Scoob recensie - Modern Myths

Scoob! – Spookachtige nostalgie in een nieuw jasje

Al sinds 1969 zijn Scooby-Doo, Shaggy en de rest van Mystery Inc. te zien op het kleine scherm. De animatieserie kent vele varianten en de bioscoopfilms rond deze jonge spokenjagers variëren van klassieke animatie tot computeranimatie en zelfs live actions. In 2019 begon de nieuwste versie van de animatieserie en nu komt Scooby opnieuw naar het witte doek in Scoob! Wat maakt dat deze franchise nog steeds populair is? Lees in onze Scoob recensie of je een waardig onderdeel uit het leven van deze klassieke tekenfilmhond mag verwachten!

Scoob recensie - posterIn Scoob! zien we een jonge Shaggy (met de stem van Iain Armitage (Young Sheldon)) die moeite heeft om vrienden te maken. Hij ontmoet een zwerfhond en adopteert hem. Een levenslange vriendschap is geboren.

Het verhaal skipt naar de toekomst waar Scooby en Shaggy (nu met de stem van Will Forte (The Ridiculous 6)), samen met Fred, Velma en Daphne, klaar zijn om Mystery Inc. naar het volgende niveau te tillen. Een blik aan bekende personages wordt opengetrokken en wat volgt is een avontuur van monsterlijke proporties.

Scoob recensie - Young Shaggy en Scooby

Blast from the past

De oorspronkelijke Scooby-Doo vindt zijn oorsprong bij Hanna-Barbera Productions, Inc. Van dezelfde productiemaatschappij hebben we series als The Flintstones, The Jetsons en The Yogi Bear Show gekregen. In Scoob! zien we ook veel verschijningen van andere bekende figuren van de studio. Blue Falcon (Mark Wahlberg (Transformers: The Last Knight)) en zijn trouwe viervoeter Dynomutt, Dee Dee Skyes (van de Teen Angels) en Captain Caveman (Tracy Morgan (The Boxtrolls)) maken allemaal hun opwachting. De grote slechterik van het verhaal is niemand minder dan Dick Dastardly (Jason Isaacs (The Dark Crystal: Age of Resistance)) uit onder andere de Wacky Races-serie. Voor wie de personages kent is het dan ook een feest van herkenning om hen allemaal terug te zien.

De nostalgiewaarde van Scoob! is hoog en dat maakt deze film automatisch een stuk leuker. Toch zal dit voor het Nederlandse publiek wellicht minder meetellen. Want waar iedereen wel eens gehoord heeft van ‘Scooby Dooby-Doo’, zal niet per se iedereen gehoord hebben van het eerder opgesomde lijstje. Heeft de film dan nog genoeg in zich om een internationale hit te worden?

Scoob recensie - Dick Dastartly

Scoob recensie – Modern en vertrouwd

Mijn antwoord op die vraag is een volledig: Ja! De personages waar het echt om draait, Scooby en de rest, zijn volledig herkenbaar. De rol van Fred, Velma en Daphne had iets groter mogen zijn tegenover die van Blue Falcon en Dynomutt, maar alsnog hebben zij een onmisbare rol in het geheel. De film zit vol met knallende muziek en moderne grappen (“You have to pay for Netflix?”). Daarnaast is er flink wat meer actie, vergeleken met een typische aflevering van de tekenfilmserie. Moderne superheldvliegtuigen, honderden killer-robots en razendsnelle achtervolgen; ze komen allemaal voorbij.

Scoob recensie - Blue Falcon en Dynomutt

Meddling kids!

Toch mis ik wel wat in het kader van traditie. Het concept van elke Scooby-Doo aflevering is simpel: ergens is iets spookachtigs gaande. Mystery Inc. wordt ingehuurd om er vervolgens achter te komen dat het allemaal in scène is gezet. De schurk eindigt de aflevering dan ook met: “I would have gotten away with it too if it weren’t for you meddling kids!” Hoewel dit citaat ook langskomt in de film, is dit niet waar het verhaal over gaat. Iemand wil de spookhond Cerberus vrijlaten uit de onderwereld en zo de macht in de wereld grijpen. En dat is anders dan anders.

In de crossover van Scooby-Doo met Supernatural (echt waar!) draaien de leden van Mystery Inc. namelijk bijna door wanneer ze horen dat geesten en monsters echt bestaan. De Winchesters doen vervolgens hun best om de traditie rond te maken door hen te laten geloven dat de echte geest, toch maar een projectie was. In Scoob! reageren de personages nauwelijks bij de gedachte dat een onderwereld met een immense driekoppige hond bestaat. Nu weet ik niet of er eerder een versie was van de Scooby-Doo tekenfilm waarin het bovennatuurlijke werd bevestigd, maar toch voelt het alsof ze van deze traditie afstappen. Hetzelfde gevoel kregen we bij de live-action Scooby-Doo 2: Monsters Unleashed, waarin de monsters ook ineens tot leven kwamen.

Scoob recensie - Mystery Inc

Scoob recensie – Scooby Dooby-Doo, where are you?

Het is een klein detail dat opvalt, maar doet verder weinig teniet aan de film. Voor wie Scooby-Doo niet kent, is deze nieuwe tekenfilm een goede binnenkomer. Hij is vermakelijk voor jong en oud. En voor wie wat meer voorkennis heeft, is het een feest van herkenning met al die klassieke personages. Hoe je het ook bekijkt, Scoob! is een enorm leuke film met veel actie, humor en spanning.

Scoob! is vanaf 8 juli te zien in de bioscoop. Bekijk hier de trailer:

Titel: Scoob!
Regisseur: Tony Cervone