His Dark Materials seizoen 2 blu-ray recensie – Modern Myths

His Dark Materials seizoen 2 blu-ray recensie – Volwassen worden in verschillende dimensies

Het tweede seizoen van His Dark Materials is eindelijk uit op blu-ray en dvd. Helaas was de serie – net als Game of Thrones – alleen te zien via Ziggo Movies & Series XL. Omdat ik bij een andere provider zit, heb ik dus vol ongeduld moeten wachten op de home entertainment release. Deze prachtige serie is gebaseerd op de gelijknamige boekenreeks van Philip Pullman die ook als producer betrokken is. Lees onze His Dark Materials seizoen 2 blu-ray recensie!

Wil jij het tweede seizoen van His Dark Materials ook op blu-ray of dvd? Doe dan mee met onze His Dark Materials seizoen 2 winactie!

In 2007 maakte ik kennis met de film The Golden Compass. Net als de boeken waarop die film gebaseerd is, zouden er drie delen verschijnen. Helaas kreeg de film veel negatieve reacties en viel de opbrengst uiteindelijk tegen. Met als resultaat dat de overige delen nooit zijn verschenen.

Dat was erg teleurstellend en frustrerend, omdat de film een open einde heeft. Gelukkig is er met de His Dark Materials serie een tweede kans om de avonturen van Lyra Belacqua af te kijken.

Het tweede seizoen behandelt de gebeurtenissen in het tweede boek van Philip Pullman: The Subtle Knife (Het Listige Mes). Modern Myths collega André van ‘t Hof heeft eerder een recensie geschreven over His Dark Materials seizoen 1 en seizoen 2 op HBO. Heb je nog niets van de serie gezien of gelezen? Pas dan op voor een paar kleine spoilers in deze recensie.

Lin-Manuel Miranda in His Dark Materials S2

De mysterieuze stad Cittàgazze

Na de gebeurtenissen uit het eerste seizoen betreedt Lyra Belacqua (Dafne Keen (Logan, The Refugees)) de scheur tussen werelden die haar vader heeft gecreëerd. Ze komt uit in de stad Cittàgazze. Deze stad lijkt uitgestorven, totdat Lyra Will (Amir Wilson (De Brief voor de Koning)) ontmoet die vanuit zijn wereld op de vlucht is voor de politie.

Ook Lyra is nog steeds een belangrijk figuur, want iedereen is naar haar op zoek. Zowel de gevaarlijke Mrs. Coulter (Ruth Wilson (How to Talk to Girls at Parties)), de Heksen en de aëronaut Lee Scoresby (Lin-Manuel Miranda (Mary Poppins)) zitten haar op de hielen. Lyra en Will besluiten elkaar te helpen en reizen tussen de verschillende werelden. Maar dat is niet zonder gevolgen.

Dafne Keen en Amir Wilson als Lyra en Will

His Dark Materials seizoen 2 blu-ray recensie – Kort seizoen met veel gebeurtenissen

Het tweede seizoen van His Dark Materials telt slechts zeven afleveringen. Deze waren “back to back” gefilmd met het eerste seizoen. Het grootste gedeelte was dus al opgenomen, voordat de wereld in lockdown ging als gevolg van Covid-19. Gelukkig maar, anders hadden we nog veel langer moeten wachten.

Uit het oorspronkelijke filmplan ontbreekt er uiteindelijk maar één aflevering. Deze zou geheel draaien om Lord Asriel (James McAvoy (IT: Chapter Two, Split, X-Men: Dark Phoenix)). Deze aflevering had misschien meer achtergrond gegeven over zijn beweegredenen. Maar het ontbreken van deze aflevering – of de afwezigheid van het personage – heeft verder niet echt invloed op de rest van de gebeurtenissen in seizoen 2.

Lord Asriel - James McAvoy

Puzzelstukjes vallen zomaar uit de lucht

De serie komt wat langzaam op gang. Er wordt veel tijd gestoken in de ontwikkeling van de verschillende personages. Dat tempo rijmt niet met een aantal gebeurtenissen die zo maar uit de lucht komen vallen. Ik heb het dan bijvoorbeeld over Lee Scoresbys plotselinge zoektocht naar de vreemde Stanislaus Grumman. Of de introductie van The Subtle Knife.

