Hay van den Munckhof banner – Modern Myths

Race door de tijd recensie – Een novelle over tijdreizen die smaakt naar meer

Kennis vergaar je op vele manieren. Bijvoorbeeld door het lezen van historische romans. Toegegeven, als feiten met fictie vermengd worden, is het handig om na het lezen van zo’n verhaal de bronvermelding goed door te nemen. Maar het belangrijkste is natuurlijk dat je interesse in de geschiedenis gewekt is. En wat is geschiedenis anders dan verhalen? In Race door de tijd van auteur Hay van den Munckhof wordt de geschiedenis op de Tijdreisfaculteit van de Magische Academie opengebroken. Maar is een digitale novelle genoeg om dat potentieel te benutten? Lees het in onze Race door de tijd recensie!

Race door de tijd is een digitale novelle, uitgegeven door H!P Publishing. Vanaf 15.000 woorden kan je je manuscript in de genres Feelgood, Yound Adult, Roman en Thriller aanbieden en is het uitgeven van je eigen verhaal zo lekker laagdrempelig. Je vindt er bijvoorbeeld ook de Terence & Tilly – Sterke Verhalen trilogie van onze eigen Silvia van Gimst.

In Race door de tijd beleven we het verhaal door de ogen van Maya, een cum laude studente die – samen met haar jeugdvriend Arne – wordt toegelaten op de Magische Academie van Nieuw-Amsterdam. Haar droomwens is de toekomst bezoeken en erachter komen hoe onze wereld zich zal ontwikkelen. Maar voor het zover is, moet ze colleges volgen en zich voorbereiden op alle regels die op tijdreizen van toepassing zijn.

Magisters en tijdmachines

Ik las Race door de tijd op mijn mobiel met een eBook app. De 302 pagina’s tellende novelle leest op die manier lekker weg, al kloppen sommige woordafbrekingen niet helemaal. Maar een kniesoor die daarop let. Je gaat met Maya en Arne mee naar de Magische Academie, een onheilspellend gebouw waar de Magisters hun tijdmachines perfectioneren. Je kunt er iedere plaats en tijd mee bereiken.

Maya doet haar best niet afhankelijk te lijken van Arne en zeker niet over te komen als een koppel. Het eerste semester op de academie wordt tussen neus en lippen door behandeld, want de leerlingen moeten in het tweede semester in een faculteit worden ingedeeld. Als je tenminste voor die tijd niet afgevallen bent. De tijdreisfaculteit is daarbij erg populair en niet iedereen zal toegelaten worden. Maya begint zenuwachtig te worden…

Race door de tijd recensie – Alfa en bèta, Kairos en Chronos

Gelukkig worden zowel Maya als Arne toegelaten. Maya moet zich echter gaan richten op geschiedenis en taal, terwijl Arne wiskunde en techniek krijgt toegewezen. Als bèta-student zou Maya dat liever anders zien. Arne is, op zijn beurt, een echte alfa en lijkt dus ook niet helemaal op zijn plek te zitten. Maar gedurende het tweede semester valt alles op zijn plaats.

Maya wordt ingedeeld bij Magister Kairos en Arne bij Magister Chronos. Dat zijn beide Griekse namen die slaan op hoe we het begrip “tijd” interpreteren. Chronos staat voor meetbare tijd; Kairos is de personificatie van de “gelegenheid”: het juiste moment om iets voor elkaar te krijgen. Je zou bijna zeggen, de god van de timing. Dus ook daar lijken de studenten geplaatst te zijn bij juist het tegenovergestelde van waar ze goed in zijn.

Ken je talen

Wat ook leuk is: om opdrachten in het verleden te kunnen uitvoeren, moet je op de hoogte zijn van de gebruiken in die tijd. Ook de taal die dan gesproken wordt, zal je moeten beheersen. Zo moet je – om naar de Middeleeuwen te mogen afreizen – spreekvaardig zijn in Frankisch, Oud-Fries, Oud-Saksisch en Oud-Noors. Gelukkig kan de Academie die talen in je brein planten, inclusief applicaties die rekening houden met de ontwikkeling van die talen in de specifieke jaren waarin je je bevindt. Het Middeleeuws in het jaar 800 is namelijk anders dan dat van 1100.

