Possessor recensie - Modern Myths

Possessor recensie – Zo vader, zo zoon in deze sterke sciencefiction

Brandon Cronenberg is de zoon van bodyhorrorexpert David Cronenberg (eXistenZ). Hij wilde in eerste instantie liever schrijver, kunstenaar of muzikant worden, maar kwam tot de conclusie dat film dit allemaal in zich heeft. En dus ging Brandon naar de filmschool. In 2012 kwam zijn eerste speelfilm uit – Antiviral – waarmee hij diverse prijzen in het festivalcircuit won. Nu is zijn nieuwe film – Possessor – te zien op Imagine 2021. Lees onze Possessor recensie!

Lees meer recensies in onze Imagine Film Festival 2021 special.

Possessor recensie - posterActrice Andrea Riseborough (Birdman, The Grudge) speelt in Possessor Tasya Vos, een huurmoordenaar die in opdracht van een organisatie goed uitgedachte moorden pleegt. Door gebruik te maken van brein-implantaten kan haar bewustzijn geüpload worden in een ander persoon met een motief voor de te plegen moord. Na de moord dient de moordenaar zichzelf van het leven te beroven zodat er geen losse eindjes zijn en er een waterdichte zaak klaarligt voor de politie.

Haar leidinggevende, voormalig possessor Girder (Jennifer Jason Leigh (Annihilation)), maakt zich zorgen over de geestelijke gezondheid van Tasya. Een vervelende bijwerking is namelijk dat ze haar eigen identiteit steeds meer verliest. Ze leeft al gescheiden van haar man en zoontje en we zien haar de methodes die ze gebruikt om haar doelwitten na te doen, ook gebruiken om zichzelf te “spelen”.

Tasya Vos - Possessor

Dodelijke plannen in de directiekamer

Tasya is nog maar net terug van haar vorige opdracht, als ze alweer een nieuwe krijgt. De CEO van een groot datamining-bedrijf, John Parse (Sean Bean (The Frankenstein Chronicles, Game of Thrones, Snowpiercer)) en zijn dochter Ava dienen uit de weg geruimd te worden, zodat een ander lid van de familie de teugels over kan nemen. De verloofde van de dochter, Colin (Christopher Abbott (It Comes at Night)) is werknemer van het bedrijf. Hij staat helemaal onderaan de ladder en kan het totaal niet vinden met zijn toekomstige schoonvader. Deze vindt hem totaal ongeschikt voor zijn dochter en denkt dat hij alleen op geld uit is. En uiteraard laat hij dit te pas en te onpas merken.

Sean Bean als John

Possessor recensie – Weigerende zelfmoordenaar

Colin is dus het ideale doelwit voor een “possession”. Hij wordt ontvoerd, het implantaat wordt geplaatst en Tasya wordt Colin. Maar nadat de missie niet helemaal volgens plan gaat, blijkt dat Colin de trekker niet kan overhalen om de missie te beëindigen. Hierdoor kan Tasya aan de andere kant niet wakker worden als zichzelf. Ze moet ervoor zorgen dat Colin een kloppend verhaal krijgt, door hem er zelf een einde aan te laten maken. Hij krijgt echter steeds meer de overhand en gaat tijdens deze momenten van helderheid op onderzoek uit naar wat er met hem aan de hand is.

Christopher Abbott als Colin Tate

Subtiele sciencefiction en bodyhorror

Possessor is een erg goede film met veel sciencefiction en bodyhorror elementen die sterk doen denken aan het eerdere werk van Brandons vader David Cronenberg. Misschien is dat niet helemaal eerlijk, maar het is gewoon onmogelijk om de vergelijking niet te maken. Wel staat deze film wat meer met beide benen op de grond. Waar we in Davids films als Videodrome en eXistenZ ook het samensmelten van technologie en het organische zien en waar de realiteit en de virtuele werkelijkheid door elkaar gaan lopen, is dat hier iets subtieler gedaan.

Het bodyhorror gedeelte bestaat vooral uit techniek, zoals het inpluggen van organisch materiaal met de nodige bloed en narigheid, maar ook zeker uit close-ups van messen en vuurpoken in nekken en ogen. Deze penetraties versterken het gevoel van Tasya’s identiteitscrisis, samen met haar emotieloze uitdrukking tijdens de seks met haar vervreemde man. Dit terwijl de films van zijn vader toch meer speciale effecten hebben van bijvoorbeeld SFX-legende Rick Baker die een film een geheel eigen sfeer en instant herkenbaarheid geven.

Possessor recensie - Bewustzijn transplantatie

Possessor recensie – Kanshebber voor de Black Tulip

Brandon doet alles dus een tandje minder dan zijn vader. Maar dat pakt goed voor hem uit. Possessor is een sterke film met een aantal lagen en een boodschap. Deze boodschap komt bij een eerste keer kijken misschien niet meteen helemaal bovendrijven, maar de film leent zich uitstekend voor meerdere kijkbeurten. Possessor is een kanshebber voor de Black Tulip prijs voor beste fantastische feature op Imagine!

Possessor is online te zien op Imagine Film Festival 2021 vanaf 10 april om 21:30. Tickets en tijden vind je op de Possessor pagina. Bekijk hier de trailer:

Titel: Possessor
Regisseur: Brandon Cronenberg
Acteurs: Andrea Riseborough, Christopher Abbott, Jennifer Jason Leigh, Sean Bean
Productie: Rook Films
Genre: Sciencefiction / Thriller

Imagine Film Festival 2021

Imagine is het grootste filmfestival voor de fantastische film in Nederland. Kijk tijdens Imagine Film Festival 2021 van 7 t/m 17 april online naar het beste op het gebied van fantasy, horror en sciencefiction. Bij Imagine draait alles om de verbeelding. Laat je meevoeren naar andere werelden. Of kijk anders naar onze eigen wereld. Daarbij onderzoekt het festival nieuwe vormen om fantastische verhalen te ervaren. Zoals virtual reality en fantastische games. In verdiepende programma’s biedt het festival achtergronden, geschiedenis en context. Voor onze recensies van de films en een interview kijk je bij onze Imagine Film Festival 2021 special!

Imagine Film Festival 2021 bannerLees meer Modern Myths recensies!

Possessor recensie: © 2019-2024 Modern Myths / Beeldmateriaal: © Rook Films

Christopher Abbott in Possessor