Sailor Moon Eternal: The Movie recensie - Modern Myths

Sailor Moon Eternal: The Movie recensie – Vechten tegen vijanden en vooroordelen

Al dertig jaar strijdt Sailor Moon samen met de andere Sailor Guardians om de aarde, de maan en ons melkwegstelsel te beschermen tegen kwade invloeden van buitenaf. Hoewel Sailor Moon in 1997 voor de laatste keer de strijd aanging in de manga serie, is ze op televisie nog niet klaar. Op Netflix is nu het tweedelige Pretty Guardian Sailor Moon Eternal: The Movie te zien. Is de strijd dan echt gestreden of kunnen we nog meer verwachten? En ken je haar nog niet, lees dan in deze Sailor Moon Eternal: The Movie recensie wie Sailor Moon eigenlijk is!

Sailor Moon Eternal: The Movie recensie - posterPretty Guardian Sailor Moon Eternal: The Movie wordt op Netflix ook wel bestempeld als de eerste twee afleveringen van het eerste seizoen. Hoewel het klopt dat deze film eigenlijk een aansluiting is op de (Pretty Guardian) Sailor Moon Crystal anime – en er daardoor zeker over een seizoen gesproken mag worden – hebben we hier eigenlijk te maken met het vierde seizoen. Een beetje voorkennis is dus wel gewenst wanneer je aan deze films gaat beginnen.

Het eerste deel begint met Chibiusa (Sandy Fox (Pokémon, Maleficent)) die terug wil keren naar de dertigste eeuw na de gebeurtenissen uit het vorige seizoen. Het mysterieuze “Dark Moon Circus” heeft echter andere plannen en zorgt ervoor dat tijdreizen niet mogelijk is. Zowel Chibiusa als Usagi (Stephanie Sheh (Marvel Future Avengers)) krijgen een nieuwe transformatie als “Super Sailor Chibi Moon” en “Super Sailor Moon”. Ze moeten opnieuw de strijd aangaan om het heden te redden en de weg vrij te maken voor Chibiusa om naar de toekomst te gaan. En dat is nog een hele uitdaging wanneer de “Sailor Guardians” een voor een worden aangevallen.

Super Sailor Chibi Moon

Houd de maansteen vast

Er zijn genoeg series met magische meisjes die kunnen transformeren in een alter ego sterk genoeg om de wereld te redden. Sailor Moon is daar wellicht de bekendste van en heeft een brede weg geplaveid voor anderen om in haar voetsporen te treden. Ook in Nederland was Sailor Moon te zien in een Nederlandse vertolking samen met Dragonball Z en andere anime in het kinderblok Yorkiddin’.

Toen dit werd opgeheven vonden veel anime een nieuwe plek op Fox Kids en later Jetix. Series als Yu-Gi-Oh! en Beyblade werden een stuk bekender op het schoolplein, maar Sailor Moon verdween op de achtergrond. En dat terwijl deze serie het “magische meisje”-subgenre op de kaart zette.

Minako Aino als Super Sailor Venus

De geschiedenis van een maanprinses

Sailor Moon seizoen 1 - 1991
Sailor Moon – 1991

De manga van Sailor Moon (officieel Pretty Guardian Sailor Moon, maar we gaan hem lekker afkorten) begon in 1991. De Sailor Moon anime volgde nog geen jaar later. De hoofdrol is voor Usagi (Serena in de Engelse vertaling en Bunny in het Nederlands). Ze is een gewoon, veertienjarig meisje totdat de pratende kat Luna haar vertelt dat ze eigenlijk kan veranderden in een beschermer genaamd “Sailor Moon”.

Usagi moet op zoek gaan naar de verloren prinses van het koninkrijk dat ooit op de maan lag en een speciaal voorwerp genaamd “Silver Crystal” waar een enorme kracht in verborgen ligt. Gelukkig hoeft ze dit niet alleen te doen. Ze moet ook nog op zoek naar de andere beschermers: Sailor Mercury, Sailor Mars, Sailor Jupiter en Sailor Venus.