Alles wat ik tot nu toe aangekaart heb, zijn allemaal geweldige details die logisch klinken als je erover nadenkt. Maar met tijdreizen is er altijd een standaard prangende vraag: wat betekent het voor de toekomst als je iets in het verleden verandert? Daar krijg je in Race door de tijd geen antwoord op. Ook het daadwerkelijke nut van het tijdreizen blijft onderbelicht. Waarom is de Magische Academie opgericht en waarom worden er opdrachten naar het verleden en de toekomst ondernomen? Waar Race door de tijd aan de ene kant zeer specifieke details geeft, blijven er aan de andere kant enorme vragen open.

Race door de tijd recensie – Hartzeer en melodrama

Het helpt daarbij niet dat Race door de tijd een young adult novelle is. Zodra het tweede semester begint, maakt Maya kennis met medestudent Knut. Een Scandinavische “hunk” die als “bad boy” het hoofd van Maya op hol brengt. Ten koste van Arne natuurlijk. In het – naar mijn smaak – veel te lange stuk over Maya en Knut, wordt Arne jaloers en blijkt Maya jongens nog niet helemaal goed in te kunnen schatten.

Nu vind ik veel young adult romans te melodramatisch en raak je mij kwijt als de hoofdpersoon in zelfmedelijden lijkt te verzanden. Als hij of zij liever zou sterven dan nog langer zonder de ander te zijn, blader ik snel door. Liever had ik in dit stuk van het boek meer geleerd over de achtergrond van de Magische Academie en het hoe en waarom van de opdrachten in de tijd.

Duurstede in de negende eeuw

Het young adult hartenleed heeft echter wel een functie. Het is de aanleiding voor het tweede deel van het verhaal, waarin Arne en Maya naar de Viking-tijd gaan. Leuk detail is dat hun bestemming Dorestad in de negende eeuw is, de plaats die nu bekend staat als Duurstede. Zo leer je weer wat meer over de geschiedenis van Nederland.

Ook hier is nagedacht over wat wel en niet kan. Zo is het in de geschiedenis niet altijd mogelijk om als vrouw iets voor elkaar te krijgen. Laat staan als vrouw met een getinte huid. Het verdere verhaal draait om het drama tussen Maya en Arne en hoe ze moeten overleven in de Viking-tijd. Daarbij kom je er ook achter dat elke tijdreiziger over een speciale kracht beschikt die hem of haar tijdens het tijdreizen van pas kan komen.

Tijdreizen zonder grappen en grollen

Wie – net als ik – opgegroeid is met Suske en Wiske-stripboeken, heeft een uitgebreide ervaring met tijdreizen. Race door de tijd is echter geen vrolijk tripje naar het verleden vol grollen en grappen. In deze novelle ervaar je aan den lijve hoe hard het bestaan vroeger was. In de middeleeuwen is de beschaving uiteraard heel anders en is slavernij en geweld aan de orde van de dag. De avonturen van Maya en Arne nemen hier een duistere wending en bloed wordt niet geschuwd.

Race door de tijd recensie – Een mix van Suske en Wiske en Harry Potter

Race door de tijd zou je bijna een mix tussen Suske en Wiske en Harry Potter noemen. Bijna. Het verhaal neigt namelijk meer naar het duistere van de latere delen van de boeken rond de tovenaarsleerling. Al hebben de details van het tijdreizen dus wel iets weg van de avonturen van de Belgische kinderen.

Maar ik vind het thema van Race door de tijd eigenlijk te groot voor een novelle. Ik heb na het lezen van het verhaal gewoon te veel vragen over de achtergrond van de Magische Academie en het doel van het tijdreizen. Laat staan over wat de consequenties zijn van Maya’s daden om Arne te vinden en terug in zijn gunst te komen. Wellicht dat op die vragen antwoord gegeven wordt in het tweede deel. Hay van den Munckhof heeft namelijk al laten weten dat het vervolgdeel dubbel zo lang wordt en zich in de toekomst zal afspelen. Voor nu is Race door de tijd voor mij vooral een aanzet tot een grotere wereld, waar ik graag meer over zou willen lezen in een dikker boek dan een novelle.

Race door de tijd is nu digitaal verkrijgbaar in de boekwinkel.

Titel: Race door de tijd
Auteur: Hay van den Munckhof