Love and Monsters recensie - Modern Myths

Love and Monsters recensie – Vluchten in een post-apocalyptische wereld

Verhalen over het einde der tijden zijn talrijk. Ook in de film- en gamewereld maak je regelmatig de Apocalyps mee. Want de wereld die daarna ontstaat, is op vele manieren te interpreteren. Van post-apocalyptische films kun je dan ook een hele verzameling aanleggen, zoals André ook doet. En als hij verrast wordt door een verhaal dat dit beproefde thema op een frisse manier benadert, moeten we dus even opletten. Lees zijn Love and Monsters recensie!

Zombies, kernrampen, de natuur die terugslaat, een virus; voor post-apocalyptische films heb ik altijd een zwak gehad. Er zijn tal van redenen die de wereld, zoals wij die momenteel kennen, kunnen laten eindigen. De nasleep daarvan is vervolgens een zeer interessant onderwerp voor filmmakers. Maar ook schrijvers en gamedesigners weten er wel raad mee.

Films als The Road Warrior (Mad Max), Threads en Dawn of the Dead laten een bleek, hard bestaan zien. En games als Fallout en The Last of Us houden ons al jaren bezig. Het is dan ook een beproefd genre waar je een bepaald verwachtingspatroon bij hebt. Toch kan een film iets bekends pakken, maar er dan toch zo’n draai aan geven dat het iets origineels wordt. Bijvoorbeeld iets als Love and Monsters.

Michael Rooker als Clyde

De ene Apocalyps veroorzaakt de andere

Terwijl veel films en games dezelfde post-apocalyptische grond dus al veelvuldig hebben betreden, weet Love and Monsters, met een flinke knipoog, toch te verrassen. Zo maken we kennis met Joel (Dylan O’Brien (Teen Wolf, Maze Runner: The Death Cure)), een overlevende van de Apocalyps die, in eerste instantie, bestond uit een grote asteroïde die recht op de aarde af kwam. Maar de mensheid sloeg de handen ineen en blies de ruimterots op met raketten.

De chemische stoffen die daarbij vrijkwamen, bleken echter een nare bijwerking te hebben nadat ze terugdwarrelden over de aarde. Alle koudbloedige dieren muteerden tot monsters. En dit betekende het einde voor 95% van de mensheid…

Love and Monsters - Monster kikker

Love and Monsters recensie – Monsterjagers en minestrone

Joel werd echter gered en slijt nu zijn dagen in een ondergrondse bunker met een aantal gespierde dames en heren die het onderling erg gezellig hebben. De groep is zeer vaardig in het neerhalen van de monsters die de bunker bedreigen en weten er het beste van te maken. Iedereen behalve Joel.

Hij bevriest namelijk van angst als hij de monsters alleen al ziet en zijn enige vaardigheid is het maken van een prima minestrone. Tot hij via een radio contact krijgt met zijn vriendin Aimee (Jessica Henwick (Iron Fist, Blood of Zeus)) van voor het einde van de wereld. Uiteraard besluit hij haar op te gaan zoeken in een andere kolonie.

Jessica Henwick als Aimee en Dylan O'Brien als Joel

Rennen, niet vechten!

Joels eigen groep probeert hem om te praten, maar als zijn besluit vast staat, geven ze hem een advies mee: rennen, niet vechten! En eenmaal onderweg zijn Joels keuzes al snel duidelijk. Het is leren overleven of niet overleven. Tijdens zijn reis ontmoet hij een aantal kleurrijke personages die hem helpen volwassen te worden.

Ellen Hollman als Dana

Love and Monsters recensie – Monsterlijk beeld, geluid en extra’s?

De transfer van de film is hoogstwaarschijnlijk van een 2K DI gemaakt en ziet er voor een 1080p blu-ray-presentatie prima uit. De eerste scènes in de bunker hebben wat moeite met de zwarttinten, maar zodra Joel naar boven gaat, komen de kleuren tot leven in het zonlicht. De combinatie van de donkere scènes en het kleurenscala doen me wel benieuwen naar de impact van HDR en 4K voor deze film. De details zijn in ieder geval op de blu-ray ook goed in orde en de zwarttinten buiten zijn ook prima.

De DTS-HD MA 5.1 soundtrack doet zijn werk, maar mist wat kracht. De dialoog is goed hoorbaar, maar voor een beetje indrukwekkende effecten moet het geluid wel wat harder staan dan normaal het geval is. Een Atmos-track had hier niet misstaan. De extra’s van Love and Monsters zijn nog minder indrukwekkend, met enkel wat weggelaten scènes en twee featurettes over de cast en het post-apocalyptische landschap.

Heb je Love and Monsters al gezien

Zombieland-vibe

Love and Monsters is geregisseerd door Michael Matthews (Five Fingers for Marseilles) en komt heel bekend over door alle bekende thema’s uit het genre. De structuur van dit “coming of age”-verhaal weet alles toch fris te houden, mede door het kleurgebruik en het design van de monsters. En de door de natuur herwonnen omgeving. De Zombieland-vibe ligt er duimendik op, maar de reis met de energieke Dylan O’Brien maakt het kijken wel waard.

Clyde en Minnow

Love and Monsters recensie – Frisse coming of age met monsters

Ook de acteerprestaties van Michael Rooker (The Walking Dead, Guardians of the Galaxy) als Clyde en Ariana Greenblatt (Scooby!) als Minnow zijn om van te genieten. Het verhaal is wel licht voorspelbaar en de twist is niet heel verrassend, maar soms is de reis belangrijker dan het eindpunt.

Love and Monsters is gewoon een leuke film die verschillende genres mixt, maar uiteindelijk niet echt blijft hangen. Maar voor fans van films als Zombieland en Little Monsters is het zeker een leuk tussendoortje.

Love and Monsters is nu verkrijgbaar op blu-ray. Bekijk hier de trailer:

Titel: Love and Monsters
Regisseur: Michael Matthews