Maid of Sker recensie - Modern Myths

Maid of Sker recensie – Horror survival rond een waargebeurd spookverhaal

Vorig jaar zomer verscheen de first-person survival horror game Maid of Sker dat zich afspeelt in Sker Hotel op het mysterieuze Sker Island. Al snel kom je erachter dat daar van alles mis is en blijkt elk geluid dat je maakt monsterachtige griezels aan te trekken. Inmiddels is er een update voor het spel verschenen waarmee je hem kunt spelen op de PlayStation 5 en de Xbox Series X. Compleet met nieuwe uitdagingen. En aangezien het hier om een spel gaat gebaseerd op Britse folklore uit onder andere Wales, was er voor Paul geen enkele reden meer om niet op vakantie naar Sker Hotel te gaan. Lees in zijn Maid of Sker recensie of hij er uitgerust (of überhaupt) van is teruggekeerd!

Maid of Sker is een first-person survival horrorspel ontwikkeld door Wales Interactive. De game speelt zich af in 1898 in het Sker hotel op het denkbeeldige eiland Sker Island. De hoofdrolspeler Thomas Evans is door zijn vriendin Elisabeth gevraagd om naar het eiland te komen. Nadat haar familie zich vreemd begon te gedragen roept zij Thomas’ hulp in om de mysterieuze gebeurtenissen in het hotel te onderzoeken.

Tijdens zijn speurtocht ontdekt Thomas dat er een sekte actief is die “The Quiet Ones” wordt genoemd. Gaandeweg vind je oude grammofoonplaten in het hotel die inzichten geven over Elisabeth en haar familie. Kortom, een mooie basis voor een stevig horrorverhaal.

Sker Hotel

De spoken van Sker House

The Maid of Sker - R.D. BlackmoreDeze basis wordt gevormd door het werkelijk bestaande Sker House, waarvan wordt geloofd dat er in dit huis twee spoken rondwaren. Eén geest zou de kapitein zijn van een schip dat verging op een rots bij Sker Point.

Het tweede spook is Elizabeth Williams. Haar vader zou haar in het huis opgesloten hebben in haar kamer om te voorkomen dat ze zou weglopen met haar minnaar. De legende gaat dat ze zou zijn gestorven aan een gebroken hart. Daarnaast is Sker House bekend van een boek uit 1872, geschreven door R.D. Blackmore: The Maid of Sker.

Maid of Sker recensie – Zing het eens

Wales Interactive heeft dit spookverhaal genomen en daar in Maid of Sker hun eigen draai aan gegeven. Het verhaal begint in een trein en al snel zie je dat het spel op de PlayStation 5 grafisch erg mooi is. De update naar de next gen consoles biedt je dan ook 4K-kwaliteit met 30 fps of een 1440p modus met 60 fps. De textures hebben een betere resolutie en veel geluiden zijn indringender gemaakt. En – ook niet geheel onbelangrijk – de laadtijden in het spel zijn een stuk sneller.

Het enige wat je bij de start van het spel bij je hebt, is een brief van Elizabeth waarin staat dat ze door haar vader wordt gedwongen om te zingen. Ze vraagt je een lied te componeren dat het nummer dat ze moet zingen bestrijdt. Deze introductie is redelijk verwarrend, want waar de meeste games je een korte introductie geven, moet je hier direct zelf uitzoeken wat te doen. Zo wordt er bijvoorbeeld slechts kort aandacht besteed aan de besturing.

Elizabeth Williams

Spanning en stilte

Vanaf het moment dat je de trein uitloopt, merk je al dat de wereld schimmig is en dat de spanning goed opgebouwd wordt. Bij binnenkomst is er niemand in het hotel. Je hoort in de verte een telefoon rinkelen en je krijgt Elizabeth aan de lijn. Ze vraagt je om cilinders te zoeken voor een reusachtig orgel. Dit wordt dan ook je hoofddoel in het verhaal.

Pas na een half uur tot drie kwartier spelen kwam ik iemand tegen. Het was een van “The Quiet Ones” met een masker over zijn gezicht. Een beetje zoals Scarecrow uit de Batman comics. Al snel leer je dat deze figuren reageren op geluid. Door je handen voor je mond te doen kunnen ze je niet horen als ze dichterbij komen. Hierin zit het gevaar: je moet opletten waar je loopt of tegenaan loopt.

Sttt be very quiet

Geluiden met en zonder consequenties

Soms kreeg ik het idee dat Thomas een vreselijk astmatische man is. Bij elk wolkje stof begint hij te hoesten. En op het moment dat je te dicht bij het vuur loopt, is het weer hoesten geblazen. Doordat je weinig tot geen geluid mag maken, heb ik bijna het volledige spel rondgekropen om zo weinig mogelijk geluid te produceren.

