His Dark Materials seizoen 2 recensie - Modern Myths

His Dark Materials seizoen 2 recensie – Vlijmscherp door parallelle verhalen

Het tweede seizoen van His Dark Materials is gebaseerd op de gebeurtenissen uit het tweede boek van Philip Pullmans gelijknamige trilogie – The Subtle Knife. Waar de filmversie niet verder kwam dan het eerste deel – The Golden Compass – gaat de serie gelukkig wel verder. Echter hebben de makers wel last gehad van de huidige pandemie en moeten we het doen met slechts zeven afleveringen. Is dat een gemis, of weet de serie zich te redden? Lees het in onze His Dark Materials seizoen 2 recensie!

His Dark Materials Seizoen 2 - posterDe filmversie van Pullmans boeken overtuigde George R.R. Martin ervan Game of Thrones enkel te laten verfilmen als tv-serie. Op zijn twitter onderstreept de fantasyauteur nog even hoeveel beter de HBO-versie van His Dark Materials beviel dan The Golden Compass.

Het grootste deel van His Dark Materials seizoen 2 was opgenomen voor de huidige restricties rond Covid-19, maar toch is er een aflevering ten prooi gevallen aan het virus. We moeten het doen met zeven afleveringen en missen een aflevering die geheel draait om heer Asriel (James McAvoy (IT: Chapter Two, Split, X-Men: Dark Phoenix)). Die houden we dus nog tegoed.

Amir Wilson als Will Parry

Alle wegen komen samen in Cittágazze

Na het betreden van de scheur tussen werelden die haar vader in het eerste seizoen ten koste van haar beste vriend heeft gecreëerd, is Lyra (Dafne Keen (Logan, The Refugees)) aardig de weg kwijt. Ze vertrouwt haar alethiometer niet meer, terwijl Will (Amir Wilson (De Brief voor de Koning)) op de vlucht is voor de politie. Hij heeft onderdak gevonden in een verlaten plek. Mrs. Coulter (Ruth Wilson (How to Talk to Girls at Parties)) is op zoek naar haar dochter, net als de heksen. Ondertussen is Lee Scoresby op zoek naar Stanislaus Grumman voor een beschermingsamulet om Lyra veilig te houden. In Cittágazze komen alle wegen samen voor een zinderende finale.

Dafne Keen als Lyra Silvertongue

His Dark Materials seizoen 2 recensie – Slowburner…

Het tweede seizoen van His Dark Materials is dus gebaseerd op de gebeurtenissen uit The Subtle Knife, het tweede boek van de trilogie. In de HBO-serie hebben we in seizoen 1 al kennis gemaakt met Will Parry. Iets wat in de boeken pas in het tweede deel gebeurt. Voor de televisieserie is het een goede keuze om de verhalen van Lyra en Will parallel van elkaar te laten lopen. Want zelfs zonder Will te moeten introduceren, komt seizoen twee wat langzaam op gang. Het is wel interessant om te zien hoe alle stukken op hun plek gemanoeuvreerd worden, al wordt deze slowburner soms net wat te langdradig.

Andrew Scott als Colonel John Parry

die volledig los gaat!

Echter gaat het tweede seizoen vanaf de uitmuntende vierde aflevering los. Ook Dafne Keen en Amir Wilson laten zien dat ze de serie kunnen dragen, zonder hulp van James McAvoy en Nina Sosanya. Ruth Wilson geeft nog meer diepte met haar briljante vertolking van Mrs. Coulter. Eigenlijk is er geen slechte vertolking aan te wijzen. Zelfs geen irritante kindacteur, wat op zich al een prestatie is.

Ruth Wilson als Mrs Coulter

His Dark Materials seizoen 2 recensie – Schokkende ontwikkelingen

De seizoensfinale van His Dark Materials seizoen 2 wordt uitgesmeerd over de laatste twee afleveringen en zal voor de mensen die niet bekend zijn met de boeken wel wat schokkende ontwikkelingen brengen. Het tweede seizoen van de serie is dus na een wat trage start beter dan het eerste seizoen. Laat His Dark Materials seizoen 3 maar snel komen. Ook al is dat (zolang niemand het idee krijgt om dat verhaal in tweeën te splitsen) waarschijnlijk het laatste deel.

Tenzij de nieuwe trilogie van Philip Pullman in het His Dark Materials universum – die aansluit op de eerste boeken – ook nog verfilmd wordt. Daar zijn ondertussen al twee boeken van verschenen. En dan zijn er ook nog wat boeken die de wereld van Lyra uitdiepen. Er is dus nog genoeg materiaal om te gebruiken, maar laten we eerst maar eens kijken wat seizoen drie ons gaat brengen!

His Dark Materials seizoen 2 is nu te zien op HBO. Bekijk hier de trailer:

Titel: His Dark Materials 2
Regisseurs: Divers