American Gods seizoen 3 recensie – Modern Myths
Modern Myths Shop bordspellen variant 2

American Gods seizoen 3 recensie – Maak je klaar voor Oorlog

Eindelijk is het derde seizoen van American Gods op Amazon Prime Video verschenen. De opening credits zijn hetzelfde gebleven, maar al in de eerste aflevering nemen we (hopelijk tijdelijk?) afscheid van een paar bekende personages. Lees in onze American Gods seizoen 3 recensie hoe de bloedspetters weer van het scherm vliegen!

Spoiler alert: Als je de eerste twee seizoenen van American Gods niet hebt gezien, ga die dan eerst heel snel kijken op Amazon Prime Video. Of lees Roxans American Gods seizoen 1 recensie en ga dan kijken. Maar wat je ook doet, ga de serie kijken!

In seizoen drie van American Gods probeert Shadow Moon (Ricky Whittle (The 100)) ver van de plannetjes van zijn vader Odin/Mr. Wednesday (Ian McShane (Jack the Giant Slayer, Hellboy)) te blijven. Hij wil enkel een rustig leventje leiden, ver weg van alle goden en andere mythische wezens. Hij heeft echter nog steeds vreemde dromen en Odin laat hem niet met rust.

Zo komt hij uiteindelijk toch in het dorpje Lakeside in Wisconsin terecht onder de valse naam Mike Ainsel. Maar in dit idyllische dorpje is niet alles wat het lijkt. Als er een meisje verdwijnt, komt Shadow meer onder de aandacht bij de wetshandhaver van het dorp dan hem lief is.

Terwijl oude goden als Wiskedjak “Whisky Jack” en Zorya Polunochnaya hem waarschuwen met cryptische voorspellingen dat hij zijn lot niet kan ontlopen, probeert Shadow wanhopig vast te houden aan zijn leventje als gewone sterveling.

Ian McShane als Mr. Wednesday

Macht, aanbidding en Marilyn Manson

Tegelijkertijd is Odin op een missie om meer en meer oude goden over te halen om zich bij zijn kant van de komende oorlog aan te sluiten. Hij probeert macht en aanbidding te vergaren met behulp van een heavy metal concert (met een kleine gastrol van Marilyn Manson). Via social media zien de nieuwe goden dit gebeuren. Dit leidt tot wat bloederige imago-aanpassingen en een nieuwe look voor Mr. – sorry – Ms. World. De oude godin Bilquis (Yetide Badaki (What We Found)) probeert ver van beide kanten van de oorlog te blijven. Zij heeft echter veel van haar nieuwe status aan de Technical Boy (Bruce Langley (Deadly Waters)) te danken en hij zet haar dan ook flink onder druk. Deze oude godin geeft haar nieuw verworven macht echter niet zomaar op.

Bruce Langley is Technical Boy

American Gods seizoen 3 recensie – Ruig, vuil en bloederig

American Gods gaat op dezelfde manier verder als seizoen twee is geëindigd: ruig, vuil en soms bloederig. Beetje bij beetje worden Odins plannen zichtbaar maar – net als Shadow – tasten we nog over veel in het duister. Voor degenen die het boek van Neil Gaiman gelezen hebben, blijft het ook spannend. Want hoewel de grote lijnen hetzelfde blijven, zijn er toch veel kleine details verandert. En dus blijven er ook dingen onverwacht en onvoorspelbaar. Waar is bijvoorbeeld de Djinn gebleven? En waarom heeft hij Salim achtergelaten?

Ik ben in ieder geval benieuwd waar het verhaal heen gaat. Toch zullen we daarvoor nog even geduld moeten hebben, want op het moment van schrijven zijn slechts de eerste twee afleveringen van het derde seizoen beschikbaar. Elke maandag komt er weer een nieuwe aflevering bij op Amazon Prime Video, dus we vullen dit artikel aan met de nieuwe ontwikkelingen.

Laura Moon

Update: De draad is kwijt

Hoewel ik enthousiast was over de eerste twee afleveringen van American Gods seizoen 3, werd dat bij de derde aflevering snel minder. Nu we bij aflevering 4 zijn aangekomen is dat enthousiasme zelfs bijna helemaal verdwenen. In de derde aflevering gebeurt er namelijk helemaal niets wat met het plot te maken heeft. Ik vond dit verreweg de saaiste aflevering van de drie seizoenen.

Het idee van een rockconcert om verering te vergaren voor Odin vond ik origineel, maar op onverklaarbare wijze komt Marilyn Manson ineens terug voor een vage, niets toevoegende verhaallijn. Daar zullen de makers inmiddels ook wel spijt van hebben, nu er een nieuw schandaal rondom hem is ontstaan. Zijn rol wordt daarom verder uit de serie geschrapt, waardoor aflevering 5 ook pas een week later verschijnt.

American Gods seizoen 3 recensie - Odin

American Gods seizoen 3 recensie – Meer nodig dan knip- en plakwerk

Laten we maar hopen dat hierdoor het verhaal weer een beetje op de rit komt. Al is daar denk ik wel meer dan wat creatief knip- en plakwerk voor nodig. Naast de verhaallijn rondom Manson zijn er namelijk nog een flink aantal onduidelijke verhaallijnen en personages die ineens uit het niets tevoorschijn komen. Dit terwijl het verhaal van het boek – helaas – ver te zoeken is.

Dat gezegd hebbende, zit ik volgende week toch weer klaar voor aflevering 5. Ondanks alles wil ik toch heel graag weten hoe alles afloopt en of de serie uiteindelijk toch recht weet te doen aan één van mijn favoriete boeken van Neil Gaiman.

American Gods seizoen 3 streamt nu op Amazon Prime Video. Bekijk hier de trailer:

Titel: American Gods seizoen 3
Regisseurs: Divers