Later in het verhaal vallen die puzzelstukjes wel in elkaar, maar het strookt niet met het geheel. In de laatste twee afleveringen wordt het tempo wel opgevoerd en blijf je aan het einde van His Dark Materials seizoen 2 weer net zo ongeduldig zitten als bij het eerste.

Lin-Manuel Miranda als Lee Scoresby

His Dark Materials seizoen 2 blu-ray recensie – De mens en zijn daemon

Het acteerwerk in His Dark Materials is erg sterk. Dafne Keen en Amir Wilson groeien in hun rol en ook hun personages ondergaan een echte ontwikkeling. De jonge acteurs doen niet onder voor hun volwassen collega’s, hoewel Ruth Wilson moeilijk te overtreffen is als de duistere Mrs. Coulter. Zij kan van het ene op het andere moment omslaan als een blad aan een boom. Ook Lin-Manuel Miranda is geweldig als “cowboy” Lee Scoresby. In de fantasy-setting van deze serie is hij een briljante – maar ook vreemde – eend in de bijt.

Verder zien we nog rollen van Ariyon Bakare als Lord Boreal, die een oogje heeft op Mrs. Coulter, en Ruta Gedmintas als de heks Serefina Pekkala. Buiten beeld zijn er ook nog verschillende stemacteurs die de daemons uit de serie hun stem geven. In de wereld van Lyra zijn daemons namelijk de ziel van de mensen die in de vorm van dieren los zijn van het lichaam. De bekendste van deze stemacteurs zijn wel Kit Konner (Slaughterhouse Rulez) als Pan en Cristela Alonzo (Cars 3) als Hester.

IJsbeer deamon

Parallelle extra’s op een schijfje

De blu-ray van His Dark Materials seizoen 2 ziet er goed verzorgd uit. Zo krijg je een mooie alternatieve print op de slipcover. De zeven afleveringen zijn verdeeld over twee schijfjes, waarvan het beeld en geluid uitstekend zijn. Om de blu-ray release nog een extra dimensie te geven, mogen de extra’s natuurlijk niet ontbreken. Wil je echt alles weten over His Dark Materials? Dan moet je de extra’s zeker kijken! Doe dat alleen wel na het kijken van de serie zelf, want sommige features bevatten spoilers.

Aan de hand van verschillende hoofdstukken nemen de cast en crew je mee in het maken van deze bijzondere serie. In de Exploring His Dark Materials-reeks wordt veel achtergrond gegeven over de daemons, Panserbjørne en Heksen. Ook wordt er gekeken naar de diverse poorten en werelden. In His Dark Materials krijg je een kijkje achter de schermen. Je ziet hoe daemons en beren tot leven komen. Heel bijzonder is een rondleiding door Cittàgazze. Waar veel effecten en achtergronden tegenwoordig allemaal digitaal zijn, hebben de makers er hier voor gekozen om een echte stad te maken. Een stad met enorm veel details. Verder wordt er nog uitgebreid stilgestaan bij de personages van Lyra, Mrs. Coultier en Lee Scoresby.

Ruth Wilson als Mrs Coulter

His Dark Materials seizoen 2 blu-ray recensie – Het derde seizoen en verder?

Onlangs hebben officiële bronnen bevestigd dat de productie van His Dark Materials seizoen 3 van start is gegaan. Eindelijk wordt het avontuur, dat ooit begon met The Golden Compass, dus afgerond. Het derde seizoen is gebaseerd op het laatste boek uit Pullmans trilogie: The Amber Spyglass (De Amberkleurige Kijker). Een releasedatum van het derde seizoen is helaas nog niet bekend.

Wat er daarna met de serie gaat gebeuren weten we niet. Schrijver Philip Pullman is bezig met een nieuwe trilogie die aansluit op de eerste boeken. Daarnaast zijn er ook een aantal boeken verschenen die ons iets meer vertellen over de wereld van Lyra. Maar laten we niet op de zaken vooruit lopen. Het is eerst genieten van dit tweede seizoen én daarna uitkijken naar het aangekondigde derde seizoen!

His Dark Materials seizoen 2 is nu verkrijgbaar op blu-ray en dvd. Bekijk hier de trailer:

Titel: His Dark Materials seizoen 2
Regisseurs: Divers