Speak No Evil recensie - Modern Myths 2

Speak No Evil recensie – Vakantievrienden voor het leven

De Deense horrorfilm Gæsterne ging eerder dit jaar in wereldpremière op het Amerikaanse Sundance Film Festival, maar dan onder de naam Speak No Evil. Op zaterdag 25 juni is het de beurt aan Club Imagine om de film in LAB111 voor het eerst in Nederland te vertonen. Daarna zal Speak No Evil ook te zien zijn in andere bioscopen. Dirk mocht de film alvast bekijken en laat je in zijn Speak No Evil recensie weten waarom je na het zien van deze horror waarschijnlijk een stuk voorzichtiger zult zijn met het maken van vakantievrienden. Zeker als ze uit Nederland komen!

Speak No Evil recensie - PosterDe vakantietijd komt er weer aan. Na een jaar van hard werken of studeren is het eindelijk tijd voor ontspanning, vermaak, lekker eten en nieuwe vrienden. Dat is de basis voor het verhaal van Speak No Evil (Gæsterne) van de Deense acteur en regisseur Christian Tafdrup (Parents, A Horrible Woman, Borgen).

Tafdrup baseerde de film op zijn eigen, mag ik hopen, rustigere vakantiebelevenissen. Hij besloot om, samen met zijn broer Mads Tafdrup, een heel andere betekenis te geven aan het woord “vakantievrienden”. Hoe dat uitpakt, kun je zaterdag 25 juni om 19:00 beleven tijdens Club Imagine juni 2022. Maar wees gewaarschuwd, mocht je nog naar Toscane willen deze zomer, boek je reis dan pas nadat je Speak No Evil gezien hebt. Je weet namelijk nooit wie je daar tegen gaat komen…

Vakantievrienden in Speak No Evil

Vakantie: zon, zee en vrienden

Tijdens hun welverdiende vakantie in Toscane ontmoeten de Deense Bjørn (Morten Burian (Replay)), Louise (Sidsel Siem Koch (Borgen)) en hun dochtertje Agnes (Liva Forsberg) een Nederlandse familie. Deze bestaat uit Patrick (Fedja van Huêt (Karakter, Soof)), Karin (Karina Smulders (Bride Flight, Nieuwe Buren)) en hun zwijgzame zoontje Abel (Marius Damslev). Ondanks wat kleine cultuurverschillen, zijn er ook veel overeenkomsten tussen beide gezinnen. Ze trekken vervolgens veel met elkaar op. De vakantie is ontzettend gezellig en samen genieten de families van het mooie weer, de Italiaanse gerechten en wijn.

Eenmaal terug in Denemarken begint het echte leven weer met werk, school en de dagelijkse sleur. Het komt dan ook als een verrassing als Bjørn en Louise een uitnodiging krijgen van Patrick en Karin om een weekendje te komen logeren bij hen in Nederland. Wat begint als een vrolijke vakantiereünie, wordt steeds ongemakkelijker als de Nederlandse familie toch heel anders blijkt te zijn dan hoe ze in Toscane waren. De misverstanden tussen beide stellen hopen zich op en het liefst willen Bjørn en Louise met hun dochter naar huis. Maar hoe doen zij dat, zonder Patrick en Karin te beledigen? Misschien is het zelfs al te laat…

Speak No Evil - Een uitnodiging uit Nederland

Speak No Evil recensie – Realistische horrorfilm

Met Speak No Evil bewijst regisseur Christian Tafdrup dat een horrorfilm niet altijd vol hoeft te zitten met gillende tieners, bloederige effecten of gemaskerde moordenaars. “Slechts” gewapend met een uitstekende cast, een onheilspellende muzikale score en herkenbare situaties en emoties maakt hij zijn film oncomfortabel spannend. Zou jij direct argwaan krijgen als iemand die je lijkt te kennen, toch niet helemaal de waarheid spreekt? Wat zou jij bijvoorbeeld doen als iemand zich bemoeit met de opvoeding van jouw kind?

Met dat soort onschuldig lijkende, alledaagse gebeurtenissen confronteert Tafdrup je iedere keer. Hij houdt de kijker een spiegel voor, want hoe zou jij omgaan met een dergelijke situatie? Schiet je uit je plaat of blijf je – net als Bjørn en Louise – beleefd en aardig? Je probeert je iedere keer met het Deense stel te identificeren en dat maakt de kijkbeleving zeer intens en soms frustrerend. Niet iedereen reageert natuurlijk hetzelfde. Maar in het geval van Bjørn en Louise vraag je je steeds af wanneer de maat nu vol is. Het liefst zou je ze wakker willen schudden. Maar dat gaat uiteraard niet.

Morten Burian als Bjørn

Hollands glorie

Voor Speak No Evil had Tafdrup – naast zijn eigen Deense acteurs – ook de beschikking over een uitstekende Nederlandse cast. Fedja van Huêt heeft een iets meer uitgesproken rol dan die van zijn echtgenote Karina Smulders, maar beide zijn zeer overtuigend. Het blijft grappig om je moerstaal te horen in een buitenlandse film, waarbij het overigens opvalt hoeveel Deens en Nederlands op elkaar lijken.

Verder zit de film vol typische Nederlandse verwijzingen. Zo wordt er stamppot en gevulde koeken gegeten. Ook wordt er gesproken over haring en horen we muziek van Nederlandse bodem, zoals van Herman Brood en Trijntje Oosterhuis.

Fedja van Huêt als Patrick en Karina Smulders als Karin

Speak No Evil recensie – Logeren onder constante dreiging

Speak No Evil is een horrorfilm die onder je huid kruipt en zeker nog even blijft nagonzen in je hoofd. Je kunt hem ook zien als een omgekeerde “home invasion”-film. Want dit keer zijn het niet de bewoners, maar de logeergasten, die de constante dreiging ervaren.

Wil je dus eens wat anders zien dan een zoveelste Scream of Halloween, ga dan zeker Speak No Evil kijken tijdens Club Imagine juni 2022 of, vanaf 21 juli, in de reguliere bioscoop. Maar ik waarschuw je wel alvast: dit is geen standaard popcornvermaak. Speak No Evil komt bij mij zeker in de top vijf van “nare” films. “Naar” als in films met een heerlijk griezelig, ondraaglijke en zeer ongemakkelijke sfeer. Kortom, alvast een fijne vakantie gewenst!

Speak No Evil draait zaterdag 25 juni om 19:00 tijdens Club Imagine juni 2022 en vanaf 21 juli in de bioscoop. Bekijk hier de trailer:

Titel: Speak No Evil
Regisseur: Christian Tafdrup