoelbaar en daardoor erg beklemmend. Ze zit letterlijk opgesloten in haar situatie. Het humeur van de koning slaat voortdurend om, wat bijdraagt aan haar lijden. Iedere vezel van jou als lezer schreeuwt dat ze moet ontsnappen uit die benarde situatie. Iets wat zijzelf natuurlijk ook graag zou willen. Maar hoe dan?

Naarstig zoekt Aliah naar een uitweg die steeds onbereikbaarder lijkt. En hoewel haar leven in Getijden ook lichtpuntjes kent, voel je vooral haar grote wanhoop. Het is een staaltje top-schrijfwerk van Cyn Balog.

Een prequel die het vervolg op zijn kop zet

Als prequel van Het Verdronken Land verklaart Het Verschroeide Land ontzettend veel. Vragen die gedurende het hele eerste boek bleven spoken, worden in deze prequel beantwoord. Je begrijpt bijvoorbeeld opeens waar de kieuwen van Vina – de hoofdpersoon van Het Verdronken Land – vandaan komen en waarom ze er zo raar uitziet.

Maar niet alleen geeft dit tweede boek antwoord op vragen die gesteld werden in het vorige boek, ook zet het dat verhaal in een heel ander daglicht. Want waar sommige missies uit Het Verdronken Land hopeloos leken, blijkt er nu toch een sprankje hoop te zijn. Maar andersom komt er door de informatie die je nu hebt ook een heel ander gewicht te hangen aan het einde van het eerste boek.

Het Verschroeide Land recensie – Lees de boeken in de juiste volgorde

Het maakt dus zeker uit in welke volgorde de boeken van De Getijden-serie gelezen worden. Persoonlijk vind ik de volgorde waarin de boeken verschenen zijn zeker de beste manier om ze te lezen. Als je eerst de prequel leest, verdwijnt er namelijk een groot deel van het mysterie waar Het Verdronken Land door gedragen wordt. En ook Het Verschroeide Land mist dan een deel van zijn kracht. Een groot stuk van de spanning in deze prequel komt namelijk door het effect dat je nieuwe ontdekkingen hebben op het verhaal uit het eerste boek.

Cyn Balog heeft met Het Verschroeide Land weer een meeslepende, beklemmende Young Adult-roman neergezet. Eentje die op knappe wijze je kijk op het verhaal van Het Verdronken Land helemaal verandert.

De Getijden-serie 2: Het Verschroeide Land is nu verkrijgbaar in de boekwinkel.

Titel: De Getijden-serie 2: Het Verschroeide Land
Auteur: Cyn Balog
Uitgever: Dutch Venture Publishing
ISBN: 978-94-925-8591-2

Yvette Wolters

Al als klein meisje belandde Yvette Wolters met haar neus in de boeken en ze is niet van plan daar ooit nog uit te komen. Na in aanraking gekomen te zijn met de boeken van Harry Potter stond fantasy op het leesmenu. Haar liefde voor dit genre is door de jaren heen alleen maar gegroeid.
Of het nu een boek is, een film, serie of bordspel; zodra het fantasy uitstraalt is Yvette enthousiast.

Yvette is regelmatig met haar hele gezin op festivals te vinden, waarvoor zij met veel liefde zelf de kostuums ontwerpt.