Strawberry Mansion recensie - Modern Myths

Strawberry Mansion recensie – Een eigenzinnig metafysisch sprookje

Wat is er vervelender dan belasting betalen? Advertenties komen dicht in de buurt. Of het nu de pop-up variant betreft of die vervelende die precies op het beste moment je film afbreekt op televisie; ze zijn allemaal vervelend. En het wordt helemaal vervelend als je dromen in de toekomst worden belast, waarbij dan ook nog heimelijk geadverteerd wordt tijdens je slaap… Lees onze Strawberry Mansion recensie!

Een droomreisje naar de bioscoop winnen? Doe mee met onze Strawberry Mansion winactie!

Strawberry Mansion recensie - PosterAl enige tijd filosoferen schrijvers en filmmakers over dromen als handelsgoederen. Een van de laatste voorbeelden hiervan zal Inception zijn. Strawberry Mansion – nu in de bioscoop – is niet te vergelijken met die actiefilm van regisseur Christopher Nolan, maar is een romantische surrealistische onafhankelijke film. Ideaal voor het Sundance Film Festival dus, waar de film begin dit jaar in première ging.

Kentucker Audley (V/H/S/, Sylvio) is niet alleen de schrijver en regisseur van de film, maar ook hoofdrolspeler James Preble, een droombelastinginspecteur. In het jaar 2035 worden dromen namelijk belast. Via een apparaat worden de dromen op een digitaal kaartje opgeslagen en direct belast. Als een oudere dame aangeeft al enkele decennia geen belasting te hebben betaald, komt Preble een controle uitvoeren.

Penny Fuller als Arabella Isadora en Kentucker Audley als James Preble

Al je dromen op VHS

De dame in kwestie – Arabella Isadora (Penny Fuller (All the President’s Men, The Elephant Man)) – heeft echter nooit haar systeem vernieuwd en neemt haar dromen nog steeds op VHS-banden op. De gigantische hoeveelheid tapes zorgen voor een flinke klus en Preble zal een hotel moeten zoeken. Arabella staat er echter op dat Preble bij haar in huis blijft. En ondanks dat de timide belastingcontroleur wat meelijwekkende pogingen doet dit af te slaan, blijkt al snel dat Arabella geen “nee” als antwoord accepteert.

Kentucker Audley in Strawberry Mansion

Strawberry Mansion recensie – Dromen zonder reclame

Naarmate de audit vordert, raakt Preble onder de indruk van de jonge Arabella. Deze “Bella” (Grace Glowicki (Tito, Carmilla)) wijst Preble op iets sinisters. Reclame baant zich een weg naar onze dromen, zonder dat wij daar enige zeggenschap over hebben. De marketingdemon duwt het product van de hoogste bieder door je strot en er is niets wat je er tegen kan doen.

Gelukkig heeft de oudere Bella een stoorzender van eigen makelij, waardoor Prebles eigen dromen weer vrij baan krijgen. Al snel smelt de droomwereld van Bella en Preble samen. Maar uiteraard willen marketingbureaus niet dat dit geheim uitkomt…

Kentucker Audley als James Preble

Rattenmatrozen en kikkers op saxofoon

Strawberry Mansion is een surrealistisch romantisch verhaal dat alle kanten op schiet, net als echte droomlogica. De opening zet meteen de toon met zijn roze interieur en de irritante pop-up die Preble gefrituurde kip en cola voorzet. Als hij wakker wordt, zien we hem voor zijn werk nog even stoppen bij het desbetreffende fastfoodrestaurant voor kip en een grote cola. Vanaf hier wordt het alleen maar vreemder; het gaat van VHS-tape mensen en saxofoon spelende kikkers tot aan rattenmatrozen.

De eerste helft van de film heeft nog wat meer narratief, maar de tweede helft laat alle conventies los. Strawberry Mansion heeft een duidelijke anti-kapitalistische boodschap, maar ook een romantische ondertoon. Het toont je dat je eigenaarschap moet nemen over je eigen leven.

Strawberry Mansion - Muizenissen

Strawberry Mansion recensie – Laat je meevoeren het konijnenhol in

Toch wordt nergens te lang bij stilgestaan, waardoor het droomnarratief nog eens extra wordt onderstreept. Zo kan de film van een onbewoond eiland, waar de groenten onder het zand groeien en de liefde opbloeit, zo omslaan naar een begraafplaats waar een skelet dansend uit beeld verdwijnt.

Uiteindelijk is Strawberry Mansion een eigenzinnig sprookje dat misschien niet iedereen zal kunnen waarderen, maar minstens evenveel kijkers zullen laten genieten van het metafysische en de symboliek. Gelukkig hebben regisseurs Kentucker Audrey en Albert Birney de romantiek niet de boventoon laten vieren en kan je je met een gerust hart mee laten voeren het konijnenhol in.

Strawberry Mansion draait nu in de bioscoop. Bekijk hier de trailer:

Titel: Strawberry Mansion
Regisseurs: Kentucker Audley en Albert Birney