Scherzo of Deep Night recensie - Modern Myths

Sword Art Online: Scherzo of Deep Night recensie – Trage strijd naar het Next level

Iets meer dan een jaar geleden zag ik Sword Art Online the Movie – Progressive – Aria of a Starless Night in de bioscoop. Nu kun je het vervolg daarop zien: Scherzo of Deep Night. Ik ben altijd blij als anime de bioscoop weet te bereiken; iets dat in mijn jeugd ondenkbaar was. Ik maakte voor het eerst kennis met Sword Art Online op Netflix. Hier kon je de eerste twee seizoenen zien en Sword Art Online The Movie: Ordinal Scale. Dat is alweer een tijdje geleden, want alle content is inmiddels van Netflix verwijderd. Maar dat de serie nog ontzettend populair is, in en buiten Japan, bewijst de nieuwste film, die nu ook te zien is in de Nederlandse bioscopen. Zelfs in 4DX! Lees onze Scherzo of Deep Night recensie.

Scherzo of Deep Night recensie - PosterScherzo of Deep Night, de nieuwe Sword Art Online-film, sluit direct aan op zijn voorganger – Aria of a Starless Night. Voor mensen die de eerste film gemist hebben, zou een kleine samenvatting vooraf wel fijn zijn geweest.

Ben je namelijk nog niet bekend met Sword Art Online, dan is het aan te raden om eerst Sword Art Online the Movie – Progressive – Aria of a Starless Night op anime-streamingdienst Crunchyroll te kijken. Anders val je middenin het verhaal. Hou er verder ook rekening mee dat de film Japans gesproken en Engels ondertiteld is.

Yoshitsugu Matsuoka als Kirito

Sword Art Online – The Next Level

Twee maanden zijn voorbij sinds gamers opgesloten zitten in de eerste VRMMORPG (Virtual Reality Massively Multiplayer Online Role-Playing Game). Asuna Yuuki (met de stem van Haruka Tomatsu) heeft samen met Kirito (Yoshitsugu Matsuoka) en andere spelers de vijfde verdieping gehaald van Aincrad, het drijvende kasteel dat uit verschillende levels bestaat.

Steeds meer spelers beginnen hun krachten te bundelen in clans, maar Asuna en Kirito blijven liever onafhankelijk. De twee helden komen achter een duister plan, waarbij geheimzinnige spelers de clans tegen elkaar op willen zetten. Zo willen zij de balans van het spel verstoren. Samen met een aantal vrienden bedenken Asuna en Kirito een plan om de clans te verenigen en de eindbaas van de vijfde verdieping te verslaan.

Sword Art Online the Movie Progressive 2

Vertrouwde gezichten van oude bekenden

Het ontwerp van de personages in Sword Art Online zijn erg goed. Ik kan me niet herinneren wanneer ik voor het laatst zo heb meegeleefd met helden uit een tekenfilm. Of liever gezegd anime natuurlijk. Dat begon direct al in de serie. In de films heb je het gevoel dat je weer meereist met oude bekenden.

Toch zijn er wel een aantal verschillen met de serie. Het verhaal van Sword Art Online (de serie) werd verteld vanuit het oogpunt van Kirito. Voor de films is gekozen om dit meer vanuit het perspectief van Asuna te doen. Haar karakter is ook anders dan in de serie, waar ze veel meer afhankelijker was van Kirito.

Scherzo of Deep Night - Haruka Tomatsu als Asuna

Scherzo of Deep Night recensie – Een onafscheidelijk duo

In de films is Asuna veel sterker en zelfstandiger. Er wordt daarbij ook veel aandacht geschonken aan haar achtergrond, twijfels en beweegredenen in het spel. Maar net als in de serie zijn Asuna en Kirito wel onafscheidelijk van elkaar, al blijft de ontluikende liefde voorlopig nog achterwege.

Het wordt wel duidelijk gemaakt dat Kirito en Asuna erg op elkaar gesteld zijn. Verder komen er nog verschillende bijfiguren voorbij, waarvan enkele ook in de serie zitten.

Shiori Izawa als Argo

Van boek naar film

Sword Art Online light novel
Sword Art Online vol. 5 – een light novel

Bedenker Reki Kawahara schreef in 2009 zijn eerste “light novel” van de serie. Een light novel is een roman die zich vooral richt op tieners en jongvolwassenen. De boeken worden vaak geïllustreerd met manga-achtige tekeningen. Voor de light novels van Sword Art Online worden die verzorgd door de geheimzinnige mangaka Abec, waar maar weinig van bekend is.

Van de Sword Art Online light novels zijn er al wereldwijd meer dan 26 miljoen exemplaren verkocht. Verder zijn er nog verschillende manga- en animeseries verschenen. Ten slotte is er nu voor gekozen om het verhaal opnieuw te vertellen in de bioscoop.

Inori Minase als Mito

Scherzo of Deep Night recensie – Flink door elkaar geschud

Ik heb de voorstelling van Scherzo of Deep Night in 4DX gezien. Dat is een bioscooptechnologie die niet alleen de ogen, maar ook de andere zintuigen prikkelt. Tijdens de voorstelling wordt gebruik gemaakt van verschillende effecten, zoals bewegende stoelen, geuren, wind en regen. Het was de eerste keer dat ik een film op die manier zag en tevens meteen de laatste keer. 4DX is namelijk een leuke toevoeging voor een pretparkattractie van een paar minuten, maar niet voor een volledige bioscoopfilm.

4DX past wel goed bij een voorstelling als Sword Art Online, want bij de gevechten heb je het gevoel dat de zwaarden je om de oren vliegen. Persoonlijk haalde al dat geschud en geblaas mij behoorlijk uit de film, zeker omdat je je vanwege de Japanse taal en Engelse ondertiteling toch wat meer moet concentreren op het verhaal. Samengevat: misschien ben ik daar gewoon te oud voor…

Scherzo of Deep Night - Sword Art Online the Movie

Een traag vervolg

Opnieuw is de animatie van Scherzo of Deep Night schitterend. Alles ziet er net wat mooier en anders uit dan in de televisieserie. Het blijft alleen wederom niets meer dan een hervertelling van die serie. Er wordt nu wel veel meer tijd gestoken in de ontwikkeling en gedachten van de personages. Hier is niets mis mee, want het maakt personages als Asuna en Kirito interessanter.

Echter wordt er zo veel gepraat en gefilosofeerd, dat het ten koste gaat van het tempo van de film. Sowieso gaat het allemaal traag, want in de film schieten de helden slechts één level omhoog. Hierdoor vraag ik mij direct af hoeveel films er nog gaan komen, aangezien de spelers 100 verdiepingen van Aincrad moeten doorlopen!

Haruka Tomatsu als Asuna

Scherzo of Deep Night recensie – Ga hem in de bios zien, maar niet per se in 4DX

Dat zijn dus heel wat bioscoopfilms als dit tempo wordt aangehouden. Deze filmreeks is daarmee leuk voor beginnende kijkers, maar brengt voor de echte fans enkel meer van hetzelfde. Sword Art Online the Movie – Progressive – Scherzo of Deep Night brengt ons dus weinig nieuws, maar doet je wel uitkijken naar de derde film. Hopelijk brengt die wel meer nieuws. Natuurlijk ga ik hem in de bioscoop kijken als hij uitkomt, alleen dan niet in 4DX…

Sword Art Online: Scherzo of Deep Night draait nu in de bioscoop. Bekijk hier de trailer:

Titel: Sword Art Online the Movie – Progressive – Scherzo of Deep Night
Regisseur: Ayako Kouno