Scream recensie - Modern Myths

Scream recensie – Dodelijke reünie in Woodsboro

Het is confronterend dat de eerste Scream (1996) inmiddels 26 jaar oud is. Het lijkt nog niet eens zo lang geleden dat ik de film in de bioscoop zag, maar dat is het dus wel. Mobiele telefoons waren toen groot, tv’s hadden nog een kont, we huurden nog VHS-videobanden in de videotheek, ik woonde nog bij mijn ouders en had nog haar. Gelukkig veranderen sommige dingen niet, zoals het gegil van slachtoffers als ze oog in oog komen te staan met Ghostface. Lees in onze Scream recensie hoe deze slasher voor een vijfde maal terugkeert in de bioscoop!

Wil je je opnieuw de stuipen op het lijf laten jagen door Ghostface? Doe dan mee met onze Scream winactie en win vrijkaartjes!

Scream recensie - PosterAls acteurs regelmatig terugkeren in een rol, dan krijg je het gevoel dat je ze een beetje kent. Net als bij vrienden is het dan weer leuk als je ze ziet, zelfs al zit daar een tijd tussen. Dat geldt ook voor de nieuwste Scream.

Het is fijn om iedereen weer terug te zien. Met Scream 4 (2011) leek er een einde te komen aan de confrontaties tussen Sidney Prescott (Neve Campbell (The Craft, House of Cards)) en de angstaanjagende Ghostface. Maar we zijn nu elf jaar verder en gelukkig keert de volledige cast (tenminste, zij die het overleefd hebben) weer terug naar Woodsboro.

Neve Campbell als Sidney Prescott en Courteney Cox als Gale Weathers

Nieuwe slachtoffers en oude bekenden

Voor wie nog nooit een eerdere Scream-film gezien heeft, let op: spoilers! In dit nieuwe deel is het 25 jaar geleden dat Billy Loomis en Stu Macher, verkleed als Ghostface, een bloedbad aanrichtten in het plaatsje Woodsboro. Maar wanneer Tara Carpenter (Jenna Ortega (The Babysitter: Killer Queen)) wordt aangevallen door iemand in een Ghostface-kostuum, laait de paniek weer op in het stadje.

De oudere zus van Tara, Sam (Melissa Barrera (All the World is Sleeping)), keert terug naar Woodsboro. Het duurt niet lang voordat Ghostface opnieuw toeslaat. Het lukt de lokale politie niet om de moordenaar te ontmaskeren. Onder leiding van Sam neemt een groepje jongeren het initiatief om zelf achter de moordenaar aan te gaan. Hiervoor roepen ze de hulp in van oud-sheriff Dewey Riley (David Arquette (TRON: Uprising, Buffy the Vampire Slayer)), die zich vervolgens weer richt tot Sidney Prescott en Gale Weathers (Courteney Cox (Friends)). Deze laatste drie zijn allen ook te zien in Scream 1 tot en met 4.

David Arquette als Dewey Riley

Scream recensie – Lachen, gillen, brullen

De eerste Scream-film zorgde voor een ware opleving van het horrorgenre. En dan met name de slasher-films. Regisseur Wes Craven was hiervoor verantwoordelijk. Hij had namelijk al een aantal horrorklassiekers op zijn naam staan. Zo ken je vast wel The Last House on the Left (1972), The Hills Have Eyes (1977) en natuurlijk A Nightmare on Elm Street (1984). De jaren 80 waren een goudmijn voor bekende slachters als Freddie Krueger, Jason Voorhees en Michael Myers.

Begin jaren 90 nam de interesse voor het genre echter af, totdat in 1996 Scream werd uitgebracht. Craven maakte gebruik van de bekende horrorclichés, maar voegde hier ook humor en een “whodunnit”-twist aan toe. Hiermee wist hij het publiek te boeien. Scream zorgde voor een ware reeks aan neo-slashers, zoals I Know What You Did Last Summer (1997), Urban Legend (1998) en Cherry Falls (2000), om er maar een paar te noemen.

