Scooby! recensie blu-ray - Modern Myths

Scooby! blu-ray recensie – Scooby-Doo terug in een moderne animatiefilm

Als fan van de originele tekenfilms had Dirk twijfels bij een volledig computergeanimeerd avontuur van Scooby-Doo en de Mystery Inc. Modern Myths collega Daniel Warmoeskerken heeft het geluk gehad dat hij de film nog op het grote scherm mocht aanschouwen. Aan Dirk nu de eer om de blu-ray uitgave eens kritisch onder de loep te nemen. Zal hij de filmmakers in deze Scooby recensie ontmaskeren?

Je zou het niet zeggen, maar Scooby-Doo en zijn vrienden zijn al meer dan 50 jaar oud! Eind jaren 60 waren producers William Hanna en Joseph Barbera op zoek naar wat nieuws. Schrijvers Joe Ruby en Ken Spears werden erbij gehaald en samen met tekenaar Iwao Takemoto ontstonden de eerste ideeën voor Scooby-Doo, Where Are You! In 1969 verscheen de eerste aflevering op televisie.

De afgelopen 50 jaar zijn er verschillende nieuwe series verschenen van Scooby-Doo en zijn vrienden van Mystery Inc. In 2002 maakte de Deense Dog zelfs een overstap naar het witte doek in een live-action film.

De grote viervoeter veranderde in een computergeanimeerde hond en werd bijgestaan door een goed gelijkende cast, met onder andere Matthew Lillard, Freddie Prinze Jr. en Sarah Michelle Gellar. De film bracht genoeg op om er in 2004 een vervolg op te maken. Dit jaar verscheen een nieuwe film – Scoob! – die ditmaal volledig met de computer werd gemaakt. En deze animatiefilm – nu Scooby! geheten – is inmiddels uit op blu-ray en dvd.

Scoob recensie - Scooby snack

Nieuw avontuur vol oude bekenden

De jonge Shaggy (Iain Armitage (Young Sheldon)) heeft het niet makkelijk. Hij kan moeilijk vrienden maken, totdat hij kennismaakt met een zwerfhond die hij Scooby-Doo noemt. Tijdens Halloween ontmoeten de twee Fred, Velma en Daphne en is de Mystery Inc. geboren. De film neemt een sprong in de tijd en we komen aan op het punt dat Mystery Inc. in een dip zit en op zoek is naar vernieuwing. Het ziet ernaar uit dat Shaggy en Scooby-Doo er, net als vroeger, weer alleen voor staan. Maar dan wordt het tweetal ontvoerd en begint er een heel nieuw avontuur vol met oude bekenden.

Scooby! recensie - Jonge Shaggy en Scooby

Scooby recensie – Wacky Races, holbewoners en superhelden

Scooby! zit vol met gastrollen uit het klassieke Hannah-Barbera tekenfilmuniversum. De grote schurk uit de film is Dick Dasterdly, die vooral bekend is van de tekenfilmreeks Wacky Races (1969). Ik was erg verrast door het optreden van twee van mijn favoriete personages, Captain Caveman en Dee Skyes. Beide komen uit Captain Caveman and the Teen Angels (1977). Dee is nu de assistente van de superheld Blue Falcon, die weer uit de serie Dynomutt, Dog Wonder (1976) komt. Met deze gespierde superheld en zijn robothond wordt ook nog eens handig ingespeeld op de huidige populariteit van het superheldengenre.

Scooby, Blue Falcon en Shaggy

Vriendschap staat centraal

Hoe komt het dat Scooby-Doo na al die jaren nog steeds zo populair is? Dat ligt voornamelijk aan de personages en hun vriendschap die ook in deze film centraal staat. Toch is het aandeel van Fred, Velma en Daphne een stuk minder dan in de oorspronkelijke series. Hierdoor mis je wel die herkenbare sfeer uit de oude tekenfilms, waarin de Mystery Inc. met z’n allen op onderzoek uitgingen. Het optreden van de vele bijfiguren in deze nieuwe animatiefilm is leuk, maar leidt soms wel af van hetgeen dat Scooby-Doo zo leuk maakt.

