Last Night in Soho recensie - Modern Myths

Last Night in Soho dvd recensie – Een visueel aantrekkelijk mysterie

Met films als Shaun of the Dead, Scott Pilgrim vs. the World en Baby Driver laat regisseur Edgar Wright zien dat hij veelzijdig is. Zijn kracht ligt in de visuele ondersteuning van het verhaal. En dat wordt bijzonder effectief ingezet bij Last Night in Soho, nu op blu-ray, dvd en 4K UHD. Wat begint als sprookjesachtige dromen, verandert al snel in een regelrechte nachtmerrie. Maar biedt de onthulling van dit mysterie wat je ervan verwachten mag? Lees het in onze Last Night in Soho recensie.

Eloise (Thomasin McKenzie (Jojo Rabbit, Old)) verhuist van het slaperige platteland naar het drukke Londen om een droom als modeontwerpster na te jagen. Wanneer ze niet kan aarden in haar studentenhuis, zoekt ze onderdak bij de ouderlijke Ms. Collins (de laatste rol van Diana Rigg (Game of Thrones)). ’s Nachts brengen wilde dromen Eloise naar de jaren 60 waar ze zo van houdt. Ze krijgt glimpen te zien van het betoverende leven van zangeres Sandie (Anya Taylor-Joy (The Queen’s Gambit, The New Mutants, The Northman)).

Bij elke droom raakt Eloise steeds meer bezeten van Sandies leven en de gebeurtenissen ’s nachts hebben invloed op het leven overdag. Maar zijn die jaren zestig echt zo magisch als ze doen lijken? Of is er een duisternis die je door het spotlicht niet ziet?

Thomasin McKenzie als Eloise

Visueel een sprookje

Vanaf het begin weet Edgar Wright je op het verkeerde been te zetten met zijn stijl. Al vrij snel kom je erachter dat je niet alles moet vertrouwen wat je ziet. En die lijn blijft gedurende de hele film staan. Thomasin McKenzie weet te boeien. Als grijze muis wordt ze steeds zekerder door haar dromen, maar je ziet dat die zelfverzekerdheid gespeeld is.

Anya Taylor-Joy behoudt haar vurige standvastigheid. Zelfs als het leven van Sandie steeds meer in verval raakt, vecht ze voor haar plek in de wereld. De wisseling tussen het moderne Londen en het nachtleven van de jaren zestig wordt sterk in beeld gebracht. Maar waar de eerste dromen zich afspelen in oogverblindend licht, worden de shots steeds duisterder.

Sandie - Last Night in Soho

Last Night in Soho recensie – Een onopgelost mysterie

De dreiging is duidelijk en hoe meer Eloise te weten komt, hoe gevaarlijker het wordt. Niemand is te vertrouwen. Maar wat er nu echt gebeurd is en wat het echte mysterie is, laat een tijd op zich wachten. Eigenlijk is dat niet nodig, want op dat vlak verrast de film niet per se.

De aanloop is goed, zelfs al weet je waar het naartoe gaat. Wanneer op het einde de onthullingen komen, verliest de film toch wat van zijn kracht. Er worden wat horrorclichés afgevinkt en zwakke cgi haalt de visuele kant van de film een beetje naar beneden. De ontknoping zorgt ervoor dat de film niet echt bij je blijft, maar toch zal je hem nog eens opnieuw willen zien voor dat eerste uur.

Matt Smith als Jack

Dvd om nog verder bij weg te dromen

Zoals gezegd is de stijl van Last Night in Soho sterk en uniek. De dvd biedt de mogelijkheid om hier meer over te weten te komen. In “Meet Eloise” en “Dreaming of Sandie” kom je meer te weten over hoe de hoofdpersonages tot stand zijn gekomen. “Time Traveling” laat zien hoe muziek en mode uit de jaren zestig de film beïnvloedde, maar ook hoe kleurcontrast is ingezet om het verhaal kracht bij te zetten.

De weggelaten scènes zijn prima, maar het is ook duidelijk waarom deze niet zijn bewaard. Daarnaast zijn concepttekeningen achter elkaar gezet als een soort animatie om de planning van twee scènes te zien. Tot slot krijg je een extra over het camerawerk uit Sandies introductiescène. Een feature geeft je de mogelijkheid te film te zien met commentaar van onder andere Edgar Wright.

Last Night in Soho

Last Night in Soho recensie – Beleef de “Last Night in Soho” keer op keer

De dvd heeft genoeg leuke extra’s om de film nog eens aandachtig opnieuw te kijken. Hoewel het verhaal op het einde dus een beetje inzakt, is Last Night in Soho een film met een originele insteek en een duister randje. De prachtige shots, het kleurgebruik en het acteerwerk zorgen ervoor dat je deze film zeker een keer gezien wilt hebben.

Last Night in Soho is nu verkrijgbaar op blu-ray, 4K UHD en dvd. Bekijk hier de trailer:

Titel: Last Night in Soho
Regisseur: Edgar Wright