The Dark Crystal Board Game recensie - Modern Myths Spellenavond

The Dark Crystal Board Game: variatie in het prachtige Thra – Modern Myths Spellenavond

Het is weer tijd voor de Modern Myths Spellenavond! Nadat we afgelopen maand zijn afgereisd naar de woestijnplaneet Arrakis van Dune en ons daarvoor voornamelijk hebben gericht op spellen voor grote gezelschappen met Obscurio en Arkham Horror, houden we het vanavond kleiner. In Jim Hensons’s The Dark Crystal Board Game keren we terug naar Thra waar de strijd tussen Gelfling en Skeksis tot een eindpunt komt. Maar loopt het verhaal dit keer ook goed af? En nog belangrijker: Aan wiens kant sta jij? Lees onze The Dark Crystal Board Game recensie!

Meer weten over de wereld van Thra? Lees Jeroens The Dark Crystal: Age of Resistance Netflix-recensie.

Voor wie niet bekend is met The Dark Crystal uit 1982, niet getreurd. De blu-ray is niet duur en anders is Netflix je beste vriend. De streamingdienst heeft de film paraat staan en daarnaast kun je er sinds 2019 ook de prequelserie The Dark Crystal: Age of Resistance vinden. Beide spelen zich af op de planeet Thra, een fantasy-wereld vol bijzondere wezens. Maak kennis met de vreedzame en elfachtige Gelflings, de monsterlijke – op aasgieren lijkende – Skeksis en de trage maar wonderlijke urRu. Ooit was Thra een prachtige planeet vol begroeiing, maar nadat “The Dark Crystal” een scherf verloor, kwamen de Skeksis en urRu naar Thra.

De vreselijke Skeksis zuigen de planeet leeg en langzaamaan sterft Thra. De enige mogelijkheid om de planeet te redden is als de Gelfling Jen de afgebroken scherf met het kristal verenigt voor de drie zonnen van Thra op één lijn staan. Voor Jen start een gevaarlijke queeste en in het gelijknamige bordspel kun jij in zijn schoenen staan.

Jen en Kira

Jim Hensons wereld op je tafel

Wat meteen gezegd kan worden is dat je met The Dark Crystal Board Game de wereld van Thra een beetje in huis haalt. De spelcomponenten zijn mooi en maken wisselend gebruik van beeldmateriaal uit de film of tekeningen die erop gebaseerd zijn. Het kleurgebruik, de tekeningen, de symbolen; allemaal ademt fantasy uit. Op het speelbord vind je in het midden het paleis van de Skeksis met daaromheen verschillende plekken uit de film. De vallei van de urRu, waar Jen zijn reis begint, het moeras waar Kira – de vrouwelijke Gelfling – zit en nog veel meer. Er zijn vier miniaturen om uit te kiezen: Jen en Kira, de Gelfling en skekSil de Chamberlain en skekUnh de Garthim-Master, de Skeksis. Je zal dus een kant moeten kiezen.

De miniaturen zijn zeer gedetailleerd afgebeeld, maar niet beschilderd. Bij beschilderde figuren zie je namelijk nog beter de details. Kira heeft haar pluizenbol Fizzgig bij zich en heel subtiel zie je haar vleugels (natuurlijk heeft ze vleugels, ze is een meisje). Andere personages die voorkomen in het spel zijn afgebeeld op kartonnen stukken die je op een plastic voetje kan zetten. Hoewel stevig, kan het regelmatig gebruiken wel gebruikssporen achterlaten. Daar komt nog eens bij dat je tijdens het spel het voetje al een paar keer moet verwisselen. Er zijn namelijk meer personages dan voetjes. Een laatste element dat echt heel mooi is, is de draaischijf die het planetarium van ziener Aughra symboliseert. Je gebruikt hem om de rondes bij te houden en als 0 bereikt wordt, staan de zonnen op één lijn. Precies het moment waarop alles gelukt moet zijn, net als in de film.

The Dark Crystal board game recensie - speloverzicht

The Dark Crystal Board Game recensie: Gameplay

Het doel van het spel is niet lastig te raden. De Gelfling willen het Dark Crystal compleet maken en de Skeksis willen dit zien te voorkomen. Het spel probeert hierbij meteen rekening te houden met de film. Zo begint Jen in de vallei, maar mag Kira al in het moeras beginnen. Het speelveld is rond, dus je kan meerdere keren langs bepaalde plekken komen, voor je het paleis ingaat. In de film strijden de Skeksis om het leiderschap. Ook nu zullen de twee Skeksis dit onderling moeten uitvechten. De winnaar blijft in de troonzaal, maar de verliezer staat buiten.

Verder speel je de rondes voornamelijk met dobbelstenen die je snelheid, intelligentie en vechterslust bepalen. Hoe snel beweeg je over het bord, hoe goed ben je in ontwijken en hoe sterk zijn jouw eigen klappen eigenlijk? Ieder personage heeft zijn eigen vaardigheden die hij tactisch in kan zetten, wanneer het hem uitkomt. Dit mechaniek van het spel is niet heel ingewikkeld, maar aangezien elk personage weer andere dingen kan doen, is het wel even uitzoeken hoe alles werkt. Normaal ben ik er een voorstander van dat in ieder geval één iemand het spel al kent om het uit te leggen, maar in dit geval zal iedereen toch even iets moeten leren over de personages. Daar komt ook nog eens bij dat de Gelfling in de vallei hulp kunnen krijgen van de urRu en de Skeksis in de troonzaal andere Skeksis te hulp kunnen roepen. Hiervoor moet je kaartjes trekken. En er staan op elke pagina met uitleg wel uitzonderingen die in bepaalde situaties gelden. Dus toch even voorbereiden!

