The New Mutants recensie - Modern Myths

The New Mutants recensie: Mutanten in een duistere young adult

In fictieve media zijn genoeg mutanten te vinden. Toch denk je bij dat woord al snel aan de X-Men. In The New Mutants – nu te zien op Disney+ Star – ontmoet je een aantal jonge mutanten die nog moeten leren om te gaan met hun krachten. Dit keer spelen de gebeurtenissen zich niet af op Charles Xaviers beroemde school, maar in een afgelegen psychiatrische kliniek. Gaan horror en superhelden goed samen? Lees het in onze The New Mutants recensie!

The New Mutants - posterDani Moonstar (Blu Hunt (The Originals, Another Life)) wordt door haar vader in een holle boom verstopt wanneer hun reservaat door een storm wordt verwoest. Ze valt flauw en ontwaakt in een kliniek waar ze te horen krijgt dat ze een mutant is. Samen met vier andere tieners moet ze haar krachten leren te beheersen en begrijpen.

De overige tieners zitten allemaal in de kliniek, omdat ze per ongeluk iets verschrikkelijks met hun krachten hebben gedaan. Ze geloven dat Dr. Cecilia Reyes (Alice Braga (I Am Legend, Elysium)) – ook een mutant – haar best doet om hen te helpen. Wellicht dat ze zelfs ooit bij de X-Men kunnen aansluiten. Maar waarom houdt Cecilia hen dan opgesloten? En waarom komen die levensechte nachtmerries uit hun verleden hen teisteren?

Alice Braga als Dr. Reyes en Blu Hunt als Dani Moonstar

Ontmoet de mutanten

In The New Mutants maakt het filmpubliek kennis met personages die eerder nog wat onderbelicht zijn geweest in het X-Men filmuniversum van 20th Century Fox. Dit ondanks dat ze soms al veertig jaar voorkomen in de comics of opdoken in animatieseries als X-Men: Evolution en X-Men: The Animated Series.

Illyana Rasputin (Anya Taylor-Joy (The Queen’s Gambit, The Dark Crystal: Age of Resistance)) – later bekend als Magik – is het jongere zusje van Colossus en heeft misschien nog wel het breedste portfolio. Ze is een tovenares die portalen kan openen om te teleporteren, al moet je daarvoor wel eerst naar een soort helse schemerzone. Daarnaast maakt ze gebruik van het “zielenzwaard” dat haar ook nog eens een sterk harnas geeft. En dan hebben we veel nog niet eens besproken. Dan is er Rahne Sinclair (Maisie Williams (Game of Thrones)) als Wolfsbane, een mutant die in een wolf kan veranderen. Sam Guthrie (Charlie Heaton (Stranger Things)), die als Cannonball zichzelf op hoge snelheid kan afschieten terwijl hij beschermd wordt door een krachtveld. En tot slot Roberto da Costa (Henry Zaga (The Stand)) – oftewel Sunspot – met de kracht van zonne-energie. Van hoofdrolspeler Dani Moonstar (Psyche/Mirage) zijn de krachten bij aanvang van The New Mutants nog niet meteen duidelijk. Maar zij heeft een nog groter scala aan krachten dan Illyana.

Anya Taylor-Joy als Illyana Rasputin - Magik

The New Mutants recensie – Een moeizame start

The New Mutants is inmiddels te zien op Disney+ Star en heeft zelfs een tijdje in de bioscoop gedraaid. Wie, net als ik, enthousiast was om deze film op het grote scherm te zien, heeft waarschijnlijk het moeizame proces meegekregen waarmee deze film te maken had. In 2014 begon regisseur en schrijver Josh Boone (The Fault in Our Stars, The Stand) al met plannen voor deze film.

Uiteindelijk werd dan bekend dat we de film in de lente van 2018 mochten verwachten. Iets wat haalbaar leek, gezien alles bijna een jaar eerder al opgenomen was. Helaas verloor de film veel van zijn horroraspecten en werd het young adult-gehalte opgevoerd. Na het vertonen van de trailer, bleek het publiek juist uit te kijken naar de horroraspecten. Dus moesten er scènes opnieuw worden opgenomen. Uiteindelijk werden dat meer en meer scènes.

Rahne Sinclair - Wolfsbane in The New Mutants

Uitwijken voor andere films

De verwachte datum werd naast de opnieuw gefilmde scènes ook nog uitgesteld om andere mutantenfilms te mijden. Het was niet handig om te concurreren met eigen films als Deadpool 2 en Dark Phoenix. Het werd steeds lastiger voor de acteurs om tijd vrij te maken om weer scènes opnieuw op te nemen. Wat ook niet hielp, was dat Disney het project pauzeerde toen zij Fox overnamen en Dark Phoenix niet het succes bleek waar ze op hoopten.

