Hotel Transylvania: Transformania recensie - Modern Myths

Hotel Transylvania: Transformania recensie – Dracula gaat met pensioen

Door corona werd de première uitgesteld van het vierde en (voor nu) tevens slotdeel van Hotel Transylvania. Uiteindelijk heeft Amazon de rechten gekocht van Sony en is de film exclusief voor Prime Video kijkers te streamen onder de naam Hotel Transylvania: Transformania. Graaf Dracula gaat met pensioen en dat levert natuurlijk de nodige hilariteit op. Lees in Helmies Hotel Transylvania: Transformania recensie of het daarbij ook inderdaad tijd is voor de filmserie zelf om te gaan stoppen.

In Hotel Transylvania: Transformania – in het Nederlands Hotel Transsylvanië op zijn kop – wil graaf Dracula (Brian Hull (Monster Pets: A Hotel Transylvania Short)) het rustiger aan gaan doen in het hotelwezen. Zijn dochter Mavis (Selena Gomez (The Dead Don’t Die)) is daarbij uiteraard de uitgelezen kandidaat om de sleutel van zijn populaire hotel voor monsters over te nemen.

Maar ja, ze is wel getrouwd met het ongeleide projectiel Jonathan (Andy Samberg (Cloudy with a Chance of Meatballs)). En ook al is Dracula redelijk gewend aan zijn menselijke schoonzoon, zijn geliefde hotel aan hem overdragen gaat toch net een stap te ver. Daar komt ook nog eens bij dat Johnny natuurlijk geen monster is…

Brian Hull als Dracula en Selena Gomez als Mavis

De wereld van graaf Dracula letterlijk op zijn kop

Gelukkig heeft de familie een krankzinnige wetenschapper in de kelder. Dr. Van Helsing (Jim Gaffigan (Luca)) heeft toevallig nog een foute uitvinding – de “vermonsteringsstraal” – liggen en verandert Johnny in een draak. Helaas loopt het voorval volledig in de soep en worden Dracula en zijn monstervrienden juist veranderd in mensen.

Terwijl Johnny, zoals altijd, het positieve van de situatie ziet en geniet van het monster zijn is Drac enkel bezig met paniekeren. Het gaat van kwaad tot erger. In een wanhopige poging de situatie op te lossen gaat hij met zijn nu monsterlijke schoonzoon op een zoektocht om te voorkomen dat de transformaties permanent worden.

Jonathan en de monsterstraal

Hotel Transylvania: Transformania recensie – Actie, hilariteit en hectiek

De verhaallijn van Hotel Transylvania: Transformania is in mijn optiek soms een beetje te simpel en langdradig. De grappen zijn ook vaak voorspelbaar, maar de makers weten wel weer een nieuwe twist aan het geheel te geven. Vooral de jongere kijkers zullen de blote billen humor zeer kunnen waarderen.

Ik vind deze film zelfs een beetje beter dan het vorige deel, Hotel Transylvania 3: A Monster Vacation. De nieuwe status van Dracula als sterveling geeft de bedenkers weer genoeg mogelijkheden om de “draak” met hem te steken. Het wordt afzien voor de arme man nu hij niet meer beschikt over zijn vampierkrachten en het moet doen met een uitgezakt en kalend mannenlichaam. En hoewel Dracula zelf altijd degene is die de basis van de problemen creëert, is het ook in deze film weer een mooie reis tot een nieuw zelfinzicht.

Hotel Transylvania: Transformania recensie - Dracula in de problemen

Ook een transformatie in stemacteurs

De vorige films van de Hotel Transylvania animatieserie heb ik in het Engels gezien en deel 4 in het Nederlands (met stemmen van onder andere Charly Luske, Liza Sips en Tygo Gernandt). Misschien is dat beter, want in de Engelse versie is de stem van Dracula vervangen door Brian Hull. Voor mij blijft Adam Sandler (The Ridiculous 6) – die alle voorgaande delen insprak – toch de enige Count Dracula. Met Charly Luske is de hele animatieserie in de Nederlandse versie wel consistent.

Ook de stem van Frankenstein – origineel Kevin James – is vervangen door Brad Abrell. Op dit gebied heeft er dus nog een transformatie in de reeks plaatsgevonden. Het is een beetje jammer dat dit laatste deel niet met de originele stemmen ten einde is gebracht. Maar verhaaltechnisch klopt het geheel trouwens tot in detail. Zo heeft de onzichtbare man Griffin in een vorig deel ooit gezegd dat hij rood krullend haar heeft en in Transformania zien we het bewijs. Of we willen of niet…

Griffin de onzichtbare man

Hotel Transylvania: Transformania recensie – De afsluiting van een fenomeen

De producers van Hotel Transylviana hebben aangegeven dat dit vierde deel het einde is van de animatiereeks. Ik denk dat dit een goede beslissing is. Want hoe grappig sommige fragmenten ook zijn, de film is overdreven druk en hyper. Terwijl hij op andere momenten juist te langdradig en saai is.

Dit zal voor een groot deel liggen aan de nieuwe regisseurs Derek Drymon en Jennifer Kluska. Schrijver/regisseur Genndy Tartakovsky (Dexter’s Laboratory, The Powerpuff Girls, Samurai Jack), die de vorige delen op zijn naam heeft staan, heeft ditmaal enkel aan het verhaal meegewerkt. De animatiestijl van dit vierde deel is hierdoor drukker en chaotischer, wat het geheel een te overspannen indruk geeft. Toch blijft Hotel Transylvania: Transformania een leuke familiefilm en, vooral in deze grijze wintermaanden, een aanrader. Blijf ook zeker kijken tot helemaal na de aftiteling, voor een allerlaatste knipoog!

Hotel Transylvania: Transformania streamt nu op Prime Video. Bekijk hier de trailer:

Titel: Hotel Transylvania: Transformania
Regisseurs: Derek Drymon, Jennifer Kluska
Acteurs: Andy Samberg, Selena Gomez, Brian Hull, Steve Buscemi
Uitgever: Amazon Prime Video
Genre: Animatie / Fantasy

© 2019-2024 Modern Myths / Beeldmateriaal: © Amazon Prime Video

Brian Hull als Dracula en Andy Samberg als Jonathan

De monsters van Hotel Transylvania in hun menselijke vorm

Helmie van Lith

Helmie is al vanaf jongs af aan een boekenwurm. Met name fantasy, historische romans en detectives spreken tot haar verbeelding. Toveren met Harry Potter, op onderzoek met Sherlock Holmes, Down the rabbit hole met Alice; een goed boek voert haar mee naar een andere wereld. Haar vrouw klaagt dan ook dat als ze leest ze niet meer bereikbaar is. Ook voor een goede film of serie is ze te porren. Het liefste iets met sciencefiction of kostuumdrama's.