The Forever Purge recensie - Modern Myths

The Forever Purge recensie – Komen we er dan nooit vanaf?

Het klinkt geweldig, één keer per jaar alles doen wat God verboden heeft. Hoe ver zou jij daarin meegaan? Persoonlijk heb ik niet de behoefte om de boel op stelten te zetten, andermans spullen te vernielen of iemand zijn hersens in te slaan. Maar in de alternatieve geschiedenis van Amerika in The Purge denken ze daar toch heel anders over. Lees in onze The Forever Purge recensie hoe het sociale commentaar van dit vijfde deel uit de horrorserie weer akelig dicht bij de werkelijkheid komt.

Toch zelf behoefte aan een Purge? Doe mee met onze The Forever Purge winactie!

The Purge is een van de grootste horror franchises uit de stal van producent Jason Blum. Vanwege het grote succes van het eerste deel verschenen er al snel vervolgen.

The Forever Purge is alweer het vijfde deel uit de reeks. Daarnaast bestaat er nog een tv-serie van twee seizoenen. Het ziet er dan ook naar uit dat we voorlopig nog niet klaar zijn met die ene nacht in het jaar waarop alle misdaden zijn toegestaan.

Ana de la Reguera als Adela in The Forever Purge

Vluchten kan niet meer

Vanwege het toenemende kartelgeweld in Mexico vluchten Adela (Ana de la Reguera (Army of the Dead)) en haar man Juan (Tenoch Huerta (How I Spent My Summer Vacation)) naar Amerika. Ze vinden daar onderdak en werk. Adela krijgt een baan in de keuken van een restaurant en Juan werkt op de ranch van de rijke familie Tucker.

Na de jaarlijkse “Purge”-nacht besluit een sekte anarchistische plunderaars dat één wetteloze nacht niet voldoende is. Ze gaan door met moorden en plunderen en vallen het huis van de familie Tucker aan. De beide families moeten samenwerken om het geweld te overleven terwijl de Verenigde Staten langzaam uiteen dreigen te vallen.

Leven Rambin als Harper Tucker en Cassidy Freeman als Cassidy Tucker

The Forever Purge recensie –  Een ongemakkelijke balans

De kracht van The Purge ligt natuurlijk in de horrorachtige sfeer en actie, gecombineerd met het sociale commentaar op onze huidige samenleving. Je moet je alleen afvragen hoe lang je deze formule kunt uitmelken. In dit vijfde deel is het geweld vooral gericht op de immigranten en minderheden in Amerika. De link naar recente gebeurtenissen uit het nieuws in Amerika is dan al snel gemaakt.

Toch vraag ik me af wat regisseur Everardo Gout (Mars, Días de gracia) nu met zijn boodschap willen bereiken. De Purge-films zijn er nu eenmaal om de kijkers te vermaken en daarbij wordt een portie geweld niet geschuwd. Het zorgt voor een ongemakkelijke balans, hoewel ik hier niet te zwaar aan wil trekken. Het is begrijpelijk dat filmmakers hun visie op de gebeurtenissen uit het dagelijkse leven willen verwerken in films. Hier heeft Jason Blum het ook uitgebreid over gehad tijdens zijn bezoek aan Nederland in 2019.

The Purge 5 - The Forever Purge

The forever extra’s van The Purge

Dit vijfde deel is een direct vervolg op The Purge: Election Year. Ondanks wat kleine vernieuwingen zien we in dit deel toch weer veel van hetzelfde. Het wordt ook steeds moeilijker om het concept van de zuiveringen interessant te houden. Helaas brengen de extra’s hier geen verandering in.

De Alternate Opening – Storyboard Sequence is een alternatief begin van de film dat nooit is gemaakt. Aan de hand van de storyboards krijg je dit wel te zien. Een aantal verwijderde scènes voegen niet veel toe. De featurette Collapsing the System: Behind The Forever Purge laat je wat meer over de film zien en geeft inzicht in bepaalde keuzes van de makers. De Creeptastic Wardrobe is een vlugge kijk naar de verschillende kostuums die voorbij komen in de film. Hier had best nog wel wat meer aandacht aan geschonken mogen worden. Tot slot ontbreekt de trailer van de film natuurlijk niet.

Will Patton als Caleb Tucker

Het laatste deel?

Het beeld en geluid van de blu-ray versie van The Forever Purge zijn uitstekend. Je hebt de keuze uit Dolby Atmos of het reguliere Dolby Digital 5.1. om de zuivering door je boxen te laten knallen. De film werd aangekondigd als het laatste deel van de reeks. Het eerste deel van de horrorserie vind ik nog steeds het beste. Het was een simpel verhaal met slechts een handvol acteurs en werkte verfrissend. Ook het tweede deel was prima.

Het derde deel gaf – net als de tv-serie – wat meer achtergrond en diepgang aan de zuiveringen en waren daardoor interessant. Dit mis ik een beetje in het vierde en vijfde deel. Ik vond het dus een goed idee van de makers om het bij deze vijf films te laten, maar inmiddels weet ik dat dit niet het geval is.

The Forever Purge

The Forever Purge recensie – De rek is er wel uit

James DeMonaco, de schrijver van de vijf Purge-films en regisseur van de eerste drie, is druk bezig met het idee voor een zesde film. Als het goed is, zien we hierin de terugkeer van Leo Barnes (Frank Grillo), die we eerder zagen in The Purge: Anarchy en The Purge: Election Year. Het is op zich leuk dat de makers teruggrijpen op personages uit de eerdere delen, maar we moeten afwachten of dit voldoende is om de reeks interessant te houden.

The Forever Purge zorgt uiteindelijk voor voldoende actie en spanning, maar weet me niet net zo te overtuigen zoals het eerste of derde deel uit de reeks. Voor de liefhebbers van de serie is deze film zeker vermakelijk, maar voor mij is de rek er nu wel uit.

The Forever Purge is nu verkrijgbaar op blu-ray, dvd en 4K UHD. Bekijk hier de trailer:

Titel: The Forever Purge
Regisseur: Everardo Gout