New order recensie - Modern Myths

New Order recensie – Politieke sciencefiction opent Imagine 2021

De openingsfilm van Imagine Film Festival 2021 is het Mexicaanse sciencefiction drama New Order van regisseur Michel Franco. In deze beklemmende speculatieve fictie is een burgeropstand in volle gang, terwijl een steenrijke familie een huwelijk viert. De situatie loopt volledig uit de hand als plunderaars over de kloof tussen arm en rijk springen. Met een nieuwe, totalitaire orde tot gevolg. Lees in onze New Order recensie hoe het toekomstbeeld van deze film benauwend dicht bij onze actualiteit staat.

Lees meer recensies in onze Imagine Film Festival 2021 special.

New Order recensie - posterBegin dit jaar bestormde een meute het Amerikaanse Capitool. In Nederland ging een avondklok in vanwege de oplopende corona-cijfers, met plunderingen tot gevolg. Sindsdien moet de politie regelmatig pleinen en parken schoonvegen, vanwege ofwel demonstraties, of een te grote groep vrijbuiters die zich niet aan de regels voor onderlinge afstand wil houden. Ook is er een dreigende burgeroorlog in Myanmar en richtten in Tigray Ethiopische soldaten een bloedbad aan. Kortom: het is onrustig in de wereld.

De Mexicaanse film New Order (Nuevo orden), waar Imagine Film Festival dit jaar mee opent, is dan ook helaas helemaal van deze tijd. Hoewel je ook kan stellen dat deze “nieuwe orde” gewoon als ouderwetse chaos aanvoelt.

New Order recensie

Groen staat voor een gewelddadige revolutie

De film opent met een ouder echtpaar in een ziekenhuis. Zij heeft een hartoperatie nodig, maar als het ziekenhuis wordt ontruimd om plaats te maken voor gewonde demonstranten, wordt het stel naar huis gestuurd. De demonstranten zitten onder de groene verfvlekken.

Ondertussen treedt in een steenrijke familie dochter Marianne (Naian González Norvind (Gotham)) in het huwelijksbootje. Het chique feest is in volle gang, maar de broeiende onrust rondom de villa blijft niet onopgemerkt. Er zijn straten afgezet, waardoor de gasten moeite hebben om te arriveren. Ook de ambtenaar die het huwelijk moet voltrekken, is verlaat. Mariannes moeder is zeer nerveus en bergt elke envelop met een gift voor het bruidspaar meteen op in een verborgen kluis in de slaapkamer. Ook controleert ze telkens de kleur van het water uit de kranen. Als een auto van een van de gasten onder de groene verf zit en ook een van de kranen in de villa groen water geeft, is de spanning te snijden.

Marianne gaat trouwen - New Order

New Order recensie – Wie goed doet…

Dan staat de oude man uit het ziekenhuis op de stoep. Hij heeft jaren geleden voor de rijke familie gewerkt en komt smeken om geld voor de operatie van zijn vrouw. Ze zijn nu op een privé-ziekenhuis aangewezen en hebben 200.000 peseta’s nodig. Mariannes moeder – en later haar zoon – sturen hem weg met wat schamele bankbiljetten, maar Marianne laat het er niet bij zitten. Zij wil het stel dat jaren voor hen gezorgd heeft niet in de steek laten en gaat op weg naar hun huis om te helpen.

Maar als de demonstranten over de muur van de villa klimmen, breekt de hel uit. In een gewelddadige uitbarsting van moord en roof wordt de villa geplunderd. Gasten worden neergeschoten en het leger moet eraan te pas komen om de situatie de kop in te drukken. Maar dan nemen de soldaten op hun beurt ook de nodige gevangenen. Ondertussen verstopt Marianne zich in de auto op weg naar het oude echtpaar. Daar duikt ze onder, maar ontsnapt uiteindelijk ook niet aan het geweld.

De revolutie is groen

Rauw op je dak

New Order valt je rauw op je dak. Dit is geen thriller waarin relaties tussen daders en slachtoffers opgebouwd worden of de arme underdogs en de egocentrische rijken dichter naar elkaar toe groeien. Dit is een keiharde visie op machtsverschillen, corruptie en ongelijkheid. Er wordt gemoord, verkracht, gemarteld en vernield. Meteen, zonder discussie. Je krijgt ook geen uitleg over het hoe en waarom, maar wordt meegesleurd in de gebeurtenissen die tot het eveneens rauwe einde leiden.

