American Gods seizoen 3 recensie – Modern Myths

American Gods seizoen 3 recensie – Maak je klaar voor Oorlog

Eindelijk is het derde seizoen van American Gods op Amazon Prime Video verschenen. De opening credits zijn hetzelfde gebleven, maar al in de eerste aflevering nemen we (hopelijk tijdelijk?) afscheid van een paar bekende personages. Lees in onze American Gods seizoen 3 recensie hoe de bloedspetters weer van het scherm vliegen!

Spoiler alert: Als je de eerste twee seizoenen van American Gods niet hebt gezien, ga die dan eerst heel snel kijken op Amazon Prime Video. Of lees Roxans American Gods seizoen 1 recensie en ga dan kijken. Maar wat je ook doet, ga de serie kijken!

In seizoen drie van American Gods probeert Shadow Moon (Ricky Whittle (The 100)) ver van de plannetjes van zijn vader Odin/Mr. Wednesday (Ian McShane (Jack the Giant Slayer, Hellboy)) te blijven. Hij wil enkel een rustig leventje leiden, ver weg van alle goden en andere mythische wezens. Hij heeft echter nog steeds vreemde dromen en Odin laat hem niet met rust.

Zo komt hij uiteindelijk toch in het dorpje Lakeside in Wisconsin terecht onder de valse naam Mike Ainsel. Maar in dit idyllische dorpje is niet alles wat het lijkt. Als er een meisje verdwijnt, komt Shadow meer onder de aandacht bij de wetshandhaver van het dorp dan hem lief is.

Terwijl oude goden als Wiskedjak “Whisky Jack” en Zorya Polunochnaya hem waarschuwen met cryptische voorspellingen dat hij zijn lot niet kan ontlopen, probeert Shadow wanhopig vast te houden aan zijn leventje als gewone sterveling.

Ian McShane als Mr. Wednesday

Macht, aanbidding en Marilyn Manson

Tegelijkertijd is Odin op een missie om meer en meer oude goden over te halen om zich bij zijn kant van de komende oorlog aan te sluiten. Hij probeert macht en aanbidding te vergaren met behulp van een heavy metal concert (met een kleine gastrol van Marilyn Manson). Via social media zien de nieuwe goden dit gebeuren. Dit leidt tot wat bloederige imago-aanpassingen en een nieuwe look voor Mr. – sorry – Ms. World. De oude godin Bilquis (Yetide Badaki (What We Found)) probeert ver van beide kanten van de oorlog te blijven. Zij heeft echter veel van haar nieuwe status aan de Technical Boy (Bruce Langley (Deadly Waters)) te danken en hij zet haar dan ook flink onder druk. Deze oude godin geeft haar nieuw verworven macht echter niet zomaar op.

Bruce Langley is Technical Boy

American Gods seizoen 3 recensie – Ruig, vuil en bloederig

American Gods gaat op dezelfde manier verder als seizoen twee is geëindigd: ruig, vuil en soms bloederig. Beetje bij beetje worden Odins plannen zichtbaar maar – net als Shadow – tasten we nog over veel in het duister. Voor degenen die het boek van Neil Gaiman gelezen hebben, blijft het ook spannend. Want hoewel de grote lijnen hetzelfde blijven, zijn er toch veel kleine details verandert. En dus blijven er ook dingen onverwacht en onvoorspelbaar. Waar is bijvoorbeeld de Djinn gebleven? En waarom heeft hij Salim achtergelaten?

Laura Moon

De draad is kwijt

Hoewel ik enthousiast was over de eerste twee afleveringen van American Gods seizoen 3, werd dat bij de derde aflevering snel minder. Bij aflevering 4 is dat enthousiasme zelfs bijna helemaal verdwenen. In de derde aflevering gebeurt er namelijk helemaal niets wat met het plot te maken heeft. Ik vond dit verreweg de saaiste aflevering van de drie seizoenen.

Het idee van een rockconcert om verering te vergaren voor Odin vond ik origineel, maar op onverklaarbare wijze komt Marilyn Manson ineens terug voor een vage, niets toevoegende verhaallijn. Daar zullen de makers inmiddels ook wel spijt van hebben, nu er een nieuw schandaal rondom hem is ontstaan. Zijn rol wordt daarom verder uit de serie geschrapt, waardoor aflevering 5 ook pas een week later verscheen.

American Gods seizoen 3 recensie - Odin

Rommelig einde met duistere cliffhanger

Naast de verhaallijn rondom Manson zijn er nog een flink aantal onduidelijke verhaallijnen en personages die ineens uit het niets tevoorschijn komen. Dit terwijl het verhaal van het boek – helaas – ver te zoeken is. Ik zou dan ook graag willen zeggen dat het einde van seizoen drie van American Gods beter was dan het begin. Maar helaas. Dezelfde rommelige lijn die het begin van het seizoen kenmerkte, zet zich helaas door in de tweede helft van het seizoen. Omdat de producers allerlei maatschappelijke problemen naar voren proberen te brengen en originele verhaallijnen proberen te introduceren raakt het oorspronkelijke verhaal van Neil Gaiman hopeloos ondergesneeuwd.

Daardoor is het ook niet verbazend dat de show niet voor een vierde seizoen is verlengd. Het directe gevolg daarvan is wel dat de show nu eindigt op een zeer duistere en dramatische cliffhanger. Als er nog kijkers zijn blijven hangen die Neil Gaimans boek niet hebben gelezen, dan is dit voor hen een wel zeer onbevredigend einde.

American Gods seizoen 3 - mysterie

American Gods seizoen 3 recensie – Komt er een miniserie of film?

Er zijn geruchten dat de afronding van het verhaal alsnog zal komen in de vorm van een miniserie of een film. Laten we hopen dat die afsluiter uiteindelijk toch recht weet te doen aan één van mijn favoriete boeken van Neil Gaiman. Het is echter een beetje de vraag of daar nog wel iemand in geïnteresseerd is. Maar zeg nooit nooit. We weten inmiddels dat de goden van Amerika lange levens hebben en ze pas echt sterven als wij stervelingen hun verhalen niet meer vertellen…

American Gods seizoen 3 streamt nu op Amazon Prime Video. Bekijk hier de trailer:

Titel: American Gods seizoen 3
Regisseurs: Divers