Sailor Moon Eternal - De Sailor Guardians

Sailor Moon Eternal: The Movie recensie – Kom bij de club!

In de loop van de serie komt Usagi steeds meer te weten over haar geschiedenis en haar toekomst terwijl ze telkens nieuwe vijanden het hoofd moet bieden. Daarbij wordt de club steeds uitgebreider. Zo duikt Usagi’s dochter uit de toekomst op, komen de Sailor Guardians van de buitenste ring opdagen (Neptune, Uranus, Pluto en Saturn) en moeten ze samenwerken met de “Sailor Starlights”.

Sailor Vesta

Manga, anime en… anime

Sailor Moon Crystal
Sailor Moon Crystal

De oorspronkelijke manga bestond uiteindelijk uit achttien delen. De heruitgave hiervan is meer gebundeld en nog steeds verkrijgbaar in twaalf delen. De speciale editie die momenteel uitgegeven wordt heeft er slechts tien. De anime serie beslaat uiteindelijk tweehonderd afleveringen.

De anime was razend populair. En hoewel de meeste afleveringen redelijk hetzelfde format volgde met een “monster-van-de-week” strijd, was er genoeg ontwikkeling om het interessant te houden. De complete serie beslaat dan ook vijf grote verhaallijnen: Dark Kingdom, Black Moon, Infinity, Dream (waar de twee Netflix-films op gebaseerd zijn) en Stars.

Toch heeft de anime zich wat vrijheden gepermitteerd waardoor het verhaal op sommige vlakken afwijkt. Daarnaast zijn er een heleboel “fillers” (extra verhaaltjes) om de verhaallijnen wat uit te breiden. Sinds 2014 is er dan ook nog Sailor Moon Crystal. Deze anime is een reboot, iets wat momenteel een trend lijkt te zijn, want ook Digimon en Shaman King kregen er een. Al zorgt Crystal er wel voor om dichter bij de manga te blijven waardoor hij een stuk beknopter is. Net als Full Metal Alchemist Brotherhood overigens.

Netflix Anime - Sailor Moon Eternal

Zijn tijd ver vooruit

Series die al een tijdje meegaan, verouderen snel. Ook bij Sailor Moon zijn er dus wat wijzigingen geweest om het verhaal modern te houden. Zo zijn floppydisks vervangen door cd’s. Toch was Sailor Moon op veel vlakken zijn tijd ver vooruit. Romantiek is een belangrijk thema en bedenker Naoko Takeuchi schroomde niet om daarmee te experimenteren. En niet alleen omdat de meeste hoofdpersonages vrouwelijk waren (alleen vrouwen kunnen namelijk een Sailor Guardian zijn).

Zo heeft de elegante violiste Sailor Neptune een relatie met de stoere racer Sailor Uranus. De eerste vijandengroep die de Sailor Guardians tegenkomen zijn vier mannelijke generaals waarvan twee elkaars geliefden zijn. En in de Dream Arc zit een jongen die het liefst als vrouw gekleed gaat.

In het laatste verhaal van de manga gaan de Sailor Starlights verkleed als man om zo aan populariteit te winnen. In de anime trokken ze dit in het extreme door de Sailor Starlights ook echt mannelijk te maken. Dit betekende wel dat ze fysiek in vrouwen veranderden wanneer ze transformeerden, iets waar Naoko Takeuchi dan weer minder blij mee was.

Super Sailor Uranus en Super Sailor Neptune

Sailor Moon Eternal: The Movie recensie – Denk aan de kinderen!

De anime heeft echter flink wat te verduren gehad voordat het tot het westen werd toegelaten. Dat er geld te verdienen was met Sailor Moon zag men wel in. Eerst werd er een Amerikaanse remake gemaakt, maar deze flopte. Dus moest er een manier gevonden worden om de serie te vertalen die in overeenstemming was met de tijdsgeest.