Midden in de film valt het je ook ineens op dat er geen soundtrack is. De film is stil, op enkel de omgevingsgeluiden en de gesprekken van de personages na. Dit draagt bij aan de onheilspellende sfeer, waar er voor geen van de hoofdpersonen een uitweg lijkt te zijn. Er zijn geen winnaars in deze revolutie, enkel slachtoffers.

Slachtoffers van de revolutie

Only the dead have seen the end of war

Only the dead have seen the end of war - Omar Rodriguez-Graham
Only the dead have seen the end of war – Omar Rodriguez-Graham

Aan de muur van de villa hangt het schilderij “Only the dead have seen the end of war” van de Mexicaans-Amerikaanse kunstenaar Omar Rodriguez-Graham. Het staat symbool voor de boodschap in de film, waar – ondanks de “nieuwe orde” – uiteindelijk niets lijkt te veranderen. Het volk komt in opstand, het leger grijpt de macht, een nieuw bewind wordt geïnstalleerd en het cirkeltje begin opnieuw. Totalitaire macht en corruptie gaan hand in hand en maakt door alle lagen van de bevolking slachtoffers.

Het is een harde boodschap om Imagine 2021 mee te beginnen. Maar, met de voorbeelden uit onze actualiteit aan het begin van deze recensie in ons achterhoofd, is deze film helemaal geen speculatieve fictie die ongeloofwaardig is. Sterker nog, het verhaal komt akelig dichtbij. Het doet je beseffen hoe dun ons laagje beschaving is en hoe makkelijk je wereld van de een op de andere dag kan veranderen, als een grote groep met wapens bepaalt dat het genoeg is en verandering forceert. In de geschiedenis zijn genoeg van die bloederige revoluties te vinden.

New Order recensie – Sciencefiction die je op scherp zet

De opbouw naar de geweldsexplosie in New Order is zeer beklemmend. De wereld van de rijkelui is fris en vol felle kleuren. Daartegenover staat de grauwe werkelijkheid van de wereld buiten de villa, waar het groen van de opstand de veranderingen aankondigt. Als het geweld van de opstand voorbij is, is ook de spanningsopbouw verdwenen. Je krijgt in korte tijdsprongen de ellende na de machtsverschuiving te zien, tot aan het onherroepelijke, neerslachtige einde.

Net als het schilderij van Rodriguez-Graham is er in New Order een grote kleurenexplosie van geweld, waar je – nadat je het gezien hebt – lang kunt nadenken over de boodschap die erin verborgen zit. Nu is die boodschap van regisseur Michel Franco (Chronic) niet subtiel, maar dus wel actueel. Na afloop van de film zie je misschien zelf ook wat groen door wat er over je heen gekomen is, maar het toont wel dat je de problemen in de wereld niet altijd buiten de muren van je eigen villa moet houden. Voor we met de titels van Imagine 2021 verder gaan die over-the-top griezelig, komisch of anderszins fantastisch zijn, zet deze serieuze noot om mee te beginnen je op scherp.

New Order is online te zien op Imagine Film Festival 2021 op 7 april om 19:30. Tickets en tijden vind je op de New Order pagina. Bekijk hier de trailer:

Titel: New Order
Regisseur: Michel Franco
Acteurs: Naian González Norvind, Fernando Cuautle, Diego Boneta
Distributeur: The Match Factory
Genre: Sciencefiction / Speculatieve fictie / Drama

Imagine Film Festival 2021

Imagine is het grootste filmfestival voor de fantastische film in Nederland. Kijk tijdens Imagine Film Festival 2021 van 7 t/m 17 april online naar het beste op het gebied van fantasy, horror en sciencefiction. Bij Imagine draait alles om de verbeelding. Laat je meevoeren naar andere werelden. Of kijk anders naar onze eigen wereld. Daarbij onderzoekt het festival nieuwe vormen om fantastische verhalen te ervaren. Zoals virtual reality en fantastische games. In verdiepende programma’s biedt het festival achtergronden, geschiedenis en context. Voor onze recensies van de films en een interview kijk je bij onze Imagine Film Festival 2021 special!

Imagine Film Festival 2021 banner

New Order recensie: © 2019-2024 Modern Myths / Beeldmateriaal: © The Match Factory

Naian González Norvind als Marianne