Kill Mode recensie - Modern Myths

Kill Mode – Nederlands sciencefiction spektakel op Imagine Film Festival

In 2017 verschijnt de low budget post-apocalyptische sciencefiction film Molly van regisseur Thijs Meuwese. Een jonge vrouw is het slachtoffer van vage experimenten waar ze bijzondere krachten aan over heeft gehouden. Oorspronkelijk was er weinig animo om te investeren in deze Nederlandse SciFi actiefilm, maar Molly kreeg veel lof. Aan de hand van dat succes was het budget voor opvolger Kill Mode zo geregeld. Je kunt deze film op Imagine Film Festival zien en in zijn Kill Mode recensie laat André je weten of Meuwese ons landje ermee op de SciFi-kaart zet.

Lees meer recensies in onze Imagine Film Festival 2020 special

Kill Mode recensie - posterKill Mode is een soort prequel op Molly, maar de films zijn prima los van elkaar te bekijken. In Molly speelt Julia Batelaan (Goede tijden, slechte tijden) het titelpersonage, een jonge vrouw in de bleke woestenij van een verwoeste wereld. Als een sadistische ringmeester van een arena over haar krachten hoort, stuurt hij zijn plunderaars om haar in te lijven. Het is verbluffend wat bereikt is met het beperkte budget van Molly. Het was echter de bedoeling om een andere film te maken en met Kill Mode pakt Meuwese zijn kans.

Pandemie voor de rijken

We zien in Kill Mode een aantal bekende gezichten terug. Zo speelt Batelaan opnieuw Molly, maar ook André Dongelmans (De luizenmoeder, Het diner) en Cyriel Guds maken hun rentree. Een grote rol is weggelegd voor de in 2018 overleden Dave Mantel (Onderweg naar morgen) als David Oscar. Dit personage is een voormalig rebel die tegen the Corporation vocht.

In de wereld van Kill Mode is namelijk een pandemie uitgebroken waarvoor geen geneesmiddel is. Wel is er een medicijn waarmee je tegen fikse betaling in leven blijft. The Corporation heeft het monopolie op dit medicijn waardoor het dusdanig rijk is geworden dat het eigenlijk alle macht in handen heeft. Doktoren en wetenschappers die werken aan een nieuw geneesmiddel worden bestempeld als terroristen of rebellen en opgejaagd door het privéleger van het bedrijf.

C Company

Kill Mode recensie: Hoge verwachtingen

Als een oude bekende op bezoek komt bij David om hem te ronselen voor een overval op een kantoor om het geneesmiddel te stelen, gaat David overstag. Eenmaal binnen vinden ze echter geen geneesmiddel, maar een puber. Een puber die erg lijkt op een meisje waarvan David acht jaar eerder gescheiden raakte tijdens een overval van The Corporation. Een meisje genaamd Molly.

De opzet van Kill Mode is ambitieus, maar weet niet alle verwachtingen in te lossen. Regisseur Thijs Meuwese heeft een bepaalde verwachting geschapen in het eerste deel, die door budgettaire restricties niet waar te maken is. We hebben een film als deze al vaker – en beter – gezien.

Kill Mode - Dave Mantel

Blockbuster in wording

Wel is het verhaal en de mythologie van Kill Mode erg interessant. Er wordt net niet genoeg getoond om helemaal mee te gaan in de wereld, maar wel genoeg om een goed beeld te krijgen van wat er allemaal mogelijk is in dit universum. Hier willen we meer van zien, met (nog) meer budget. Een flinke blockbuster zou dit universum zeker niet misstaan.

De acteerprestaties zijn prima, al zit er hier en daar nog een flinke Nederlandse tongval in het Engels. Dit valt misschien meer op als je weet dat het hier hoofdzakelijk een Nederlandse cast betreft. Er zit chemie tussen de personages en de onderlinge banden komen goed uit de verf. Zeker Mantel en Batelaan hebben een klik, wat hun prestaties omhoog schroeft. Cyriel Guds legt het er echter iets te dik op als de bad guy. Zijn tirades worden op een gegeven moment zo over-the-top dat het bijna niet meer serieus te nemen is. Maar Burt Rutteman doet de “geharde-veteraan-met-een-missie” alsof hij nooit iets anders heeft gedaan.

Kill Mode - scar

Kill Mode recensie: Actie die niet meer stopt

Na ongeveer de helft van de speeltijd begint de actie, die daarna eigenlijk niet meer stopt. De choreografie hiervan is dik in orde, al is bij grote delen van de vechtpartijen door de shaky cam totaal niet te volgen wat er nou eigenlijk gebeurt. Dit doet het stuntwerk geen eer aan, want de glimp die we ervan opvangen, tussen de shots vanaf de grond en uit de lucht, zien er indrukwekkend uit.

Ook is er een gevecht tussen twee mannen in een soort kleine variant van de “Power Loader” waarin Ripley in Aliens de buitenaardse monsters alle hoeken van het laadplatform laat zien. De pakken zien er helaas niet erg realistisch uit en de bewegingen doen wat log aan. De actiescènes gaan net iets te lang door en op den duur heb je het eigenlijk wel een beetje gezien. De uiteindelijke finale maakt wel veel goed en hopelijk komt er nog een verhaal in de wereld van Kill Mode. De potentie voor een hit is er zeker.

Kill Mode is online te zien op Imagine Film Festival van 6 tot 7 september. Tickets en tijden vind je op de Kill Mode pagina.

Bekijk hier de trailer:

Titel: Kill Mode
Regisseur: Thijs Meuwese
Acteurs: Dave Mantel, Julia Batelaan, Yasmin Blake
Producent: Get Off The Road
Genre: Sciencefiction / actie

Imagine Film Festival 2020

Fantasy, sciencefiction en horror: het grootste Nederlandse festival voor de fantastische film – Imagine Film Festival 2020 – vindt dit jaar in een hybride vorm plaats van vrijdag 28 augustus tot zondag 6 september in Kriterion, EYE Amsterdam en online. Het festival staat in het teken van originele en eigenzinnige genre-films en bestaat dit jaar uit onder andere 28 speelfilms, korte films, showcases van Nederlands werk en online panels. Voor onze recensies van de films en een interview kijk je bij onze Imagine Film Festival 2020 special!

Imagine Film Festival 2020 - sfeerbeeld nieuw

© 2019-2024 Modern Myths / Beeldmateriaal: © Get Off The Road

Kill Mode - Julia Batelaan