Zo werden de laatste twee afleveringen van het eerste seizoen teruggebracht naar één aflevering in de hoop dat het niet opviel dat bijna alle Sailor Guardians om het leven kwamen. De vier mannelijke generaals werden ingesproken door drie mannen en een vrouw. En de jongen die zich graag als vrouw verkleedde, werd voor het gemak ook maar een vrouw. Sailor Neptune en Sailor Uranus werden nichtjes van elkaar, omdat dat hun innige band en ongemakkelijke geflirt zou verklaren. Tot slot werd het laatste seizoen met de Sailor Starlights in zijn geheel geschrapt. Voor het Engelse publiek bleven er dan ook maar 159 afleveringen over. Maar ach, toch nog genoeg om te kijken. Desondanks is het goed om te weten dat Sailor Moon Crystal – en dus ook Sailor Moon Eternal: The Movie – trouw blijft aan het origineel met alle personage zoals ze bedoeld waren.

Sailor Moon Eternal - Zirconia

Sailor Moon Eternal

Sailor Moon Eternal: The Movie borduurt dus voort op drie seizoenen aan karakterontwikkeling en mythologie. En dat maakt de twee films soms lastig te volgen, vooral omdat het als een eerste seizoen wordt aangeprezen. De animatie is soepel en de achtergronden zijn gedetailleerd. Al is het allemaal wel even wennen als je de oude serie nog gewend bent. Zo lijken de hoofdpersonages nog magerder dan voorheen en mis ik soms het rouwe van de oude serie.

Desondanks is Sailor Moon Eternal: The Movie een rasecht Sailor Moon-verhaal waarin goed vecht tegen kwaad. En waarin je altijd kan winnen zolang je samenwerkt, gelooft in je vrienden én in jezelf. Het zijn thema’s die misschien zoetssappig overkomen, maar waar duidelijk nog steeds behoefte aan is. Sailor Moon is niet voor niets zo populair. Het doorstaat de tand des tijds en is in essentie een verhaal over alle vormen van liefde en dat er niets mooiers is dan dat.

Super Sailor Moon op Netflix

Japans en Engels

Sailor Moon Eternal: The Movie is goed te volgen als je een beetje voorkennis hebt van zijn voorgangers. Daarbij is het een feest om naar te kijken. De voorkeur gaat natuurlijk uit naar de oorspronkelijke Japanse versie, maar ook de nagesynchroniseerde Engelse versie is het waard om te bekijken. Juist omdat hij zo trouw blijft aan het origineel (zonder vreemde “genderbends” of incestueuze nichtjes). Netflix heeft de rechten van deze films en prijst hem dus al aan als seizoen. Het zou daarom niet verwonderlijk zijn als Sailor Moon Crystal binnenkort ook op de streamingsdienst verschijnt. Daarna is het wachten op het slotstuk.

Super Sailor Mars op Netflix

Sailor Moon Eternal: The Movie recensie – Op naar de sterren

Sailor Moon Stars is de vijfde en daarmee laatste verhaallijn die nog in deze nieuwe stijl – trouw aan de manga – moet verschijnen. Aangezien deze bij de oorspronkelijke anime lang niet vertaald is geweest, is het tevens een minder bekend seizoen. Er is dus zeker interesse om hem te gaan zien zoals Naoko Takeuchi hem bedoeld had.

Of hij ook als film gaat verschijnen is nog niet bekend, maar het kan nog wel wat jaartjes duren voor deze serie eindigt. Tot die tijd hebben we nog genoeg afleveringen en hoofdstukken om opnieuw te beleven met Sailor Moon en alle anderen!

Pretty Guardian Sailor Moon Eternal: The Movie is nu te zien op Netflix. Bekijk hier de trailer:

Titel: Pretty Guardian Sailor Moon Eternal: The Movie
Regisseur: Chiaki Kon