Lake Michigan Monster recensie - Seafield - Modern Myths

Lake Michigan Monster – Absurdistische monsterfilm op Imagine Film Festival

Je weet vast waar het klassieke verhaal Moby-Dick van Herman Melville over gaat. De wraakzuchtige kapitein Ahab is bezeten van de jacht op reuzenwalvis Moby Dick. In Lake Michigan Monster – dit jaar te zien op Imagine Film Festival 2020 – begint kapitein Seafield aan eenzelfde wraakactie. Hij sleept een stelletje ongeregeld mee in zijn absurdistische avontuur, wat een bewonderenswaardige monsterfilm oplevert die je gezien moet hebben. Lees waarom in Andrés Lake Michigan Monster recensie!

Lees meer recensies in onze Imagine Film Festival 2020 special.

Met een naam als Ryland Brickson Cole Tews heb je in je jeugd waarschijnlijk meer dan genoeg onzin over je heen gehad. Gelukkig heeft deze regisseur een bijzonder gevoel voor humor, wat volledig tot uiting komt in zijn film Lake Michigan Monster. Deze absurdistische monsterfilm heeft buiten het festivalcircuit nog weinig van zich kunnen laten horen. Dat is jammer, want deze hommage aan George Méliès (een illusionist en pionier in de eerste dagen van de filmindustrie), Monty Python’s Flying Circus en de zwart-wit “creature features” uit de jaren 50 verdient meer.

Pure verwondering

Gelukkig hebben we hier nu ook de kans om hem (online) te zien, dankzij het Imagine Film Festival. Tijdens het kijken zul je veel aan films als Creature from the Black Lagoon denken, maar dus ook aan Le Voyage Dans La Lune. Tenminste, als je dat lukt tussen de momenten van pure verwondering door. Schrijver, regisseur en hoofdrolspeler Ryland Brickson Cole Tews laat je in zijn zwart-witfilm zonder budget namelijk zien wat voor creatieve duizendpoot hij is.

Seafield

Lake Michigan Monster recensie:
Wraak op een meermonster

Ryland speelt in Lake Michigan Monster kapitein Seafield, wiens vader een meter of zes uit de kust is gepakt door een zeemonster (sorry, meermonster) tijdens het vissen. Om wraak te nemen huurt hij het beste team van de eeuw in, bestaande uit Shaun Shaughnessy (wapenexpert), Nedge Pepsi (sonar individu) en Dick Flynn (ex-marinier).

Gaandeweg twijfelt het team steeds meer aan de geestelijke gesteldheid van Seafield en of het monster wel echt bestaat. Maar wie betaalt, bepaalt. Dus hoewel de plannen met de dag gekker worden, doen ze hun best om het beest te vinden. Dit gaat niet zonder slag of stoot en het team leert steeds meer over elkaar en Seafield.

Lake Michigan Monster - Monsterjagers

Natuurlijke, over the top humor

Het grootste pluspunt van Lake Michigan Monster is dat, hoewel de film ontzettend over the top is, het nergens geforceerd aanvoelt. De humor voelt erg natuurlijk aan en zelfs als een van de personages spontaan gaat zingen doet dit niet misplaatst aan. Van de visuele komedie tot de woordgrapjes, alles is erg geslaagd. Deze absurde, droge humor moet je wel liggen natuurlijk, maar aan de timing zal het niet liggen.

Cool shades

Ode aan de jaren 50 monsterfilm

De film doet ontzettend denken aan de monsterfilms van de jaren 50. Echter niet alleen als hommage; alles ademt echt volledig dezelfde sfeer uit. Dit is een bijzondere prestatie, aangezien het werk voor bijna de gehele cast en crew de eerste keer was. Het gemis van een degelijk budget werkt mee aan de eigen sfeer van de film. De effecten zijn leuk gevonden en zullen je echt doen afvragen hoe ze sommige dingen voor elkaar hebben gekregen zonder noemenswaardig budget. Andere effecten hebben dat dan juist totaal niet. Heb je een spookschip nodig? Dan filmen we de lokale pond en versnellen we het beeld tijdens het varen.

Lake Michigan Monster recensie - Ryland Brickson Cole Tews

Lake Michigan Monster recensie:
Niet te voorspellen aanrader op Imagine

Het is erg knap dat, ondanks de vele absurde momenten, de verhaallijn interessant blijft. Lake Michigan Monster is echt degelijk geschreven en ik durf er geld op te zetten dat niemand het einde kan voorspellen. Dit pareltje van Imagine Film Festival is een aanrader voor liefhebbers van komedie en monsterfilms, zeker als je houdt van bijvoorbeeld Monthy Python and the Holy Grail. Ga dat zien!

Lake Michigan Monster is online te zien op Imagine Film Festival van 1 tot 2 september en van 4 tot 5 september. Er is ook een speciale online voorstelling met Q&A op 1 september van 21:30 – 23:30. Tickets en tijden vind je op de Lake Michigan Monster pagina.

Bekijk hier de trailer:

Titel: Lake Michigan Monster
Regisseur: Ryland Brickson Cole Tews
Acteurs: Ryland Brickson Cole Tews, Erick West, Beulah Peters
Distributeur: Arrow Film Distributors
Genre: Absurdistische komedie / monsterfilm

Lake Michigan Monster – Modern Myths Shop

Lake Michigan Monster blu-rayKoop Lake Michigan Monster op blu-ray bij Zavvi.nl:

Lake Michigan Monster blu-ray – € 20,99

Imagine Film Festival 2020

Fantasy, sciencefiction en horror: het grootste Nederlandse festival voor de fantastische film – Imagine Film Festival 2020 – vindt dit jaar in een hybride vorm plaats van vrijdag 28 augustus tot zondag 6 september in Kriterion, EYE Amsterdam en online. Het festival staat in het teken van originele en eigenzinnige genre-films en bestaat dit jaar uit onder andere 28 speelfilms, korte films, showcases van Nederlands werk en online panels. Voor onze recensies van de films en een interview kijk je bij onze Imagine Film Festival 2020 special!

Imagine Film Festival 2020 - sfeerbeeld nieuw

© 2019-2024 Modern Myths / Beeldmateriaal: © Arrow Film Distributors

Roken is monsterlijk