The Walking Dead seizoen 11 recensie - Modern Myths

The Walking Dead seizoen 11 recensie – Het begin van het eindelijk weer spannende einde

Na 11 jaar begint nu dan toch echt het laatste seizoen van de hitserie The Walking Dead. Hoe zal het aflopen met Daryl, Carol, Maggie, Gabriel, Negan en alle andere personages die de wandelende doden tot nu toe overleefd hebben? De stripserie van Robert Kirkman waarop de serie losjes is gebaseerd, stopte al in 2019. Zombie (en Walker) liefhebber André is erg benieuwd hoe de FOX-televisieserie naar de finishlijn schuifelt. Lees in zijn The Walking Dead seizoen 11 recensie wat je mag verwachten!

Meer weten over de herkomst van de zombie? Lees ook Andrés achtergronden in zijn Army of the Dead recensie.

The Walking Dead seizoen 11 recensie - PosterIn 2010 wordt de wereld getrakteerd op een televisieserie met levende doden: The Walking Dead. Na het succes van 28 Days Later van regisseur Danny Boyle in 2002 (waarbij we het hele “zombie of infected”-verhaal even buiten beschouwing laten) en Zack Snyders remake van Dawn of the Dead in 2004, staat de zombie weer helemaal in de spotlight. De zombie is weer eng, mede door de beslissing om de trage lijken te laten rennen. Dit maakt hun dreiging voor de huidige generatie wat groter.

Na een flink aantal zombiefilms van zeer variabel niveau, komt uiteindelijk The Walking Dead op televisie. Deze serie is gebaseerd op de comics van schrijver Robert Kirkman (Invincible) en tekenaar Tony Moore. Vanaf deel zes werd Charlie Adlard de vaste tekenaar. De stripserie liep van 2003 tot 2019, toen Kirkman vrij plotseling een einde aan de comic maakte.

Norman Reedus als Daryl in The Walking Dead seizoen 11

De zombie spin-offs

De televisieserie volgt de verhaallijn van de comics nogal losjes. Ook worden er op tv unieke personages geïntroduceerd, waardoor het verhaal ook voor fans van de comics vernieuwend genoeg blijft. Zo komt Daryl Dixon (Norman Reedus (Blade II)) – een van de favoriete personages onder fans van de tv-serie – helemaal niet voor in de comics. Ook ontpopt Carol Peletier (Melissa McBride (The Mist)) zich tot een badass, waar ze in de strip een heel ander pad bewandelt.

Al snel blijkt de serie een goudmijn. Op het hoogtepunt had The Walking Dead maar liefst 17 miljoen kijkers per aflevering in Amerika. Uiteraard volgden er al snel spin-offs, in de vorm van Fear the Walking Dead (welke begint tijdens de zombie-uitbraak) en The Walking Dead: The World Beyond. Deze laatste gaat over de eerste generatie mensen die opgroeit nadat de samenleving volledig uit elkaar is gevallen.

The Walking Dead seizoen 11 recensie - Melissa McBride als Carol

The Walking Dead seizoen 11 recensie – Wisselende kwaliteit en showrunners

Het is echter lastig om een serie jaar in jaar uit vernieuwend te houden, zeker na tien seizoenen. Veel kijkers vinden The Walking Dead te repetitief worden en haken af. Een van de redenen hiervoor die AMC – het netwerk verantwoordelijk voor de show – geeft is Negan (Jeffrey Dean Morgan (Watchmen, Supernatural)). Dit personage zou te duister zijn voor veel kijkers.

Waarschijnlijker is het dat de veranderingen achter de schermen een grote rol hebben gespeeld. Zo wisselden de showrunners zich in redelijk hoog tempo af, zonder dat dit het daadwerkelijk repetitieve karakter van de show ten goede kwam. De dreiging van de zombies werd ook bijna nihil. Dan moet je het toch hebben van het menselijk drama en de onderlinge verhoudingen.

Cailey Fleming als Judith Grimes

Niemand was toch veilig?

Een groot deel van de originele cast was echter al verdwenen. En dan moet je echt je best doen om nieuwe, interessante personages te introduceren. Zo sneed de show zich uiteindelijk in zijn vingers met datgene waar het bekend mee is geworden: “Niemand is veilig!”

De meeste personages hebben ondertussen echter veel meer binding met het publiek dan een doorsnee “red shirt” uit Star Trek. De The Walking Dead afleveringen trekken in Amerika ondertussen nog “slechts” gemiddeld vier miljoen kijkers. Met de wereldwijde fanbase die de show ondertussen heeft, wordt dat cijfer vast nog wel opgekrikt. Zeker gezien het huidige uitgesteld kijken en de mogelijkheden om de serie te streamen op zowel Disney+ als Netflix.

Khary Payton als Ezekiel in The Walking Dead S11

The Walking Dead seizoen 11 recensie – De ondode kip met de gouden eieren

De televisieserie doet het momenteel dus helemaal zo slecht nog niet. Toch kiest AMC ervoor om The Walking Dead na het laatste, extra lange, elfde seizoen te stoppen. Maar met The Walking Dead seizoen 11 zijn we echter nog niet van de Walkers af. Zo loopt Fear the Walking Dead nog, krijgt World Beyond een tweede (en laatste) seizoen en staan er nog meer spin-offs in de planning.