Ghostface in Scream 2022

Vier delen en een televisieserie

Het succes van Scream inspireerde niet alleen andere filmmakers, maar zorgde ook voor Scream 2 (1997), Scream 3 (2000) en Scream 4 (2011). Al die delen werden geregisseerd door Wes Craven. Scream 4 was tevens zijn laatste film, want Craven overleed op 30 augustus 2015 op 76-jarige leeftijd.

Naast de films bestaat er ook nog een Scream-televisieserie van drie seizoenen. De eerste twee hiervan staan op Netflix. Maar buiten de naam en het genre hebben de films en de serie niets met elkaar te maken.

Tara Carpenter

Scream recensie – Jong geleerd, oud gedaan

Net als bij de Blumhouse remake van Halloween (2018) heet de nieuwe Scream hetzelfde als het eerste deel. Verwarrend? Dat valt wel mee, want het is duidelijk dat de acteurs van het eerste uur een jaartje ouder zijn geworden. Over uiterlijk vertoon ga ik verder niet in, want we zijn tenslotte geen roddelsite. Ik vond het allemaal wel meevallen en ik ben blij met het aandeel van de originele acteurs.

Dat is dan ook de grote kracht van de Scream-franchise. Hoewel het optreden van de oudgedienden een stuk minder is dan in de voorgaande delen. Ik ben ook blij dat de makers ervoor hebben gekozen om de eerdere delen niet te “vergeten”, zoals het eerdergenoemde Halloween dat wel doet. Het aantal verwijzingen naar de Scream-voorgangers én andere horrorfilms is enorm. Hopelijk maakt dit het publiek nieuwsgierig naar de oudere delen en naar horror in het algemeen.

Kyle Gallner als Vince Schneider

Scream: The Next Generation

De nieuwe Scream kijkt lekker weg; ook voor mensen die niet bekend zijn met de originele films. Het is regisseurs Tyler Gillett (V/H/S) en Matt Bettinelli-Olpin (Ready or Not) gelukt om in de voetsporen van Wes Craven te treden. Ze worden hierbij natuurlijk wel geholpen door de cast die al jaren hebben meegewerkt aan het succes van Scream.

Maar naast de “oudjes” heeft dit vijfde deel ook een volledig nieuwe cast, waar het nieuwe publiek zich mee kan identificeren. De hoofdrollen zijn voor Melissa Barrera, Jack Quaid (The Hunger Games, The Boys), Mikey Madison (Once Upon a Time… In Hollywood), Dylan Minnette (Don’t Breathe), Jasmin Savoy Brown en Mason Gooding. Toch zullen de oudere fans vooral genieten van het optreden van Arquette, Campbell en Cox. En natuurlijk de hysterische Ghostface die met zijn mes om zich heen hakt.

Melissa Barrera als Sam Carpenter

Scream recensie – Eerbetoon aan Wes Craven

Scream is een vermakelijke meta-horror/slasher geworden, waar ik met nostalgische gevoelens naar heb zitten kijken. Net als bij Halloween (2018) is het de makers gelukt om de Scream-formule fris en fruitig te houden en klaar te stomen voor de toekomst. De lijn tussen fictie en werkelijkheid wordt ontzettend goed neergezet, precies zoals Wes Craven dit deed in zijn Scream-films.

Het is leuk om te zien dat de personages in de film zich bewust zijn van de (nieuwe) regels in het horrorgenre. Maar is dat voldoende om de film te overleven? Ghostface denkt daar natuurlijk anders over… In ieder geval zit het met de toekomst van Scream wel goed. De studios Paramount en Spyglass hebben al aangekondigd dat er nog een zesde deel komt, maar ga nu eerst genieten van Scream 5 in de bioscoop!

Scream draait nu in de bioscoop. Bekijk hier de trailer:

Titel: Scream
Regisseurs: Matt Bettinelli-Olpin, Tyler Gillett