Doctor Strange in the Multiverse of Madness recensie - Modern Myths

Doctor Strange in the Multiverse of Madness recensie – Marvel horror van Sam Raimi

Met Doctor Strange in the Multiverse of Madness keert Benedict Cumberbatch, na enkele optredens in de Avengers- en Spider-Man-films, als Doctor Stephen Strange terug in een eigen verhaal. Een verhaal met een vleugje horror, want niemand minder dan Sam Raimi (The Evil Dead, Spider-Man) staat aan het roer van deze reis door het multiversum. Lees in onze Doctor Strange in the Multiverse of Madness recensie hoe de toekomst van Stephen Strange een veel duisterder tintje gaat krijgen. Doctor Strange 2 streamt nu op Disney+!

Wil je na het zien van Dr. Strange 2 meer weten over de Marvel-knipogen in de film? Lees ons Doctor Strange in the Multiverse of Madness easter eggs artikel!

In 2008 werd het Marvel Cinematic Universe geboren met Iron Man. Ondertussen zitten we middenin fase vier met de 28ste film. De eer is hierin weggelegd voor Dr. Strange in Doctor Strange in the Multiverse of Madness. De meester der mystieke kunsten verkent in deze film het gegeven van het multiversum verder. De ex-chirurg mag met zijn nieuw verworven toverkrachten de diepte van de parallelle realiteiten in.

Het voorzetje hiervan komt uit Spider-Man: No Way Home, maar die hoef je niet per se gezien te hebben om Doctor Strange 2 te begrijpen. Wel is het handig om kennis te hebben van de Disney+ serie WandaVision. Het waarom daarvan zal je snel duidelijk worden. Ik ging zonder het kijken van trailers of het lezen van spoilers de film in. Iets wat ik iedereen kan aanraden.

De Benedicts in Doctor Strange 2

The Evil Dead in Doctor Strange

Doctor Strange in the Multiverse of Madness is geregisseerd door Sam Raimi, een, voor mij, geen onbekende naam. De man is verantwoordelijk voor de horrorklassieker The Evil Dead. Ondertussen beslaat deze franchise drie films en een hervertelling van Fede Alvarez, een serie, enkele computerspellen, comics en zelfs een heuse musical.

De The Evil Dead-films heb ik grijsgedraaid (voor de jongsten onder ons, op VHS kon dat nog). Dus toen Scott Derrickson – de regisseur van de eerste Doctor Strange – wegens creatieve verschillen plaats moest maken voor Sam Raimi, was mijn interesse gewekt. In 2002 tot en met 2007 liet Raimi met zijn Spider-Man-films al zien het bronmateriaal te beheersen, dus een man met mystieke krachten die voornamelijk tegen bovennatuurlijke wezens vecht, zou kat in het bakkie moeten zijn. Toch?

America Chavez in the Multiverse of Madness

Doctor Strange in the Multiverse of Madness recensie – Oog in oog in oog

In Doctor Strange 2 is Stephen (Benedict Cumberbatch (Star Trek: Into Darkness, The Hobbit)) op het huwelijk van zijn ex-vriendin Christine (Rachel McAdams (Sherlock Holmes, Game Night)). Dan verschijnt het eenogige tentakelmonster Shuma-Gorath, die het voorzien heeft op de tiener America Chavez (Xochitl Gomez (Shadow Wolves)).

Eenmaal oog in oog (in éénoog), blijkt dat Strange al een tijdje dromen heeft over America. Zij blijkt de kracht te hebben door parallelle werelden te springen en is op de vlucht voor iemand die haar krachten wil hebben. Als ze er achter komen wie dat is, moeten de twee noodgedwongen het multiversum door, op zoek naar een oplossing voor hun problemen.

Shuma-Gorath in Doctor Strange 2

Cameo’s en feest der herkenning

Natuurlijk heeft een Marvel-film een aantal punten waar deze aan moet voldoen, maar Sam Raimi propt deze formule in het eerste half uur, om daarna vlot zijn eigen ding te doen. Uiteraard zien we de vaste cameo’s van Bruce “Shop smart, shop S-Mart” Campbell en zijn Oldsmobile, maar ook de typische camerahoeken en “splatstick”-scènes keren terug. Bruce Campbell is overigens zeker niet de enige cameo. Met name voor de comicliefhebbers is Doctor Strange 2 een feest der herkenning.

Elizabeth Olsen als Wanda Maximoff - The Scarlet Witch

Midnight Sons – Meer Marvel horror

Doctor Strange in the Multiverse of Madness recensie - Midnight Sons - Marvel
Midnight Sons – een bovennatuurlijk Marvel-team

Doctor Strange in the Multiverse of Madness is trouwens geschikt voor 12 jaar en ouder, maar neigt van alle MCU-films, tot nu toe, het sterkst naar horror. Dat is op zich fijn, zeker met een nieuwe Blade-film op komst. Volgens de geruchtenmachine is Marvel overigens ook bezig om een Halloweenspecial te maken met Werewolf by Night. Dat is trouwens niet zo ver gezocht, want welk personage verscheen er voor het eerst in Werewolf by Night #32? Juist, Moon Knight!

Volgens dezelfde geruchtenmachine zal er in die Halloweenspecial ook monsterjager Elsa Bloodstone verschijnen. Samen met Jack Russell of Jake Gomez (we moeten nog zien wie van deze twee Werewolfs by Night in live-actionvorm gaat verschijnen) en Moon Knight, zou die combinatie van personages een leuke Midnight Sons-serie kunnen betekenen. Al heeft Doctor Strange in de comics nooit echt in dat bovennatuurlijke team gezeten, zou er wel eens een meer duistere toekomst voor Strange in het MCU kunnen zijn…

Doctor Strange in the Multiverse of Madness recensie - Doctor Strange en het derde oog

Doctor Strange in the Multiverse of Madness recensie – Een dikke voldoende

Maar laat je eerst in de bioscoop visueel verwennen door Doctor Strange in the Multiverse of Madness. Het verhaal van de film heeft weinig om het lijf en slaagt er niet echt in te verrassen. De personages worstelen om een beetje groei en chemie te creëren, maar de film heeft wel enkele van de beste effecten die we tot nu in een Marvel-film hebben gezien.

De sfeer en de beelden (en de nieuwe mantel van Dr. Strange – red.) maken het gemis van een sterk verhaal een stuk minder erg, en als we daar de kenmerkende stijl van Raimi bij optellen, komen we toch op een dikke voldoende. Blijf ook zeker tot de aller-, allerlaatste scène na de aftiteling, om nog een paar keer verrast te worden.

Doctor Strange in the Multiverse of Madness streamt nu op Disney+. Bekijk hier de trailer:

Titel: Doctor Strange in the Multiverse of Madness
Regisseur: Sam Raimi