Jungle Cruise recensie - Modern Myths

Jungle Cruise recensie – Disney avonturenfilm ten top!

Toen Disney in 2003 Pirates of the Caribbean: The Curse of the Black Pearl uitbracht, waren de verwachtingen niet hoog. Dit was immers een film gebaseerd op een attractie in Disneyland, dus hoe kon dat nu een interessante film opleveren? Vijf films en een onvergetelijke rol van Johnny Depp later weten we wel beter. Met Jungle Cruise probeert Disney opnieuw of ze een succesvolle film rond een van hun attracties kunnen maken. Silvia stapte in en laat je in haar Jungle Cruise recensie weten of dit ritje saai of juist meeslepend is!

Jungle Cruise recensie - PosterDr. Lily Houghton (Emily Blunt) is ervan overtuigd dat de mythische boom “Tears of the Moon” echt bestaat. Volgens de legende genezen de blaadjes van deze boom alle ziekten en heft het vloeken op. Het is echter 1916, een tijd waar vrouwen (nog) niet zoveel in te brengen hadden. Haar broer MacGregor (Jack Whitehall) doet zijn uiterste best om het verhaal te slijten aan The Royal Society. Maar zonder succes.

Lily neemt daarom het heft in eigen hand en vertrekt met haar broer naar het Amazone gebied om de boom te zoeken. Ze vinden een excentrieke schipper – Frank Wolff (Dwayne Johnson) – die hen na veel vijven en zessen toch wil helpen.

Op avontuur met Jungle Cruise

Op avontuur!

Vol goede moed begint Lily aan haar zoektocht, met in haar kielzog de onwillige broer en een vreemde kapitein. Naarmate hun reis vordert, blijken er meer kapers op de kust te zijn. Ook blijkt het verhaal ingewikkelder in elkaar te zitten dan eerst werd aangenomen. Zal het Lily lukken de mythische boom te vinden en daarmee de toekomst van de geneeskunde te veranderen?

Emily Blunt als Lily Houghton

Dwayne Johnson en Emily Blunt

De publiekstrekker van Jungle Cruise is natuurlijk Dwayne Johnson. Je kent hem van onder andere Vaiana, Rampage en Jumanji: Welcome to the Jungle, maar ook als een zeer succesvolle worstelaar. Hij stond toen beter bekend onder de naam “The Rock”. In 2001 maakte hij een zeer succesvolle overstap naar Hollywood. De goedlachse en sympathieke Dwayne Johnson speelt nu Frank Wolff, de schipper met een rugtas vol woordgrappen. Daarover later meer.

Emily Blunt speelt dr. Lily Houghton. We kennen haar van The Girl on the Train, Mary Poppins Returns en A Quite Place. Ze speelt een vrouw die haar tijd ver vooruit is en de kaas niet van haar boterham laat eten. Dat zorgt voor veel hilarische momenten, zowel met Frank als met haar broer MacGregor.

Dwayne Johnson als Frank Wolff

Jungle Cruise recensie – Zeurpieten en curieuze personages

Die rol van broer MacGregor wordt gespeeld door Jack Whitehall (Good Omens). Deze Engelse acteur is komiek, presentator en auteur. De sullige MacGregor speelt in eerste instantie niet zoveel klaar en ontpopt zich vooral als zeurpiet. Later blijkt hij echter een verborgen talent te hebben.

Verder zie je Jesse Plemons (Breaking Bad, Fargo, The Irishman) de revue passeren. Hij speelt de slechterik Prins Joachim, die ook uit is op de blaadjes van de mythische boom. Hij werkt samen met een aantal curieuze personages. En Paul Giamatti (The Negotiator, Sideways, Straight Outta Compton) speelt Nilo, een gewiekste zakenman. Hij trekt uiteindelijk aan het kortste eind als Frank zijn motor, die hij nodig heeft voor zijn boot, terug steelt en er als een speer vandoor gaat.

Jesse Plemons in Jungle Cruise

Prachtige setting met wel veel dad jokes

De chemie tussen Emily Blunt en Dwayne Johnson is in Jungle Cruise onmiskenbaar goed. Maar onderschat de rol van Lily’s broer MacGregor ook niet. Hij maakt het geheel af. De humor is soms wat flauw, maar dat heb je met woordspelingen (lees: “puns” of tegenwoordig ook wel “dad jokes” genoemd). Maar ze zijn absoluut niet “parodie flauw”. Gelukkig maar, want daar hadden de makers flink de mist mee in kunnen gaan.

De setting van Jungle Cruise is prachtig. Deze avonturenfilm van regisseur Jaume Collet-Serra (The Shallows, House of Wax) spreekt echt tot de verbeelding, daar is geen twijfel over mogelijk. Waar in andere films de overtollige CGI vaak tenenkrommend plastic oogt, valt dat bij deze film reuze mee. Ja, er is wel veel CGI, maar die is niet irritant en best wel heel mooi eigenlijk. Ook de kostuums zijn fantastisch en de muziek is prachtig. Natuurlijk maakt een aandoenlijk “huisdier” dit soort films helemaal af.

Pedro Lopez in Jungle Cruise

Jungle Cruise recensie – Grappige, sfeervolle feelgoodfilm

Daarnaast zit het verhaal van deze Disney goed in elkaar. Is het voorspelbaar? Ach, een beetje misschien. Maar dat doet niks af aan het ultieme feelgood gevoel waar je uiteindelijk de bioscoop mee verlaat of je tv uitzet. Ondergetekende ontkwam niet aan een aantal kippenvelmomenten, vooral in de tweede helft van de film.

Het enige wat op te merken is aan Jungle Cruise is het feit dat een Duits personage zijn opwachting maakt. Dit figuur slingert een meer dan verschrikkelijk dialect de zaal in. Waarom weten ze dit soort dingen in Hollywood nog altijd te verprutsen? Daar had echt meer tijd en aandacht in gestoken mogen worden. Maar buiten dat is Jungle Cruise een aanrader voor iedereen die van avontuur, spanning, Disney en de grote knuffelbeer Dwayne Johnson houdt. Ons vertrouwen in zijn kunde om een succesfilm af te leveren staat inmiddels ook “rots”vast!

Jungle Cruise draait nu in de bioscoop en streamt met VIP-toegang op Disney+. Bekijk hier de trailer:

Titel: Jungle Cruise
Regisseur: Jaume Collet-Serra
Acteurs: Dwayne Johnson, Emily Blunt, Paul Giamatti, Jack Whitehall
Uitgever: Disney
Genre: Fantasy / Actie

© 2019-2024 Modern Myths / Beeldmateriaal: © Disney

Dwayne Johnson als Frank Wolff en Jack Whitehall als MacGregor Houghton

Frank en Lily in Jungle Cruise

Silvia van Gimst

Silvia van Gimst is van jongs af aan geboeid door het 'gothic novel'-genre en is tot de dag van vandaag een groot fan van het productiehuis Hammer. De wereld van het ongrijpbare en bizarre heeft een overweldigende aantrekkingskracht op haar. Evenals het bovennatuurlijke en het surrealistische. In 2012 begint Silvia met het schrijven van korte verhalen en in 2016 lanceert ze haar debuut, een Engelstalige korte verhalenbundel 'One for the Birds' (Godijn Publishing). Liefde, dood en bedrog spelen grote rollen in de verhalen en als je denkt dat je weet hoe het zit, laat het vaak onverwachte einde je met een onbestemd gevoel achter. Later wordt ook H.P. Lovecraft een bron van inspiratie voor Silvia.