Slate recensie - Modern Myths

Slate recensie – Vind je innerlijke actieheld(in) op Imagine

In Slate (filmklapper) wil de jonge Yeon-hee haar hele leven al niets liever dan de heldin zijn. Haar filmcarrière komt echter niet van de grond, want ze wordt enkel gevraagd als stuntvrouw. Maar als ze in een parallelle dimensie belandt, komt haar wens uit. Echter inclusief de strubbelingen en strijd die horen bij een “hero’s journey”. Lees in onze Slate recensie hoe deze stijlvolle Zuid-Koreaanse film, naast manga- en martial arts invloeden, vooral veel humor biedt.

Lees meer recensies in onze Imagine Film Festival 2021 special.

Slate recensie - posterWe hebben het al vaker gezegd: wat Imagine zo leuk maakt, zijn de films die je anders lastig – of helemaal niet – kunt zien. Ook Slate is zo’n film. Deze Zuid-Koreaanse actiefilm zullen liefhebbers van Aziatische cinema vast kunnen achterhalen. Maar als je daar minder kennis van hebt, is het fijn dat de programmeurs van dit fantastische filmfestival hem voor je op het programma zetten.

Hoewel het verhaal in Slate niet heel bijzonder is, is de stijl van de film dat zeker wel. En daarnaast hebben de makers en acteurs overduidelijk heel veel lol gehad tijdens het maken ervan.

Influencer in een parallelle wereld

Dochter van een onbekende acteur

Yeon-hee (Ji-hye Ahn (In Her Place)) belandt in 1998 als kind in een tehuis, omdat haar vader – een onbekende acteur – niet meer voor haar kan zorgen. Het meisje droomt ervan om ooit een heldin te worden en al het goede en mooie dat daarbij hoort te ervaren. We springen twintig jaar verder en vinden Yeon-hee terug als ze haar best doet de hoofdrol in een film te bemachtigen. Ze doet echter iets te goed haar best en de droogkomische toon van Slate is gezet.

De overenthousiaste Yeon-hee krijgt door haar uitmuntende Kendo zwaardvechtkwaliteiten enkel baantjes als stuntvrouw aangeboden die ze keer op keer afwijst. Maar als ze op een dag recht in haar gezicht uitgelachen wordt om haar wens de heldenrol te vervullen, besluit ze toch aan het werk te gaan.

Ji-hye Ahn als Yeon-hee

Slate recensie – De filmklapper klapt

Samen met een vriendin reist ze af naar de filmset die verder weg is dan ze verwacht had. Eenmaal aangekomen is het een verlaten boel. Dan vindt haar vriendin een mysterieuze, houten filmklapper (“slate”). Op het moment dat de klapper klapt, wordt Yeon-hee naar een parallelle dimensie getransporteerd, waar de mensen uit haar omgeving een ander leven leiden. Een leven in een tijd waarin bendes rondwaren en geschillen met het zwaard worden uitgevochten. Kortom, een tijd waarin ze écht een heldin kan zijn.

Slate - Filmklapper

De legende van de Soul Slayer

In die wereld is er een legende over een krijger, de Soul Slayer. Deze rondzwervende held beschermt de zwakken tegen schurken en Yeon-hee wordt voor deze krijger aangezien. Yeon-hee zelf denkt dat de opnames van de film al begonnen zijn, tot het eerste bloed vloeit. Al snel ziet ze de ernst van de situatie in en blijkt dat een heldin offers moet maken om anderen te helpen.

Hier komen de nodige manga- en anime-invloeden aan de dag. Er is een griezelige handlanger – The Priest – van een grote schurk die verslagen moet worden, waarna de schurk zelf geconfronteerd kan worden. De held moet de harten van het volk winnen en zichzelf overtreffen. Ook de echte Soul Slayer duikt op – met zijn magische mascotte op zijn schouder – om de situatie nog ingewikkelder te maken.

The Priest

Slate recensie – Mix van ernst en humor

Slate heeft die typische Aziatische mix waarin ernst en humor door elkaar heen lopen. De innerlijke wens van Yeon-hee, de band die de Soul Slayer opbouwt met een klein jongetje, The Priest en de gevechten zijn allemaal serieus. De klungelige bendeleider, het enthousiasme van Yeon-hee en grappige kleine details als je ze niet verwacht zijn allemaal erg vrolijk. Zo loopt een bendelid dat een gevecht met Yeon-hee aan wil gaan, eerst tegen een windorgeltje op, voor hij weer gedreven op de heldin afkomt. Dit soort grapjes maakt de film erg leuk.

Slate - De bende

Street Fighter en Tekken

De gevechten zijn ook goed gechoreografeerd, al hebben ze wel iets weg van een computergame als Street Fighter of Tekken. Het ziet er allemaal zeer spectaculair uit, ook al speelt alles zich af op de nogal verlaten filmset. Door het enthousiasme van de acteurs word je echter het verhaal ingetrokken, waardoor de bescheiden setting niet zo opvalt. Enkel de leidster van het onderdrukte volk is in haar spijkergoed erg normaaltjes. Dit personage is minder geloofwaardig, al krijgt ook zij verderop in de film wat meer achtergrond.

Yeon-hee en de leidster der onderdrukten

Slate recensie – Lollige actiefilm niet enkel voor manga-fans

De enthousiaste strijd van Yeon-hee om haar innerlijke heldin te vinden, sleept je mee de film in. Het ligt er gelukkig allemaal niet te dik bovenop, in haar onschuld leef je met haar mee. In de parallelle wereld, als het ernst wordt, weet de film niet bijster origineel te blijven en beland je in de bekende held versus schurken martial arts gevechten. Het einde is dan ook zoals je mag verwachten en heeft veel weg van de eerste delen van de superheldenfilms van de laatste jaren.

Maar dat is helemaal niet erg. Slate is een leuke film om je mee te vermaken, vol coole gevechten en grappige situaties. Let vooral ook even op de dubbelrollen van veel van de acteurs. Ji-hye Ahn draagt de film als Yeon-hee uitstekend, haar wil ik zeker vaker terugzien. Ben je fan van Aziatische manga, anime en computergames, dan is deze film voor jou. Maar ook voor liefhebbers van lollige actiefilms is Slate er zeker eentje om te gaan kijken!

Slate is online te zien op Imagine Film Festival 2021 op 10 april om 15:00. Tickets en tijden vind je op de Slate pagina. Bekijk hier de trailer:

Titel: Slate
Regisseur: Ba-reun Jo
Acteurs: Ji-hye Ahn, Min-Ji Lee, Tae-San Park
Distributeur: FINECUT
Genre: Fantasy / Actie

Imagine Film Festival 2021

Imagine is het grootste filmfestival voor de fantastische film in Nederland. Kijk tijdens Imagine Film Festival 2021 van 7 t/m 17 april online naar het beste op het gebied van fantasy, horror en sciencefiction. Bij Imagine draait alles om de verbeelding. Laat je meevoeren naar andere werelden. Of kijk anders naar onze eigen wereld. Daarbij onderzoekt het festival nieuwe vormen om fantastische verhalen te ervaren. Zoals virtual reality en fantastische games. In verdiepende programma’s biedt het festival achtergronden, geschiedenis en context. Voor onze recensies van de films en een interview kijk je bij onze Imagine Film Festival 2021 special!

Imagine Film Festival 2021 bannerLees meer Modern Myths recensies!

© 2019-2024 Modern Myths / Beeldmateriaal: © FINECUT

Slate recensie - de Soul Slayer