Mandibules recensie - Modern Myths

Mandibules recensie – Vrolijke, absurdistische film met een vlieg

Net als de Britten hebben ook de Fransen typische humor. Hun voorliefde voor komische situaties komt in de absurdistische komedie Mandibules (onderkaken) helemaal tot zijn recht. De twee losers Manu en Jean-Gab denken snel rijk te kunnen worden als ze een gigantische vlieg in de kofferbak van een auto aantreffen. Tijdens hun pogingen dit insect van formaatje bulldog (ook de Franse variant natuurlijk) te trainen, stuntelen de heren van de ene ramp naar de andere. Lees in onze Mandibules recensie waarom deze vrolijke film precies is wat we nu nodig hebben.

Update 25-6: Mandibules draait nu ook regulier in de bioscoop! Lees meer recensies in onze Imagine Film Festival 2021 special.

Mandibules recensie - posterDe muziek aan het begin van Mandibules stemt je meteen vrolijk. We treffen Manu (Grégoire Ludig (Hero Corp)) aan in zijn slaapzak op het strand, waar hij half in de branding ligt te pitten. Hij wordt gewekt door een kennis die hem een eenvoudig klusje aanbiedt waar hij 500 euro mee kan verdienen. Pik een auto op, haal een koffertje, kijk er niet in en lever het koffertje elders af. Stel verder geen vragen en je krijgt die smak geld. Manu, die zijn huis is uitgezet, kan wel wat centen gebruiken en accepteert de klus.

Hij pikt de auto op en rijdt eerst naar zijn vriend Jean-Gab (David Marsais (C’est la vie)). Ook Jean-Gab heeft het niet ver geschopt in het leven en zit om geld verlegen. Samen rijden de vrienden richting het adres waar ze hun lading moeten ophalen, als ze plots een vreemd, brommend geluid in de auto horen. Het geluid blijkt uit de kofferbak te komen, waar een reusachtige vlieg klem zit. Het is het begin van een aantal dagen vol tegenspoed.

David Marsais en Grégoire Ludig in Mandibules

Wordt snel rijk

Na hun eerste schrik zien Manu en Jean-Gab in de flinke vlieg een manier om snel rijk te worden. Ze besluiten het insect te trainen om spullen voor hen te halen, met als ultieme doel het beestje een bankoverval te laten uitvoeren. Ze plakken de vleugels van de uit de kluiten gewassen bromvlieg af – want anders zou hij toch meteen wegvliegen – en nemen hem mee. De opdracht om het koffertje te halen laten de heren schieten en ze gaan op zoek naar een geschikte plek om de training te starten.

Grote vlieg in je kofferbak

Mandibules recensie – Een opeenvolging van grappen

Het ene grappige voorval na het andere wisselt zich vervolgens af. Vooral Manu zorgt voor veel ellende, terwijl Jean-Gab zich steeds meer aan hun nieuwe huisdier gaat hechten. De heren overnachten in hun auto, in een stacaravan in the-middle-of-nowhere en worden uiteindelijk opgepikt door een groepje vrienden. Een van hen, Cécile, denkt Manu van vroeger te herkennen en nodigt ze uit mee te gaan naar de villa waar ze verblijven.

Gezellig in een vakantie villa

Spraakprobleem

Terwijl Manu en Jean-Gab hun forse bromvlieg geheim proberen te houden, vertrouwt Céciles vriendin Agnès (Adèle Exarchopoulos (Orpheline)) het zaakje niet en probeert de heren te betrappen. Maar Agnès heeft een ongeluk gehad en kampt sindsdien met een spraakprobleem. Ze kan enkel nog schreeuwen…

Dit zijn zomaar wat verschillende absurde gebeurtenissen waar Mandibules vol mee zit. De regisseur van al deze kolder is Quentin Dupieux, die onder andere de horror Rubber uit 2010 gemaakt heeft. Hierin raakt een moordlustige autoband met psionische krachten geobsedeerd door een mysterieuze vrouw. Ik verzin het niet!

Adèle Exarchopoulos als Agnès

Mandibules recensie – Anderhalf uur lol en onzin

Acteurs Grégoire Ludig en David Marsais op hun beurt vormen al bijna 20 jaar het komische duo “Palmashow” en zijn goed op elkaar ingespeeld. Vooral Ludig lijkt in zijn doen en laten in deze film een beetje op Jeff Daniels als Harry in Dumb and Dumber, maar dan wat onbeschofter (het blijft Franse humor). David Marsais is echter geen Jim Carrey, die Lloyd in Dumb and Dumber speelt.

Mandibules kan wat humor betreft ook niet tippen aan die Amerikaanse komedieklassieker uit 1994, maar neemt je wel bijna anderhalf uur lang mee van de ene idiote gebeurtenis naar de andere. Het is gewoon een heerlijk luchtige klucht om tijdens Imagine Film Festival de lockdown even te vergeten en gewoon onbevangen vrolijk te zijn. Het einde van de film opent de deur voor een vervolg, dat er wat mij betreft best mag komen. Net als Manu en Jean-Gab ga je van de vlieg houden. En stiekem ook een beetje van die losers zelf. Stier!*

* Maak een vuist en steek je wijsvinger en pink in de lucht. Net als Manu en Jean-Gab al jaren doen. Waarom? Zomaar!

Mandibules is online te zien op Imagine Film Festival 2021 op 9 april om 19:30. Tickets en tijden vind je op de Mandibules pagina. Bekijk hier de trailer:

Titel: Mandibules
Regisseur: Quentin Dupieux
Acteurs: Grégoire Ludig, David Marsais, Adèle Exarchopoulos
Distributeur: Gusto Entertainment
Genre: Komedie

Imagine Film Festival 2021

Imagine is het grootste filmfestival voor de fantastische film in Nederland. Kijk tijdens Imagine Film Festival 2021 van 7 t/m 17 april online naar het beste op het gebied van fantasy, horror en sciencefiction. Bij Imagine draait alles om de verbeelding. Laat je meevoeren naar andere werelden. Of kijk anders naar onze eigen wereld. Daarbij onderzoekt het festival nieuwe vormen om fantastische verhalen te ervaren. Zoals virtual reality en fantastische games. In verdiepende programma’s biedt het festival achtergronden, geschiedenis en context. Voor onze recensies van de films en een interview kijk je bij onze Imagine Film Festival 2021 special!

Imagine Film Festival 2021 bannerLees meer Modern Myths-recensies!

Mandibules recensie: © 2019-2024 Modern Myths / Beeldmateriaal: © Gusto Entertainment

David Marsais als Jean-Gab en Grégoire Ludig als Manu