Scooby! recensie - Daphne, Fred en Velma

Scooby recensie – Nostalgie in een nieuwe stijl

Voor de jeugd is Scooby! een kleurrijk avontuur met heel veel actie. Het tempo van de film ligt ook vele malen hoger dan de eerdere avonturen. Dat is logisch, want de jonge kijker moet geprikkeld worden en op die manier wordt de grootste doelgroep goed vermaakt. Ze hoeven zich niet te vervelen. Voor de oudere kijkers onder ons valt gelukkig ook genoeg te genieten. Al die verschillende tekenfilmfiguren uit het Hannah-Barbera universum zijn een feest van herkenning.

Regisseur Tony Cervone (Space Jam) en de makers hebben goed gekeken en geluisterd naar de klassieke tekenfilms. Ze hebben de intro van de originele reeks bijna letterlijk overgenomen en ook de herkenbare geluidseffecten van toen zijn aanwezig. De moderne animatiestijl is niet storend en past goed bij deze tijd. De regisseur is overigens geen onbekende van Scooby-Doo. Eerder regisseerde hij al Scooby-Doo! Abracadabra-Doo en Scooby-Doo! and Kiss: Rock and Roll Mystery. Maar Scooby! is wel zijn eerste grote animatiefilm.

Dick Dastartly

Nieuwe stemmen, maar met de vertrouwde Scooby-Doo

Zoals gebruikelijk worden er aan een grote tekenfilm bekende namen gekoppeld. Een aantal van de bekende stemacteurs uit de televisieseries hebben plaats moeten maken voor Will Forte (The Ridiculous 6)) als Shaggy, Zac Efron (The Greatest Showman) als Fred, Gina Rodriquez als Velma en Amanda Seyfried als Daphne. Gelukkig is Frank Welker aan boord gebleven voor de stem van Scooby-Doo. Deze (stem)acteur verleend al sinds 2002 zijn stem aan de bange Deense Dog.

Daarnaast doen ook nog Mark Wahlberg (Transformers: The Last Knight) als Blue Falcon, Jason Isaacs (The Dark Crystal: Age of Resistance) als Dick Dasterdly, Kiersey Clemons als Dee Skyes, Ken Jeong als Dynomutt en Tracy Morgan als Captain Caveman een duit in het zakje. In de Nederlandse versie verleent Huub Dikstaal zijn stem aan zowel Scooby-Doo als Shaggy, maar voor deze recensie heb ik naar de Engelse versie gekeken. Buiten de Nederlandse audio heeft Scooby! nog een Nederlands tintje. De muziek in de film wordt namelijk verzorgd door Tom Holkenborg die beter bekend is onder de naam Junkie XL. De laatste jaren verzorgt de Nederlander voor veel Hollywood producties de soundtrack.

Mystery Inc

Scooby snacks: de blu-ray extra’s

De Scooby! blu-ray bevat een paar leuke extra’s, zoals bloopers van de stemacteurs. Regisseur Tony Cervone laat daarnaast een heleboel Deleted Scenes zien en geeft hierbij commentaar. In How to Draw Scooby-Doo laat hij zien hoe je Scooby-Doo moet tekenen. Dit soort extra’s zijn altijd erg leuk, vooral omdat de kijker nog wel eens vergeet dat er met computeranimatie ook echt nog wel wordt getekend. Deze feature stimuleert misschien ook nog wel de creativiteit van de (jeugdige) kijker, maar ik laat het resultaat van mijn poging de viervoeter te tekenen niet zien…

In New Friends, Newer Villains stellen de “nieuwe” figuren zich nog een keertje voor. In Puppies maken de stemacteurs kennis met echte puppy’s.

Blue Falcon

Scooby recensie – Scooby-Doo is klaar voor de toekomst

Scooby! blu-ray packshotScooby-Doo is en blijft leuk. Gelukkig zien hij en de rest van de Mystery Inc. er op blu-ray nog net zo fris en fruitig uit als in hun eerste avontuur uit 1969. Het is ook zeer leuk om de andere klassieke tekenfilmpersonages uit het Hannah-Barbera tekenfilmuniversum terug te zien in een modern jasje.

Scooby! laat hiermee zien dat Scooby-Doo klaar is voor de toekomst. Laat die nieuwe mysteries maar komen!

Scooby! is nu verkrijgbaar op blu-ray en dvd.

Titel: Scooby!