The Dark Crystal board game - spelkaarten

Jim Henson’s The Dark Crystal Board Game –
Wie begint?

Jim Henson’s The Dark Crystal Board Game: Dit keer bepaalt jouw personage wanneer je begint. Nadat het planetarium een ronde is verschoven zullen de personages in deze volgorde spelen: Chamberlain, Jen, Garthim-Master, Kira. Toch maar een ander personage kiezen?

The Dark Crystal Board Game recensie:
Thra is gered… of toch niet?

Wanneer er aan bepaalde voorwaarden is voldaan, kan de “end game” worden gespeeld. Het is nu erop of eronder. Waar je voorheen nog kon helen, kan een speler nu echt doodgaan en uit het spel liggen. De Gelfling moeten verschillende vijanden in de kamers van het paleis verslaan tot ze bij de Crystal Chamber komen. Intussen bevinden de twee Skeksis zich daar al, maar hebben ze elkaar moeten aanvallen. Als een Skeksis dood is, kan die niet meer winnen (tja, het blijven Skeksis). In het zeldzame geval dat ze beide nog leven, nemen ze het samen op tegen de Gelfling. Als Gelfling zal je dus samen kunnen winnen, maar als Skesis heb je altijd een verborgen agenda om alleen te overheersen.

Skeksis

Een spelertje minder

Het lijkt misschien alsof het spel alleen door vier spelers gespeeld kan worden, maar dat is niet zo. Er zijn kleine varianten op het spel. Bij drie spelers zal één iemand beide Gelfling moeten besturen. Zo kan iedere speler overwinnen. Bij twee spelers zal één iemand de Gelfling zijn en de ander de Skeksis. De Skeksis-speler wint nu door de Gelfling uit te schakelen. Het maakt daarbij niet meer uit welke Skeksis overblijft (wat wel iets doet met de dynamiek van het spel). Vind je het spel te makkelijk of juist te moeilijk? Dan staan er in het regelboekje nog allerlei manieren om het spel aan te passen. Desondanks blijft elke keer spelen wel een beetje hetzelfde.

Jen versus de Garthim

The Dark Crystal Board Game recensie:
Het lot van Thra beslist

The Dark Crystal Board Game - vrijstaandEr komt behoorlijk wat bij kijken om Thra te redden. The Dark Crystal Board Game is ook niet een spel dat elke avond op tafel kan komen en net zo verrassend is. De herspeelbaarheid is daarmee iets lager. Toch is het wel een spel om eens in de zoveel tijd van te genieten. Mocht er een uitbreiding komen, dan hoeven er van mij geen nieuwe regels aan toegevoegd te worden. Maar ik zou graag miniaturen zien om de kartonnen versies te vervangen. Zo hebben de Skeksis de mogelijkheid om Garthim soldaten op te roepen. Deze krabachtige wezens zouden een stuk imposanter zijn als miniaturen. De spelregels zijn niet heel bijzonder, maar er is genoeg om even uit te pluizen. Je ziet dat het spel echt is ontwikkeld voor de fans, voor degenen die Thra in hun hart hebben gesloten en soms willen terugkeren op een andere manier dan met de film. Daarvoor is het bordspel zeker geschikt, want je speelt het hele verhaal na. In dat opzicht lijkt het spel veel op Jim Henson’s Labyrinth The Board Game, van dezelfde makers. Nu is er nog een ding om over na te denken: als je terugkeert naar Thra, doe je dat dan als Gelfling of als Skeksis? Hmmm?

Voordelen: mooie spelcomponenten / herkenbaarheid film / basisregels zijn simpel
Nadelen: veel variatie op de basisregels / vooral leuk om af en toe te spelen

Titel: Jim Henson’s The Dark Crystal Board Game
Ontwerpers: ALC Studio, Tabletop Troubadour
Uitgever: River Horse en The Jim Henson Company
Aantal spelers: 2-4
Leeftijd: 14+
Duur: 1,5 uur
Genre: avontuur / fantasy / dice rolling

The Dark Crystal Board Game - vrijstaandKoop The Dark Crystal Board Game in de Modern Myths Shop:

Jim Henson’s The Dark Crystal Board Game – € 47,99

Jim Henson’s The Dark Crystal Board Game

Elke laatste vrijdag van de maand schuif je bij Modern Myths aan voor een spelletjesavond. De week is voorbij en het is tijd om tot rust te komen. Niet met een serie, maar gezellig met een bord- of ruilkaartenspel. Tijdens de Modern Myths Spellenavond worden uiteenlopende spellen besproken om alleen of met een groep te spelen, door samen te werken of gewoon ieder voor zich! Veel van de in deze rubriek besproken spellen kun je vinden in onze eigen Modern Myths Shop.

© 2019-2024 Modern Myths / Stills The Dark Crystal: © Sony Pictures Home Entertainment

Mystic