Ant-Man and the Wasp Quantumania recensie – Modern Myths

Ant-Man and the Wasp: Quantumania recensie – Een super begin van Fase 5!

Met de derde Ant-Man-film trapt Marvel de vijfde fase van hun cinematic universe af. Na de climax van fase 3 – Avengers: Endgame – werden er een hoop nieuwe Marvel-helden als de Eternals, Shang-Chi, She-Hulk en Moon Knight geïntroduceerd in de bioscoop en op Disney+. Lees in onze Ant-Man and the Wasp: Quantumania recensie hoe er met dit superheldenspektakel weer opgebouwd wordt naar een nieuwe grote dreiging: die van Kang de veroveraar!

LET OP: Het is nogal lastig te bespreken wat er allemaal in Ant-Man and the Wasp: Quantumania gebeurt, zonder te spoilen. Wil je alles van Ant-Man 3 zelf ontdekken en heb je nog geen trailer gezien? Sla deze recensie dan over tot na het kijken!

Ant-Man and the Wasp Quantumania recensie – posterMet Black Widow, Shang-Chi and the Legend of the Ten Rings, Eternals, Spider-Man: No Way Home, Doctor Strange in the Multiverse of Madness, Thor: Love and Thunder en Black Panther: Wakanda Forever bracht de vierde fase van het Marvel Cinematic Universe een hoop nieuwe helden. Daarnaast sloegen oude bekenden als de Scarlet Witch, Thor en Black Panther een nieuwe weg in en werd het MCU uitgebreid met nieuwe kosmische, mythische, aquatische en multidimensionale werelden.

Een hoop “nieuw” dus, maar een rode draad – zoals in fase 1 tot en met 3 van het MCU – was niet te ontdekken. Waar de eerdere fases opbouwden naar het samenbrengen van de Avengers en eindigden met de epische strijd tegen de krankzinnige titaan Thanos, ging fase 4 alle kanten op. In Ant-Man and the Wasp: Quantumania lijkt er weer een stevig plan op het bureau van producent Kevin Feige te liggen. Een plan waar we al een glimp van mochten opvangen op Disney+, met de serie Loki.

Paul Rudd in Ant-Man 3

Superheld met pensioen

We beginnen de nieuwe reeks Marvel-avonturen in San Fransisco, waar Scott Lang – Ant-Man (Paul Rudd (Ghostbusters: Afterlife)) – redelijk tevreden is met zijn leven. Hij heeft, samen met de Avengers, de wereld gered en staat bij hen op de speed dial. Hij schreef zijn memoires en wordt herkend op straat. Het is net of Ant-Man met pensioen is. Daarbij geniet hij van zijn familie, bestaande uit Hope Van Dyne (Evangeline Lilly (The Hobbit)), Janet Van Dyne (Michelle Pfeiffer (Maleficent: Mistress of Evil)) en Dr. Hank Pym (Michael Douglas (The Game)). Respectievelijk Wasp, de eerste Wasp en de eerste Ant-Man.

En dan is er natuurlijk nog zijn dochter Cassie (Kathryn Newton (Freaky, Pokémon: Detective Pikachu)) die helemaal niet te spreken is over de gezapige houding van haar vader. De wereld mag dan gered zijn van Thanos, er is nog genoeg te doen op het vlak van milieu, energie en alle andere maatschappelijke problemen waar de jeugd mee te maken krijgt.

Kathryn Newton als Cassie Lang

Ant-Man and the Wasp: Quantumania recensie – Rebel en uitvindster

Cassie heeft dan ook niet stilgezeten en blijkt een briljante uitvindster (en rebel) te zijn. Het zit in de familie. Haar geheime project in de kelder jaagt Janet echter de stuipen op het lijf. Voor ze kan uitleggen waarom, wordt de hele familie de Quantum Realm ingezogen. En ja, ook in deze film komt er dus weer een nieuw gedeelte van het Marvel-universum bij.

In de Quantum Realm worden de helden van elkaar gescheiden en komen ze er al snel achter dat er iets heel erg mis is daar. De bewoners van dat universum onder ons eigen universum, leven in angst. Angst voor een wrede overheerser die uit is op slechts één ding: ontsnappen uit de Quantum Realm…

Michelle Pfeiffer als Janet Van Dyne

Net Star Wars

De visuele weergave van de Quantum Realm is wonderbaarlijk. Het is kleurrijk, buitenaards en hypnotisch tegelijk. Mocht je net Avatar: The Way of Water hebben gezien, zal je vast een vergelijking gaan maken. Maar wat nog meer opvalt, is dat het erop lijkt alsof de makers van Ant-Man 3 een visitekaartje hebben afgegeven voor het maken van een nieuwe Star Wars.

De wezens in de wereld, de architectuur, de samenleving; alles kan met een wat donkerder kleurenpallet zo tussen de verhalen van George Lucas gevouwen worden. Hoewel, sommige architectuur is, zelfs voor de Star Wars-sciencefiction, misschien wat te exotisch. Niet dat dit erg is, maar het valt wel op.

