Red Screening recensie - Modern Myths

Red Screening recensie – Corny slasher met goede muziek en acceptabel acteerwerk

Het is een stormachtige nacht in het Montevideo van 1993. We bevinden ons in de slasher Red Screening in een bioscoop in verval. De gebruikelijke filmoperateur heeft er een lange shift opzitten en is terughoudend als zijn dochter zijn taak voor die late avond wil overnemen. Als hij naar huis gaat, kan hij niet vermoeden wat er die nacht in de bioscoop zal gebeuren. Lees onze Red Screening recensie!

Lees meer recensies in onze Imagine Film Festival 2021 special.

Al morir la matinée - Red Screening - posterOok de dochter, die denkt dat ze een ontspannen avondje studeren in de projectorruimte tegemoet gaat, krijgt weldra de schrik van haar leven. De paar gasten van die avond krijgen niet alleen een uitermate slechte film voorgeschoteld, maar een moordenaar op de koop toe.

In Red Screening is het echter de vraag of de film die de fictieve toeschouwers kijken slechter (of beter) is dan de film waar ze zelf de hoofdrol in spelen. Red Screening (in het Spaans Al morir la matinée) is een Uruguayaanse slasher geregisseerd door Maximiliano Contenti en werd geschreven door Manuel Facal.

Al morir la matinée - Modern Myths

Leuke weetjes

Red Screening kwam in november 2020 uit en wordt nu getoond op het Imagine Film Festival. De filmlocatie is een echte bioscoop genaamd “Cinemateca 18” dat in 1993 “Nuevo 18” heette. Zo is er nog een leuk weetje. De acteur die de moordenaar speelt, Ricardo Islas, is tevens de regisseur van de getoonde film Frankenstein: Day of the Beast uit 2011. Maximiliano Contenti verklaart dat hij niet alleen een ode wilde brengen aan de verschillende horrorgenres, maar ook aan de bioscoop als medium zelf.

Luciana Grasso als Ana

Red Screening recensie – Een veelbelovende start

De slasher Red Screening gaat veelbelovend van start. Zoals gezegd is het een stormachtige en troosteloze avond in Montevideo. Voor de late voorstelling blijven maar een kleine aantal geïnteresseerden in de bioscoop hangen die zich al dan niet vrijwillig klaarmaken om naar Frankenstein: Day of the Beast te kijken.

Operateur Hugo draait weer overuren en wordt tegen zijn zin afgelost door zijn dochter Ana (Luciana Grasso). Aangezien zij haar vader dit werk vaak genoeg heeft zien doen, krijgt ze de supervisie over de avond. So far, so good. Het gezelschap dat zich in de zaal bevindt, is gemêleerd. Er is een oude man, er zijn drie opgeschoten jongeren, er is een stelletje op een ogenschijnlijk eerste date en dan nog een jongedame alleen en een kleine jongen die daar hoogstwaarschijnlijk niet hoort te zijn. En de moordenaar natuurlijk.

Gezellig een avondje bioscoop

Waar trappen we als kijker nog in?

Deze slasher is ook niet meer dan dat. Er is geen verrassende plottwist, maar wel veel gore, zoals een goede slasher betaamt. Je hoort leuke muziek die de film goed ondersteunt, maar verder is Red Screening heel rechttoe rechtaan. En zelfs hier en daar erg “corny”. Een ode aan de slasher is leuk, maar helaas zijn de geijkte fouten die onze hoofdpersonen maken niet van de lucht.

Dat is jammer; de regisseur had hier toch iets meer uit kunnen halen. Zo is er ook een ongeloofwaardige scène waarbij twee zoenende tieners in het zicht van hun vrienden op het balkon totaal over het hoofd worden gezien als ze genadeloos afgemaakt worden. Sorry, maar zo interessant is de Frankenstein-film niet. Al is de moord vrij geluidloos, dat dan weer wel. Trappen we hier als kijker in? Nee, eigenlijk niet. Snel door dus.

Red Screening recensie

Red Screening recensie – Voor slasher die hards het kijken waard

De sfeer in Red Screening is goed. De film is duister en beklemmend, maar van grote spanning is niet veel sprake. Het einde is niet heel spectaculair en om nog eens op Frankenstein: Day of the Beast terug te komen: doe geen moeite. Want wat je in Red Screening meekrijgt is meer dan genoeg. Het acteerwerk is overigens acceptabel.

Voor de slasher die hards onder ons is Red Screening er eentje die je zeker “gezien” wilt hebben. Let vooral op de (retro)sfeer, de muziek en de gore – als je daar de maag voor hebt. De rest is bijzaak.

Red Screening is online te zien op Imagine Film Festival 2021 vanaf 10 april om 19:30. Tickets en tijden vind je op de Red Screening pagina. Bekijk hier de trailer:

Titel: Red Screening
Regisseur: Maximiliano Contenti
Acteurs: Luciana Grasso, Ricardo Islas, Julieta Spinelli, Franco Duran, Pedro Duarte
Productie: Yukoh Films

Imagine Film Festival 2021

Imagine is het grootste filmfestival voor de fantastische film in Nederland. Kijk tijdens Imagine Film Festival 2021 van 7 t/m 17 april online naar het beste op het gebied van fantasy, horror en sciencefiction. Bij Imagine draait alles om de verbeelding. Laat je meevoeren naar andere werelden. Of kijk anders naar onze eigen wereld. Daarbij onderzoekt het festival nieuwe vormen om fantastische verhalen te ervaren. Zoals virtual reality en fantastische games. In verdiepende programma’s biedt het festival achtergronden, geschiedenis en context. Voor onze recensies van de films en een interview kijk je bij onze Imagine Film Festival 2021 special!

Imagine Film Festival 2021 bannerLees meer Modern Myths recensies!

© 2019-2024 Modern Myths / Beeldmateriaal: © Yukoh Films

Slasher in de bioscoop