Sputnik recensie - Modern Myths

Sputnik recensie (Спутник) – Aliens in de Koude Oorlog

Russische films vinden helaas zelden hun weg naar de Nederlandse bioscoop, maar gelukkig wel naar het Imagine Film Festival. Dit jaar kun je kijken naar het sciencefiction horror drama Sputnik. Dirk trok zijn ruimtepak aan en schreef onze Sputnik recensie!

Lees meer recensies in onze Imagine Film Festival 2021 special.

Sputnik recensie - posterEen paar jaar geleden zag ik op het Imagine Film Festival de Russische superheldenfilm Guardians (Защитники) met een voorwoord van stripjournalist Michael Minneboo. Het was leuk om weer eens iets anders en origineels te zien, maar de film kon zich niet meten tegenover al het Marvel en DC geweld uit Hollywood.

Dit jaar is Sputnik te zien, waarbij ik direct moest denken aan de Russische ruimtevaart. De Sputnik was een van de eerste satellieten die in een baan om de aarde werden gebracht. Het woord Sputnik is echter ook het Russische woord voor “metgezel” of “medereiziger”. En laat dat nou net heel toepasselijk zijn op deze film.

Konstantin Veshnyakov in de ruimte

Een geheime ruimtemissie

Het is 1983 en twee Russische kosmonauten zweven in een baan om de aarde. Als ze terugkeren naar de aarde bemerken ze iets vreemds buiten het ruimteschip. Alleen ruimtevaarder Konstantin Veshnyakov (Pyotr Fyodorov (Stalingrad)) overleeft de landing.

Veshnyakov wordt overgebracht naar een militaire basis, waar hij verder wordt onderzocht. De jonge psychiater Dr. Tatyana Klimova (Oksana Akinshina (The Bourne Supremacy)) wordt door kolonel Semiradov (Fedor Bondarchuk) gevraagd om de kosmonaut te onderzoeken. Het duurt niet lang voordat Tatyana erachter komt dat Veshnyakov een buitenaards wezen in zich heeft zitten. Tatyana moet van Semiradov uitvinden of de twee gescheiden kunnen worden. Maar de kolonel heeft uiteraard ook nog andere plannen.

Sputnik

Sputnik recensie – Een buitenaardse mee-eter

Sputnik is niet de eerste en zal ook niet de laatste film zijn waarin de mens optreedt als gastheer van een buitenaards wezen. Een van de bekendste is natuurlijk Alien (1979) van Ridley Scott, met onder andere Sigourney Weaver en de onlangs overleden Yaphet Kotto. Die combinatie van sciencefiction met horror is nog steeds voortreffelijk, maar laten we ook niet The Thing (1982) van John Carpenter vergeten. Hier terroriseert een buitenaards wezen een expeditie op Antarctica. De film was gebaseerd op de klassieker The Thing from Another World (1951) en kreeg in 2011 nog een nieuwe versie. Maar de versie van Carpenter blijft ijzersterk.

Overigens zijn er meer overeenkomsten tussen de Alien-franchise en de film Sputnik. In de Alien– films is het de Weyland-Yutani Corporation dat geïnteresseerd is het monster, terwijl in Sputnik dit moedertje Rusland is. Daarnaast beschikken beide films over een sterke, zelfstandige heldin. In de Alien-films is dat Ripley en in deze Russische sciencefiction is dat Tatyana.

Oksana Akinshina als Tatyana Klimova

Een ijzersterk debuut

De Russische regisseur Egor Abramenko maakt een indrukwekkend filmdebuut en combineert verschillende genres met elkaar. Door deze genres te plaatsen in een stuk Sovjetgeschiedenis krijgt de film juist zijn authenticiteit. Je ziet grote, grijze en donkere gebouwen, bureaucratie en duistere geheimen uit de Sovjet-Unie. Hiermee is de film ook een must voor liefhebbers van complottheorieën.

Verder gaan de complimenten uit naar het monster, dat eenvoudig wordt gehouden én toch eng is. Dit in tegenstelling tot films met een veel groter budget. De muziek van componist Oleg Karpachev is ook een echte aanvulling op de film. Zijn donkere, bombastische tonen maken de beleving nog intenser.

Sputnik - de Alien

Sputnik recensie – Russische versie van Alien

Wel is er een klein minpuntje aan Sputnik: de speelduur van 113 minuten. Op zich valt dat wel mee, maar was de film 20 minuten korter, dan had er net even wat meer tempo in gezeten. Regisseur Abramenko neemt erg zijn tijd voor de ontwikkelingen in deze film. Hierdoor komt Sputnik in het begin wat traag op gang, maar op het eind wordt het tempo opgevoerd. Kijken dus als je geïnteresseerd bent in een Russische versie van Alien!

Sputnik is online te zien op Imagine Film Festival 2021 vanaf 9 april om 17:00. Tickets en tijden vind je op de Sputnik pagina. Bekijk hier de trailer:

Titel: Sputnik
Regisseur: Egor Abramenko
Acteurs: Fedor Bondarchuk, Oksana Akinshina, Pyotr Fyodorov
Productie: Vodorod
Genre: Sciencefiction / Horror / Drama

Imagine Film Festival 2021

Imagine is het grootste filmfestival voor de fantastische film in Nederland. Kijk tijdens Imagine Film Festival 2021 van 7 t/m 17 april online naar het beste op het gebied van fantasy, horror en sciencefiction. Bij Imagine draait alles om de verbeelding. Laat je meevoeren naar andere werelden. Of kijk anders naar onze eigen wereld. Daarbij onderzoekt het festival nieuwe vormen om fantastische verhalen te ervaren. Zoals virtual reality en fantastische games. In verdiepende programma’s biedt het festival achtergronden, geschiedenis en context. Voor onze recensies van de films en een interview kijk je bij onze Imagine Film Festival 2021 special!

Imagine Film Festival 2021 bannerLees meer Modern Myths recensies!

© 2019-2024 Modern Myths / Beeldmateriaal: © Vodorod

Tatyana Klimova en Konstantin Veshnyakov