Deze plannen bestaan uit Tales of the Walking Dead, een anthologieserie in de wereld van The Walking Dead. Daarnaast krijgen Carol en Daryl hun eigen serie en dan mogen we natuurlijk nog naar de films over Rick Grimes (Andrew Lincoln (Love Actually)) uitkijken. The Walking Dead is in de afgelopen tien jaar een cultureel fenomeen geworden, maar laten we hopen dat AMC iets vernieuwends kan brengen voor ze hun kip met de gouden eieren de nek omdraaien.

Eleanor Matsuura als Yumiko

Acheron, de rivier van het leed

Maar eerst is er nu dus The Walking Dead seizoen 11. Dit laatste seizoen wordt in drie blokken van acht afleveringen uitgezonden, voor een totaal van 24 afleveringen. Acheron: Part 1 en Acheron: Part 2 nemen de aftrap.

Acheron is in de Griekse mythologie de rivier van het leed. Deze scheidde het land van de levenden met de onderwereld. Over de Acheron werden de schimmen van de doden vervoerd door Charon, de veerman. Dit is een passende titel, want al is het geen rivier, het metrostelsel waar de groep overlevenden doorheen moet, heeft veel weg van die gitzwarte, slijkerige rivier uit de legendes.

Walkers in de metro

The Walking Dead seizoen 11 recensie – De Reapers en de Commonwealth

Maggie Rhee (Lauren Cohan (Batman v Superman: Dawn of Justice)) en wat over is van haar groep, gaat met enkele overlevenden uit Alexandrië op pad naar haar vorige kamp. De nasleep van de oorlog met de Whisperers is namelijk nogal heftig en grondstoffen en voedsel zijn schaars. In het kamp van Maggie is dit nog in overvloed. Het kamp is echter ondertussen in handen van de Reapers, waarmee we in het vorige seizoen al kort kennis mee hebben gemaakt.

Om de weg te wijzen is Negan als gids meegenomen. Hij kent de stad op zijn duimpje, maar er is natuurlijk nogal wat kwaad bloed tussen hem en Maggie. Ondertussen zien we ook hoe het Eugene, Ezekiel, Yumiko en Princess vergaat bij de Commonwealth. De vier gaan de bureaucratische molen in, voor ze ook maar iets te weten komen over deze groepering die hen heeft meegenomen.

Paola Lázaro als Princess

Mission Impossible met naderend onheil

De eerste twee afleveringen van The Walking Dead seizoen 11 zijn in feite één lange episode, maar dan met een week wachttijd ertussen. AMC had ze beter tegelijk kunnen uitbrengen, al snap ik best dat ze voor het laatste seizoen elke aflevering willen laten tellen. Modern Myths mocht de eerste twee afleveringen wel al achter elkaar kijken. Deze recensie is hier dan ook op gebaseerd en zullen we in de loop van de komende weken uitbreiden.

De opening van seizoen 11 bestaat uit een “Mission Impossible”-achtige scène, waarbij de eerste tien minuten geen woord wordt gezegd. Dit is gedurfd, maar het werkt wel! De levende doden worden overigens meteen in grote getalen aangesleept en ze vormen ook daadwerkelijk weer een redelijke bedreiging. Dit miste de laatste paar seizoenen dus nog wel eens, maar hier voel je echt het naderende onheil.

The Walking Dead seizoen 11

Daryls kippenvelmomentje

Mede door de claustrofobische setting van de metroschacht en de vastgeroeste treinstellen, maar ook door de onderlinge sfeer, is de dreiging groot. De personages zijn moegestreden en de onvermoeibare hordes Walkers lijken nooit af te nemen. Dit levert in combinatie met de koelbloedige, berekende Negan heerlijke confrontaties op. De groep is hem namelijk liever kwijt als rijk, maar kan ook niet zonder hem.

Uiteraard is er ook nog de nodige hersen-splatter-inbeukactie en krijgt Daryl een van de beste actiescènes uit de afgelopen tien seizoenen. Het is er eentje die veel weg heeft van bekende scènes uit Oldboy en Snowpiercer. Dit zal de fans zeker een klein kippenvelmomentje bezorgen.

Jeffrey Dean Morgan als Negan in The Walking Dead Seizoen 11

The Walking Dead seizoen 11 recensie – Een heuse, spannende cliffhanger

De ondervragingen bij de Commonwealth leveren een stuk minder actie op, maar zijn interessant genoeg door de personages. Iedereen krijgt een momentje en met name Princess en Eugene doen dit erg goed.

Dat gezegd hebbende, de tweede aflevering van The Walking Dead seizoen 11 doet iets wat al een hele tijd niet gelukt is. Zelfs niet onder de bezielende leiding van showrunner Angela Kang (Terriers). Er is namelijk een heuse cliffhanger die je op het puntje van je stoel laat zitten. En dat belooft veel goeds voor de rest van dit laatste seizoen van The Walking Dead! Ga jij ook meteen kijken?

The Walking Dead seizoen 11 streamt nu wekelijks op Disney+ Star en is daarnaast elke maandagavond om 22:00 te zien op FOX. Bekijk hier de trailer:

Titel: The Walking Dead seizoen 11
Regisseur: Kevin Dowling