In Nederland verscheen de film uiteindelijk stilletjes in september 2020. De film liep nog een extra vertraging op door de pandemie, waardoor een aantal reshoots niet door konden gaan. En dat brengt ons bij de film die we uiteindelijk te zien kregen.

Charlie Heaton als Sam Guthrie - Cannonball

The New Mutants recensie – Een duistere young adult

Hoewel The New Mutants een film is met een duidelijke kop en staart, lijkt het toch alsof er elementen ontbreken. Op een vreemde manier is het een “coming-of-age” waar deze personages in eerste instantie mee te maken krijgen. Bij hen gaat adolescentie gepaard met mutantenkrachten.

Tegelijkertijd is het ook een horrorfilm. Althans, dat probeert het te zijn. Nergens wordt de film echt eng. Als trouwe stripboeklezer pak je misschien wel alle kleine verwijzingen op, maar toch klopt de film net niet met het bronmateriaal. Ben je daar helemaal niet mee bekend, dan vraag je je vooral af wat nu precies van sommige helden de krachten zijn en waar bepaalde dingen opeens vandaan komen. De film lijkt voor zo’n breed publiek gemaakt dat het eigenlijk niemand volledig tevreden kan stellen.

Dustin Ceithamer als de Smiling Man

De comic – Nieuwe mutanten in de jaren 80

The New Mutants - 1982
The New Mutants – 1982

Dani, Rahne, Sam en Roberto maakten hun opwachting in The New Mutants uit 1982, de eerste echte spin-off van de op dat moment razend populaire X-Men comics. Ook het personage Xi’an Coy Manh – Karma maakte deel uit van het team. Schrijver Chris Claremont bedacht deze jonge mutanten en tekenaars Bob McLeod en Sal Buscema verzorgden de eerste nummers. Met de komst van tekenaar Bill Sienkiewicz kreeg de serie een bijzondere eigen stijl. De verhaallijn Demon Bear gaf vervolgens een nog duisterder twist aan de toch al engere avonturen van deze mutante kinderen.

Het team werd al snel aangevuld door Illyana Rasputin – Magik, Kitty Pryde – Shadowcat, Douglas Ramsey – Cypher, Amara Juliana Olivians Aquilla – Magma en de buitenaardse Warlock. Na verloop van tijd evolueerde hun serie in 1991 in X-Force. De jonge helden gingen een actievere rol in de wereld spelen, onder leiding van de mysterieuze Cable. Later verschenen de helden regelmatig in de reguliere X-Men series. Ze groeiden op en af en toe komt er een nieuwe The New Mutants limited serie. Net als Wolverine, Colossus, Storm, Nightcrawler, Cyclops en alle andere klassieke mutanten, zijn de New Mutants een vast onderdeel van het X-Men universum.

Maisie Williams als Rahne Sinclair en Blu Hunt als Dani Moonstar

Mutantenmix

Het is jammer dat The New Mutants film te maken heeft gehad met een moeizaam proces en dat het op sommige vlakken de plank misslaat. Dat ligt in ieder geval niet aan de acteurs die goede en overtuigende rollen neerzetten.

En eigenlijk is dat nog best een uitdaging. De diepgang van de personages is er wel, maar komt gewoon niet tot zijn recht in iets wat op sommige momenten als het zoveelste young adult cliché aanvoelt. Het is het bekende verhaal over jongeren die ontdekken dat ze speciaal zijn en daarmee om moeten leren gaan. Nu zijn ze toevallig mutanten, maar het had net zo goed iets anders kunnen zijn. Ook de romantiek die opbloeit tussen twee personages komt niet helemaal uit de verf.

Henry Zaga als Roberto da Costa - Sunspot

The New Mutants recensie – Geen verloren zaak

Ondanks alles kijkt The New Mutants wel lekker weg. Het verhaal is simpel en daardoor goed te volgen. En juist die kleine verwijzingen maakten het voor mij een film die ik niet zou willen missen. Zoals gezegd had de film profijt kunnen hebben van een meer duidelijke richting.

En toch ga ik hem zeker nog eens opzetten, wanneer ik juist weer zin heb in een donkere fantasy over jongvolwassenen die zichzelf en hun krachten moeten leren kennen. Ik hoop dan ook dat Disney nog niet opgeeft en de X-Men zal gaat betrekken in hun enorme Marvel Cinematic Universum. Ze hebben met Quicksilver en de Scarlet Witch (zie ook onze WandaVision recensie) al bewezen dat ze het kunnen. Al gaven ze het beestje een andere naam. Dus we blijven hopen!

The New Mutants streamt nu op Disney+ Star. Bekijk hier de trailer:

Titel: The New Mutants
Regisseur: Josh Boone