Ant-Man in de Quantum Realm

Kang versus de Avengers

Fantastic Four 19 - 1963
Fantastic Four #19

Wat ook opvalt, is dat er – naast al dit visuele spektakel – toch ook een hoop gepraat wordt over de huiveringwekkende slechtheid van de wrede overheerser in de Quantum Realm. Hier mocht wel wat meer “show, don’t tell” tentoongespreid worden. Wie Loki op Disney+ gezien heeft en weet dat de eerstvolgende Avengers-film de titel Avengers: The Kang Dynasty draagt, weet over wie we het hebben: Jonathan Majors (Lovecraft Country) als Kang the Conqueror.

Avengers 8 - 1963
Avengers #8

Kang is een van de klassieke tegenstanders van de Avengers. Hij verscheen voor het eerst in 1963 in Fantastic Four #19, maar kwam in Avengers #8 (ook 1963) in zijn traditionele harnas ten tonele. Na Loki, de Space Phantom, Namor the Sub-Mariner en Baron Zemo is hij dus een van de eerste die het opnam tegen Thor, Iron Man, Ant-Man, Wasp en Captain America. Ter vergelijking: Thanos verscheen pas in 1973 voor het eerst. Marvel Studios kan wat dat betreft de beste elementen uit de comics pakken en die herschikken zoals het hen het beste uitkomt.

Jonathan Majors als Kang the Conqueror

Ant-Man and the Wasp: Quantumania recensie – Wanneer gaan we naar huis?

Lees je geen Marvel comics, dan raad ik je aan niet op zoek te gaan naar meer achtergrond over Kang. Alles wat je zult vinden spoilt niet alleen Ant-Man and the Wasp: Quantumania, maar ook de volgende films waarin deze veroveraar te zien zal zijn. Zoals je uit Loki weet, is Kang een tijdreiziger en dat opent veel, heel veel mogelijkheden om van alles in het verleden, het heden en de toekomst te veranderen.

Dat is misschien ook waarom deze derde Ant-Man film toch meer bij het MCU fase 4 past dan de eerdere fases. Waar de eerste films zich vooral afspeelden in New York en andere herkenbare plaatsen op aarde, is de Quantum Realm ook een nieuwe wereld met vreemde wezens die een stuk verder van ons af staat. Dat is episch en verbazingwekkend, hoewel het meeslepende van de Marvel-films juist was dat het verhaal in je achtertuin kon plaatsvinden. Ontsnappen naar een andere wereld is geweldig, maar af en toe thuisblijven mag ook.

Hope Van Dyne en Scott Lang - Ant-Man en Wasp

Een verhaal over familie

Gelukkig zijn de emoties van Scott, Hope, Janet, Hank en Cassie allemaal herkenbaar. Quantumania is een verhaal over familie en iedereen krijgt zijn moment in de spotlights. Hoewel het zeker voornamelijk om Scott draait. Het verhaal wordt vanuit hem verteld en hij krijgt de meeste aandacht. Hoewel Janet, Hank en Cassie ook allemaal een of meerdere wow-momenten krijgen.

Enkel Hope komt er wat bekaaid vanaf. In vergelijking met Scott is er weinig ontwikkeling van haar personage. Sterker nog, ze treedt twee keer voornamelijk op als een “deus ex machina”. Ik moest denken aan de komedie To Be or Not to Be uit 1983 met Mel Brooks. Hierin klaagt de vrouw van het theater-duo, dat ze met het personage van Brooks vormt, dat haar naam op de posters niet alleen een kleiner lettertype heeft dan de zijne, maar ook nog tussen haakjes staat. Het voelt alsof dit ook voor Wasp geldt. Maar goed, mijn geheugen voor films is dan ook een beetje bizar.

Michael Douglas als Hank Pym, Evangeline Lilly als Hope Van Dyne en Michelle Pfeiffer als Janet Van Dyne

Ant-Man and the Wasp: Quantumania recensie – Geweldige aftrap van een nieuwe Marvel-fase

Naast bovenstaande puntjes die opvielen, is Ant-Man and the Wasp: Quantumania gewoon weer heel erg leuk. Het is een visueel spektakel vol actie, bizarre werelden en wezens dat voortbouwt op de mythologie van het MCU. Nu waren de Ant-Man-films altijd de wat luchtigere verhalen van de Marvel-films, maar deze keer is de toon een stuk serieuzer. Maar dat kan ook zijn omdat regisseur Peyton Reed (Yes Man) – die ook de vorige twee delen maakte – zijn film gelukkig niet zo overdreven komisch brengt als zijn collega Taika Waititi dat deed met Thor: Love and Thunder. Maar dat is ook bijna onmogelijk.

Aan het einde gaf Dr. Hank Pym deze oud-gediende Marvel-liefhebber zelfs nog kippenvel (mierenvel?). En ook de MCU-incarnatie van een bekende Marvel-schurk kwam goed uit de verf. En Jonathan Majors is een prima Kang, al is zijn neus in IMAX 3D misschien wel een beetje overweldigend. Aan de andere kant valt dat weer in het niet bij die net genoemde Marvel-schurk. Scott Lang is in ieder geval volwassen geworden en Ant-Man and the Wasp: Quantumania is een geweldige aftrap van wat – hopelijk – een nieuwe reeks geweldige Marvel-avonturen wordt!

Ant-Man and the Wasp: Quantumania draait vanaf 15 februari in de bioscoop. Bekijk hier de trailer:

Titel: Ant-Man and the Wasp: Quantumania
Regisseur: Peyton Reed