Undergods recensie - Modern Myths

Undergods recensie – Briljant deprimerende Imagine 2021 film

In de dystopische wereld van Undergods vertellen twee mannen met een lugubere baan elkaar verontrustende verhalen. Een diverse schare acteurs komt hierin voorbij. Silvia bekeek deze bijzondere omnibusfilm van regisseur Chino Moya en vroeg zich hardop af: is deze filmmaker briljant, of gek? Lees onze Undergods recensie!

Lees meer recensies in onze Imagine Film Festival 2021 special.

Undergods recensie - posterIn een dystopische wereld rijden twee mannen door een grijze stad. Veel leven is er niet, maar met hun busje rapen ze de doden bijeen die langs de kant van de weg liggen. Hier en daar pikken ze ook de levenden op om hen vervolgens te verkopen. De doden worden overigens verkocht voor het vlees, de levenden voor een soort slavenhandel-achtige coöperatie. Wat er onder de wereld gebeurt, is wellicht net zo verschrikkelijk als wat er zich in de wereld an sich afspeelt.

Een ding is duidelijk: van de wereld zoals we die ooit kenden, is niet veel meer over. De twee mannen in het busje vertellen elkaar verhalen om de tijd te doden. Uit hun fantasie ontspruiten de meest naargeestige en verontrustende verhalen. Maar zijn deze verhalen altijd fictie?

Johann Myers en Geza Rohrig

Diverse schare acteurs

Undergods is geschreven en geregisseerd door Chino Moya, een relatief onbekende naam in de filmwereld. De film kwam al in 2020 uit, maar kun je nu online zien op Imagine Film Festival 2021. De muziek werd gecomponeerd door Wojciech Golczewski en een variatie aan verschillende acteurs en actrices trekt aan je voorbij. Het zijn geen grote Hollywood namen, maar voor de fervente film- en seriekijkers onder ons zal er hier en daar een “waar ken ik die van?”-momentje opduiken.

Zoals Jan Bijvoet bijvoorbeeld, de Vlaamse acteur die we eerder in Into the Night, De Brief voor de Koning en Peaky Blinders voorbij zagen komen. Adrian Rawlins kennen we van de Harry Potter-films. Kate Dickie speelde in Game of Thrones en Tadhg Murphy had een rol in Vikings. Ook de Belg Éric Godon heeft al een behoorlijke carrière achter de rug, ondanks het feit dat hij pas op 41-jarige leeftijd begon met acteren. Undergods is een Belgische, Estlandse, Servische, Zweedse en Britse film waarbij de voertaal Engels is.

ETA Hoffmann

Undergods recensie – Geen draken en elven

Bij Undergods vergeleken is The Walking Dead “a picknick in the park”. Wat een grijze en vooral deprimerende setting. Als dit het vooruitzicht voor de wereld is: “Just shoot me.” De film wordt geschaard onder de noemer “fantasy”, maar dat dekt de lading niet helemaal. Het fantastische filmgenre wordt vaak geassocieerd met elven en draken, maar daar is bij Undergods geen sprake van. Maar er valt ook niet te spreken van horror of van suspense. Kortom: deze film laat zich niet makkelijk indelen.

Roze in het grauw

Een hommage aan Metropolis misschien?

Roborecht en de acht betekenissen van slaaf - Metropolis poster
Metropolis

De filmposter van Undergods doet meteen denken aan Metropolis en inderdaad, tegen het eind van de film zie je daar een duidelijke verwijzing naar.

Maar ook in het begin doet de film al behoorlijk deprimerend en sinister aan als duidelijk wordt dat de personages in de diverse verhalen niets anders dan onheilstijdingen zijn toebedeeld. Drama, pech, moord en doodslag, maar vooral de hopeloosheid van het moment spatten van het scherm.

Lugubere verhalen in Undergods

Gevoel voor leegte

Het is niet altijd duidelijk of we ons als kijker in de fictie of de realiteit van de film begeven. De scheidslijn is soms dun, niet in de laatste plaats omdat de verhalen naadloos in elkaar overgaan. De muziek heeft een grootste bijdrage aan deze rolprent. Wie kent A Clockwork Orange nog, waarbij de vreemde muziekstukken de film meesterlijk ondersteunen? Dat is bij Undergods niet anders. De componist heeft de muziek een wonderlijk jaren 70 en 80 feeling meegegeven die de leegte en moedeloosheid heel goed benadrukt.

Waar gaat dat heen

Undergods recensie – Toch ook een lichtpuntje

Aan het eind van de film proosten de twee mannen in het lijkenbusje gekscherend op “familie”, wat de hele filmervaring nog schrijnender maakt. In het geheel is slechts een enkel lichtpuntje te ontdekken, maar zelfs dat is twijfelachtig. Een vader en dochter die een bescheiden rol in de film hebben, zijn op zijn minst vreemd te noemen, maar uiteindelijk lijkt het of zij beiden de dans ongeschonden ontspringen. De rest heeft het nakijken.

De maker van deze film is of briljant, of gek. Die twee liggen dicht bij elkaar, nietwaar? Welke het is? Beslis dat zelf maar. Ga Undergods kijken!

Undergods is online te zien op Imagine Film Festival 2021 op 8 april om 19:30. Tickets en tijden vind je op de Undergods pagina. Bekijk hier de trailer:

Titel: Undergods
Regisseur: Chino Moya
Acteurs: Johann Myers, Géza Röhrig, Michael Gould, Jan Bijvoet
Productie: BFI Film Fund
Genre: Sciencefiction / Fantasy

Imagine Film Festival 2021

Imagine is het grootste filmfestival voor de fantastische film in Nederland. Kijk tijdens Imagine Film Festival 2021 van 7 t/m 17 april online naar het beste op het gebied van fantasy, horror en sciencefiction. Bij Imagine draait alles om de verbeelding. Laat je meevoeren naar andere werelden. Of kijk anders naar onze eigen wereld. Daarbij onderzoekt het festival nieuwe vormen om fantastische verhalen te ervaren. Zoals virtual reality en fantastische games. In verdiepende programma’s biedt het festival achtergronden, geschiedenis en context. Voor onze recensies van de films en een interview kijk je bij onze Imagine Film Festival 2021 special!

Imagine Film Festival 2021 banner

Undergods recensie: © 2019-2024 Modern Myths / Beeldmateriaal: © BFI Film Fund

Slaap lekker in Undergods