Tijdens dat rondsluipen werd het me af en toe niet helemaal duidelijk waarom het ene geluid wel en het andere geluid niet voor problemen zorgde. Soms stond ik gewoon en liep ik rond, waarbij ik werd gehoord. Op een ander moment ging ik al kruipende richting een deur waarbij ik bepaalde schakelaars moest omzetten. Het openen van de deur gaf hierbij geluid, maar zorgde er niet voor dat ik gehoord werd. Ik kon zonder problemen verder. Zelfs als Elizabeth je belt, wordt er niet gereageerd op die rinkelende telefoon.

Het spookt op Sker Island

Maid of Sker recensie – Plaatjes draaien

Om je voortgang te saven moet je gedurende je avontuur grammofoonplaten beluisteren. Ook hier maalt niemand om het geluid dat dit veroorzaakt. Wel geeft het je informatie waarin je de zaken ontrafelt rond wat er zich in het hotel heeft afgespeeld.

Het idee om met geluiden te werken is goed bedacht, maar helaas niet altijd goed uitgewerkt. Ik had toch graag gezien dat de “Quiet Ones” op de telefoon reageren of dat ze aanwezig waren in de buurt van de grammofoonplaten. Daarmee zou je zelf het besluit kunnen nemen om voor het savepoint te gaan of om het ergens anders te proberen.

Sker Island

Nieuwe nachtmerries

Met de update van Maid of Sker voor de PlayStation 5 en Xbox Series X zijn er ook extra uitdagingen aan het spel toegevoegd. Denk hierbij aan Call of Duty: Zombies. De spelwereld wordt gebruikt om je bepaalde first-person shooter challenges te geven die niet aan het hoofdverhaal zijn gekoppeld. Nu kun je op Sker Island met wapens de bekende – en nieuwe – vijanden te lijf gaan in game modes als “The Long Night” en “Nightmare at the Hotel”.

Je krijgt onder andere een .357 Magnum, een bijl of een afgezaagde, dubbelloops geweer. In de meeste uitdagingen krijg je drie levens en moet je je een weg naar buiten vechten. In de modus “In Darkness” doe je dit in het pikkedonker en heb je – naast je wapens – de beschikking over een zaklantaarn. Ben je het dus even zat om op je tenen door het spel te moeten sluipen, dan kun je in deze uitdagingen helemaal los gaan. Laat ze je maar horen!

Shotgun in Hotel Sker

Maid of Sker recensie – Af en toe flink schrikken!

Het hoofdspel speel je in ongeveer vier uur uit. Ik had daarbij wel meer over de geschiedenis van Sker Hotel willen leren. Zo zit ik nog met veel vragen die onbeantwoord bleven. Ik had bijvoorbeeld graag gezien welke uitleg de ontwikkelaars geven over het doordraaien van Elisabeths vader.

Voor de doorgewinterde survival horror gamer zal alles in Maid of Sker niet echt heel nieuw zijn. Maar voor iemand die net komt kijken in het horrorgame genre zal het af en toe goed schrikken zijn op Sker Island. Zeker nu alles er prachtig uitziet op de next gen consoles!

Maid of Sker is nu verkrijgbaar op PlayStation 4/5, Xbox One/Series X en Nintendo Switch. Bekijk hier de story trailer:

En hier de Challenge Modes trailer:

Voordelen: Prachtige omgevingen / Veel sfeer en spanning / Gameplay rond geluiden
Nadelen: Vijanden reageren soms niet op geluiden / Verhaal laat vragen onbeantwoord

Titel: Maid of Sker
Ontwikkelaar: Wales Interactive
Uitgever: Perp Games
Gespeeld op: PlayStation 5
Genre: Horror / Survival

© 2019-2024 Modern Myths / Beeldmateriaal: © Wales Interactive

The Quiet Ones houden niet van herrie

Maid of Sker - Banner

Paul van Deursen Jr.

Paul weet het nog goed: de sensatie van het spelen van zijn allereerste game: Mario. Op de Nintendo 8bit, uiteraard. Hij was een jaar of zeven toen hij terecht kwam in de wonderlijke wereld van games. Zijn vader werkte bij een fotowinkel waar ook games werden verkocht en Paul werd meteen gegrepen door het gamevirus. Alle trends heeft hij op de voet gevolgd en hij kan onmogelijk een favoriete game aanwijzen. Als het toch moet, staan Mario, Zelda en FIFA zeker in de top tien. Voor Fantasize test Paul met veel enthousiasme games, om lezers alle ins en outs te vertellen.